Ταχιάος: Εντός του χρόνου η δημοπράτηση του Κόμβου Σκαραμαγκά και της νέας εξόδου στη Μεταμόρφωση
Το ζήτημα της βιώσιμης κινητικότητας στο λεκανοπέδιο Αττικής, ανέδειξε Ο Νίκος Ταχιάος, Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, από το συνέδριο «Green Deal Greece 2025», που διοργάνωσε την Τετάρτη 5 Νοεμβρίου, το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, σε συνεργασία με το economix.gr, για 5η συνεχόμενη χρονιά, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, με θέμα: «Πράσινος και ψηφιακός μετασχηματισμός, υποδομές και βιώσιμη ανάπτυξη σε κρίσιμη καμπή: προκλήσεις και ευκαιρίες για επενδύσεις και ανθεκτικότητα», τονίζοντας ότι η αύξηση των παρεμβάσεων στα οδικά δίκτυα επιφέρει και αύξηση της ζήτησης στη χρήση του αυτοκινήτου. Εξήγησε, δε, ότι οι παρεμβάσεις θα πρέπει να περιορίζουν την κίνηση των ΙΧ οχημάτων, εξυπηρετώντας μόνο εκεί που η μετακίνηση με αυτοκίνητο είναι αναπόφευκτη.
Ο Υφυπουργός επισήμανε ότι τα κοινοτικά κονδύλια για οδικές υποδομές είναι περιορισμένα, μόλις 2 δισ. ευρώ στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο, γεγονός που καθιστά αναγκαία την αξιοποίηση προτύπων προτάσεων για την έναρξη έργων, εφόσον αυτές είναι βιώσιμες. Σημαντικά έργα για το Λεκανοπέδιο είναι η σύνδεση του Περιφερειακού Υμηττού με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης και η οδική σύνδεση Ελευσίνας - Οινόφυτων, η οποία είναι κρίσιμη για τα logistics στη δυτική Αττική, που φαίνεται να προωθείται μέσω παραχώρησης. Πάντως, εντός του χρόνου αναμένεται η δημοπράτηση δύο οδικών έργων, αυτού του Τριπλού Κόμβου Σκαραμαγκά και της νέας Διπλής Εξόδου στη Μεταμόρφωση για τη διέλευση των οδηγών προς Ελευσίνα και Αεροδρόμιο.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο μετρό της Αθήνας, όπου η πυκνότητα του δικτύου θεωρείται πιο σημαντική από τη διευκόλυνση των αυτοκινήτων. Ο κ. Ταχιάος εκτίμησε ότι η Γραμμή 4 του μετρό - η οποία θα κινείται χωρίς οδηγούς, στο μοντέλο του μετρό Θεσσαλονίκης - θα φτάσει κοντά στην ολοκλήρωση στην αλλαγή της δεκαετίας, παρά τις καθυστερήσεις και τις αντιδράσεις στα εργοτάξια των Εξαρχείων και του Πάρκου Ριζάρη, που βρίσκονται σε διαδικασία επίλυσης.
«Το πρόβλημα εντοπίζεται στην Αθήνα, αλλά και οι υπόλοιπες Περιφέρειες διεκδικούν κεφάλαια για υποδομές. Το ερώτημα είναι αν υπάρχουν οι πόροι. Το γεγονός ότι βγήκαμε από την κρίση και υπάρχουν παντού ανοιχτά εργοτάξια δεν σημαίνει ότι οι πόροι είναι ανεξάντλητοι. Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θα φτάσει το 1,2 δισ. ευρώ, χρειαζόμαστε όμως πάνω από 200 εκατομμύρια για την αποπληρωμή των δανείων που ελήφθησαν για το μετρό πριν από τρεις δεκαετίες», είπε με νόημα ο κ. Ταχιάος, προσθέτοντας ότι ο πρωταρχικός στόχος της Ελλάδας θα πρέπει να είναι η δημοσιονομική σταθερότητα. Απαντώντας στους υπόλοιπους συμμετέχοντες για την επιλογή επέκτασης μίας παραχώρησης, διευκρίνισε ότι οι παραχωρήσεις γίνονται ασύμφορες όταν επεκτείνονται, ενώ η επέκταση μίας σύμβασης απαιτεί τη σύμφωνη γνώμη των ευρωπαϊκών Αρχών ανταγωνισμού. Μέχρι τέλος του χρόνου θα εξεταστούν οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, πρόσθεσε.
Γιώργος Στασινός: Δεν μπορούμε να περιμένουμε άλλο για το κυκλοφοριακό
Αιχμηρός, ως προς την ανάγκη έγκαιρης λήψης αποφάσεων για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος, εμφανίστηκε ο Γιώργος Στασινός, Πρόεδρος του ΤΕΕ, ο οποίος υποστήριξε ότι ο σωστός χρόνος είναι πολύ σημαντικός. «Αποφασίζουμε να λύσουμε το πρόβλημα, ενώ ήδη είμαστε ακινητοποιημένοι στον δρόμο. Θα έπρεπε να είχαμε ήδη βρει τις λύσεις», επισήμανε. Και συνέχισε: «Γιατί κάνουμε μόνο μελέτες όπως τα σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας, που ήδη έχουμε, αφού δεν τις εφαρμόζουμε; Πρέπει να πάρουμε απόφαση για το τι θα κάνουμε. Πρέπει να ζήσουμε σε μια πόλη, όπου θα μπορούν να ζήσουν οι πολλοί […] Λύσεις υπάρχουν, αλλά δεν αποφασίζουμε να τις εφαρμόσουμε».
Μάλιστα, σχολίασε σκωπτικά ότι στη Βουλή θα πρέπει να αρχίσουν να εκλέγονται περισσότεροι μηχανικοί (όχι μόνο δικηγόροι), ώστε επιτέλους να λαμβάνονται αποφάσεις. Από εκεί και πέρα, όσον αφορά την πρακτική αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού, εξήγησε ότι πρέπει να γίνουν συνδυαστικά πράγματα, όπως για παράδειγμα α) να μπουν κανόνες με στόχο τη μείωση της κυκλοφορίας των οχημάτων, β) να βοηθήσουμε να υπάρξουν περισσότερα ΜΜΜ, τα οποία θα λειτουργούν σωστά (το λεωφορείο και το μετρό να περνά στην ώρα του), και γ) να μην υπάρχουν καθυστερήσεις στην εκτέλεση των έργων.
Ειδική αναφορά έκανε και στις κατασκευαστικές εταιρείες, τις οποίες κάλεσε όχι να μεγαλώνουν το ανεκτέλεστο, προκειμένου να βγάζουν κέρδη στο Χρηματιστήριο, αλλά να φροντίζουν να μετατρέπουν το ανεκτέλεστο σε εκτελεσμένο. Τέλος, απευθυνόμενος προς την κυβέρνηση, ο κ. Στασινός επεσήμανε τα εξής: «Επειδή είμαι ρεαλιστής. Ας βάλουμε μια κάμερα σ' ένα σχολικό που κινείται στην Αττική Οδό, ώστε η κυβέρνηση επιτέλους να καταλάβει και να λάβει αποφάσεις. Δεν θα πρέπει να περιμένουμε. Όταν είσαι ακίνητος στον δρόμο, έχεις χρόνο να ανοίγεις και να χαζεύεις το κινητό, εγώ για παράδειγμα διάβαζα την ομιλία μου. Πρέπει να πάρουμε αποφάσεις. Δεν έχουμε, πλέον, να σκεφτούμε κάτι μόνο να αποφασίσουμε να κάνουμε 5-6 συγκεκριμένα πράγματα. Δεν μπορούμε να περιμένουμε άλλο».