fbpxΓια πρώτη φορά οι αστρονόμοι είδαν το εκρηκτικό τέλος ενός άστρου ερυθρού υπεργίγαντα, λίγο πριν γίνει σουπερνόβα | Economistas.gr

Αμερικανοί αστρονόμοι παρατήρησαν για πρώτη φορά σε πραγματικό χρόνο το δραματικό εκρηκτικό τέλος της ζωής ενός άστρου ερυθρού γίγαντα, καταγράφοντας την αυτοκαταστροφή και τον τελικό θάνατό του, λίγο πριν αυτό καταρρεύσει βαρυτικά και δημιουργήσει έναν υπερκαινοφανή αστέρα (σουπερνόβα) τύπου ΙΙ.

Οι επιστήμονες κατάφεραν να παρατηρήσουν το άστρο στη διάρκεια των τελευταίων 130 ημερών πριν την κατακλυσμική έκρηξή του. Το άστρο βρίσκεται στον γαλαξία NGC 5731 σε απόσταση περίπου 120 εκατομμυρίων ετών φωτός από τη Γη και έχει μάζα δεκαπλάσια από τον Ήλιο μας.

Οι ερευνητές των πανεπιστημίων Northwestern και Καλιφόρνιας-Μπέρκλεϊ, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό αστροφυσικής «The Astrophysical Journal», έκαναν τις παρατηρήσεις τους με δύο τηλεσκόπια της Χαβάης, το Keck και το Pan-STARSS. Η ανακάλυψη επιφέρει αναθεώρηση στις προηγούμενες θεωρίες για το πώς εξελίσσονται οι ερυθροί γίγαντες λίγο πριν εκραγούν. Υπήρχε η αντίληψη ότι τα τεράστια αυτά άστρα παραμένουν σχετικά ήσυχα πριν τον θάνατό τους, χωρίς βίαιες εκρήξεις ή φωτεινές αναλαμπές, αλλά οι νέες παρατηρήσεις έδειξαν την εκπομπή μιας πολύ ισχυρής και φωτεινής ακτινοβολίας, λίγο πριν το τέλος του συγκεκριμένου άστρου. Αυτό δείχνει ότι τουλάχιστον μερικά από αυτά τα τεράστια και ασταθή άστρα υφίστανται σημαντικές αλλαγές στην εσωτερική δομή τους λίγο πριν την κατάρρευσή τους.

«Πρόκειται για μεγάλη πρόοδο στην κατανόησή μας σχετικά με το τι κάνουν τα υπερμεγέθη άστρα μερικές στιγμές προτού πεθάνουν. Η άμεση ανίχνευση της προ-σουπερνόβα δραστηριότητας σε έναν άστρο ερυθρό υπεργίγαντα δεν είχε ποτέ έως τώρα παρατηρηθεί πριν μια κανονική έκρηξη σουπερνόβα τύπου ΙΙ. Για πρώτη φορά παρακολουθήσαμε ένα άστρο ερυθρό υπεργίγαντα να εκρήγνυται», δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής Γουίν Τζέικομπσον-Γκαλάν του Μπέρκλεϊ.

«Είναι σαν να παρακολουθείς μια ωρολογιακή βόμβα. Ποτέ έως τώρα δεν είχαμε επιβεβαιώσει μια τέτοια βίαιη δραστηριότητα σε έναν θνήσκοντα ερυθρό υπεργίγαντα, τον οποίο είδαμε να παράγει μια τόσο φωτεινή εκπομπή ακτινοβολίας, μετά να καταρρέει και να εκρήγνυται», ανέφερε η αναπληρώτρια καθηγήτρια αστρονομίας και αστροφυσικής Ραφαέλα Μαργκούτι του Northwestern.

NASA: Ο Ήλιος εκτόξευσε μια ισχυρή ηλιακή έκλαμψη που θα φθάσει σύντομα στη Γη
Ο Ήλιος εξέπεμψε μια σημαντική ηλιακή έκλαμψη την Πέμπτη, η οποία έγινε αντιληπτή από το Παρατηρητήριο Ηλιακής Δυναμικής (SDO) της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA).
NASA: Ο Ήλιος εκτόξευσε μια ισχυρή ηλιακή έκλαμψη που θα φθάσει σύντομα στη Γη
Η NASA θα κάνει έναν αστεροειδή να παρεκκλίνει της πορείας του, σε μια αποστολή «πλανητικής άμυνας»
Μέσα σε λίγο λιγότερο από ένα χρόνο, ένα διαστημικό σκάφος της NASA θα συντριβεί εσκεμμένα στην επιφάνεια ενός αστεροειδή.
Ένας αστεροειδής θα πλησιάσει τη Γη το επόμενο Σαββατοκύριακο -Χωρίς πρόβλημα λέει η NASA
Ένας αστεροειδής με όνομα από την αρχαία ελληνική μυθολογία, ο «4660 Νηρέας», ο οποίος θεωρείται δυνητικά επικίνδυνος, θα εισέλθει στην τροχιά της Γης σε μερικές ημέρες και θα περάσει σχετικά κοντά από τον πλανήτη μας το επόμενο Σαββατοκύριακο.
Νέες ενδείξεις ότι υπάρχουν γαλαξίες χωρίς καθόλου σκοτεινή ύλη
Μια διεθνής ομάδα αστρονόμων δεν βρήκε καθόλου ίχνη σκοτεινής ύλης στον γαλαξία AGC 114905. Αυτό ενισχύει την πεποίθηση ότι περιέργως φαίνεται να υπάρχουν στο σύμπαν γαλαξίες που δεν περιέχουν αυτή την μυστηριώδη μορφή αόρατης ύλης.
Νέες ενδείξεις ότι υπάρχουν γαλαξίες χωρίς καθόλου σκοτεινή ύλη
Ανακαλύφθηκαν υδρατμοί στην ατμόσφαιρα ενός εξωπλανήτη σε απόσταση 150 ετών φωτός από τη Γη
Η Αμερικανική Διαστημική Υπηρεσία (NASA) ανακοίνωσε ότι ανιχνεύθηκαν υδρατμοί στην ατμόσφαιρα του εξωπλανήτη ΤΟΙ-674b, ο οποίος βρίσκεται σε απόσταση περίπου 150 ετών φωτός από τη Γη, στον αστερισμό της Αντλίας.
Ανιχνεύθηκε άνθρακας στον Άρη
Το ρόβερ Curiosity της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA) ανίχνευσε την υπογραφή άφθονου «ελαφρού» άνθρακα στον 'Αρη, για τον οποίο υπάρχουν τρεις πιθανές εξηγήσεις.
Ανιχνεύθηκε άνθρακας στον Άρη