fbpxΝέες ενδείξεις ότι υπάρχουν γαλαξίες χωρίς καθόλου σκοτεινή ύλη | Economistas.gr

Νέες ενδείξεις ότι υπάρχουν γαλαξίες χωρίς καθόλου σκοτεινή ύλη

Πηγή: Javier Román & Pavel Mancera Piña

Μια διεθνής ομάδα αστρονόμων δεν βρήκε καθόλου ίχνη σκοτεινής ύλης στον γαλαξία AGC 114905. Αυτό ενισχύει την πεποίθηση ότι περιέργως φαίνεται να υπάρχουν στο σύμπαν γαλαξίες που δεν περιέχουν αυτή την μυστηριώδη μορφή αόρατης ύλης.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Πάβελ Μανσέρα Πίνια του Πανεπιστημίου του Γκρόνιγκεν και του Αστεροσκοπείου ASTRON της Ολλανδίας, οι οποίοι θα κάνουν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Monthly Notices of the Royal Astronomical Society» της βρετανικής Βασιλικής Αστρονομικής Εταιρείας (προς το παρόν έκαναν προδημοσίευση στο arXiv), αφιέρωσαν 40 ώρες λεπτομερών παρατηρήσεων με ένα άκρως εξελιγμένο τηλεσκόπιο στον συγκεκριμένο γαλαξία, ο οποίος βρίσκεται σε απόσταση 250 εκατομμυρίων ετών φωτός από τη Γη και έχει περίπου το μέγεθος του δικού μας γαλαξία (αλλά περιέχει χίλιες φορές λιγότερα άστρα). Όμως δεν κατάφεραν να ανιχνεύσουν το παραμικρό ίχνος σκοτεινής ύλης.

Η κυρίαρχη επιστημονική θεωρία είναι μέχρι στιγμής ότι όλοι οι γαλαξίες μπορούν να υπάρξουν μόνο αν συγκρατούνται από τη σκοτεινή ύλη και τη βαρυτική «συγκολλητική» δύναμή της. Οι ίδιοι ερευνητές στο παρελθόν είχαν ανακαλύψει έξι γαλαξίες με ελάχιστη έως καθόλου σκοτεινή ύλη, αλλά η επιστημονική κοινότητα εμφανίστηκε διστακτική να αποδεχτεί την ανακάλυψη, θεωρώντας ότι έχουν γίνει λανθασμένες μετρήσεις. Όμως οι νέες πιο εξονυχιστικές παρατηρήσεις, οι οποίες για μια ακόμη φορά δεν βρήκαν σκοτεινή ύλη, φαίνεται να επιβεβαιώνουν ότι αυτό είναι κάτι που συμβαίνει στο σύμπαν.

«Συνέβη αυτό που περιμέναμε και ελπίζαμε, καθώς επιβεβαιώνονται οι προηγούμενες μετρήσεις μας. Βέβαια παραμένει το πρόβλημα ότι η θεωρία προβλέπει πως πρέπει οπωσδήποτε να υπάρχει σκοτεινή ύλη στον γαλαξία AGC 114905, όμως οι παρατηρήσεις μας λένε ότι δεν υπάρχει. Στην πραγματικότητα, η απόκλιση ανάμεσα στη θεωρία και στην παρατήρηση έγινε πλέον ακόμη μεγαλύτερη», δήλωσε ο Πίνια.

Οι αστρονόμοι εξετάζουν ήδη έναν δεύτερο γαλαξία με προσοχή και αν πάλι δεν παρατηρήσουν έμμεσα την «υπογραφή» της σκοτεινής ύλης σε αυτόν, τότε θα ενισχύσουν περαιτέρω την «αιρετική» θεωρία ότι όντως μπορούν να υπάρξουν γαλαξίες χωρίς σκοτεινή ύλη.

NASA: Ο Ήλιος εκτόξευσε μια ισχυρή ηλιακή έκλαμψη που θα φθάσει σύντομα στη Γη
Ο Ήλιος εξέπεμψε μια σημαντική ηλιακή έκλαμψη την Πέμπτη, η οποία έγινε αντιληπτή από το Παρατηρητήριο Ηλιακής Δυναμικής (SDO) της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA).
NASA: Ο Ήλιος εκτόξευσε μια ισχυρή ηλιακή έκλαμψη που θα φθάσει σύντομα στη Γη
Η NASA θα κάνει έναν αστεροειδή να παρεκκλίνει της πορείας του, σε μια αποστολή «πλανητικής άμυνας»
Μέσα σε λίγο λιγότερο από ένα χρόνο, ένα διαστημικό σκάφος της NASA θα συντριβεί εσκεμμένα στην επιφάνεια ενός αστεροειδή.
Ένας αστεροειδής θα πλησιάσει τη Γη το επόμενο Σαββατοκύριακο -Χωρίς πρόβλημα λέει η NASA
Ένας αστεροειδής με όνομα από την αρχαία ελληνική μυθολογία, ο «4660 Νηρέας», ο οποίος θεωρείται δυνητικά επικίνδυνος, θα εισέλθει στην τροχιά της Γης σε μερικές ημέρες και θα περάσει σχετικά κοντά από τον πλανήτη μας το επόμενο Σαββατοκύριακο.
Για πρώτη φορά οι αστρονόμοι είδαν το εκρηκτικό τέλος ενός άστρου ερυθρού υπεργίγαντα, λίγο πριν γίνει σουπερνόβα
Αμερικανοί αστρονόμοι παρατήρησαν για πρώτη φορά σε πραγματικό χρόνο το δραματικό εκρηκτικό τέλος της ζωής ενός άστρου ερυθρού γίγαντα, καταγράφοντας την αυτοκαταστροφή και τον τελικό θάνατό του, λίγο πριν αυτό καταρρεύσει βαρυτικά και δημιουργήσει έναν υπερκαινοφανή αστέρα (σουπερνόβα) τύπου ΙΙ.
Ανακαλύφθηκαν υδρατμοί στην ατμόσφαιρα ενός εξωπλανήτη σε απόσταση 150 ετών φωτός από τη Γη
Η Αμερικανική Διαστημική Υπηρεσία (NASA) ανακοίνωσε ότι ανιχνεύθηκαν υδρατμοί στην ατμόσφαιρα του εξωπλανήτη ΤΟΙ-674b, ο οποίος βρίσκεται σε απόσταση περίπου 150 ετών φωτός από τη Γη, στον αστερισμό της Αντλίας.
Ανιχνεύθηκε άνθρακας στον Άρη
Το ρόβερ Curiosity της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA) ανίχνευσε την υπογραφή άφθονου «ελαφρού» άνθρακα στον 'Αρη, για τον οποίο υπάρχουν τρεις πιθανές εξηγήσεις.
Ανιχνεύθηκε άνθρακας στον Άρη