Μισός αιώνας πτήσεων για το «ελεφαντάκι» της Boeing

NEWSROOM
Μία από τις πιο ασυνήθιστες αποστολές του 747 ήταν η μεταφορά του διαστημικού λεωφορείου Endeavour το 2012 σε μουσείο
Μία από τις πιο ασυνήθιστες αποστολές του 747 ήταν η μεταφορά του διαστημικού λεωφορείου Endeavour το 2012 σε μουσείο / Φωτό: AP Images

Πενήντα χρόνια πτήσεων συμπληρώνει το 747 το αεροσκάφος μεγάλων αποστάσεων της Boeing που είναι ευρύτερα γνωστό με το παρατσούκλι "Τζάμπο", όνομα που το δανείστηκε από το γνωστό ομώνυμο ελεφαντάκι της Ντίσνεϊ.

Σε αφιέρωμά της για το αεροσκάφος η Deutsche Welle, αναφέρει πως σύμφωνα με τον μύθο, η ανάπτυξη της ναυαρχίδας της Boeing χρειάστηκε μόλις τέσσερα χρόνια, τα μισά από ότι απαιτούνται συνήθως από το πρώτο σχέδιο μέχρι την ολοκλήρωση του αεροσκάφους. Ο τότε επικεφαλής της τότε αεροπορικής εταιρίας Παναμέρικαν, Χουάν Τριπ παρήγγειλε στην αμερικανική αεροναυπηγική εταιρία ένα αεροσκάφος που να ήταν σε θέση να μεταφέρει διπλάσιους επιβάτες από το δημοφιλές 707. Για την κατασκευή του «Jumbo», απασχολήθηκαν περίπου 50.000 εργαζόμενοι, η οποίοι στη συνέχεια, όταν το 747 έγινε πια μύθος, χαρακτηρίστηκαν «οι απίστευτοι».

Ήδη το πρώτο 747-100 ήταν σε θέση να μεταφέρει 366 με 550 επιβάτες. Τις επόμενες δεκαετίες υπήρξαν εκδοχές του αεροσκάφους χωρητικότητας μέχρι και 660 επιβάτες. Ας σημειωθεί ότι ο προκάτοχος του «Jumbo», το 707 μετέφερε μόλις περίπου 150 επιβάτες. Παρά το γεγονός ότι ακόμα και τα μεγαλύτερα διεθνή αεροδρόμια στα τέλη της δεκαετίας του ΄60 δεν είχαν την υποδομή για να δεχθούν μεμιάς ένα τόσο μεγάλο επιβατών, το 747 καθιερώθηκε στην αγορά μέσα σε λίγα μόλις χρόνια. Σχεδόν όλες οι μεγάλες αεροπορικές εταιρίες του κόσμου προμηθεύτηκαν για το στόλο τους Jumbo. Η Lufthansa για παράδειγμα διαθέτει σήμερα 32 με τα οποία πετά σε συνολικά 23 προορισμούς.

Σήμερα η Boeing πουλά το 747 μόνο ως μεταγωγικό. 50 χρόνια μετά την πρώτη του πτήση οι αεροπορικές εταιρείες στρέφονται σε μικρότερα και πιο οικονομικά αεροσκάφη, όπως το δικινητήριο Airbus Α350 ή τα Boeing 777 και 787. Ακόμα και το πολύ μικρότερο 737 χρησιμοποιείται πλέον ολοένα συχνότερα σε πτήσεις μεσαίων και μεγάλων αποστάσεων. Στα συνολικά 1.548 κατασκευασμένα 747 θα προστεθούν ακόμα πολύ λίγα τα επόμενα χρόνια. Ένα από αυτά προορίζεται για τον Aμερικανό πρόεδρο, ο οποίος έχει ήδη παραγγείλει ένα νέο Air Force One. Εκτός του Ντόναλντ Τραμπ τόσο ο αυτοκράτορας της Ιαπωνίας όσο και ο Σουλτάνος του Μπρουνέι χρησιμοποιούν για τις μετακινήσεις τους τη «βασίλισσα των αιθέρων».

TAGS
ΣΧΕΤΙΚΑ