fbpxΞεπερνούν τα 40 δισ. οι χρηματιστηριακές απώλειες της Boeing | Economistas.gr Skip to main content

Ξεπερνούν τα 40 δισ. οι χρηματιστηριακές απώλειες της Boeing

Ξεπερνούν τα 40 δισ. οι χρηματιστηριακές απώλειες της Boeing
Φώτο: Boeing

Στο επίκεντρο μίας τεράστιας «καταιγίδας» βρίσκεται εδώ και μερικές εβδομάδες η Boeing μετά τα δύο δυστυχήματα σε διάστημα μερικών μηνών με τα αεροπλάνα τύπου 737 Max.

Το συγκεκριμένο αεροσκάφος αναμενόταν να είναι το καμάρι και το best seller της αμερικανικής εταιρείας, καθώς και ένα κρίσιμο σημείο στην εξέλιξη του στόλου της. Πλέον, όλα τα αεροσκάφη τύπου 737 Max έχουν καθηλωθεί στο έδαφος και η εταιρεία βρίσκεται αντιμέτωπη με έρευνα των αρμόδιων αρχών στις ΗΠΑ σχετικά με τις πιστοποιήσεις του αεροπλάνου, αλλά και το μάρκετινγκ.

Από την πλευρά της, η Boeing υποστηρίζει ότι η διόρθωση του προβλήματος με το λογισμικό, που ενδεχομένως οφείλεται για τα δύο δυστυχήματα, έρχεται, ωστόσο η ιστορία δε φαίνεται να τελειώνει εδώ.

Όμως το πρόβλημα με τα συγκεκριμένα αεροπλάνα της Boeing δεν τελειώνει εδώ. Οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις υλικού στη NASA έχουν προκαλέσει έντονη κριτική για την εταιρεία, ενώ ο στρατός των ΗΠΑ έχει χάσει την εμπιστοσύνη του στην εταιρεία για τις έγκαιρες παραδόσεις αεροσκαφών που δε θα έχουν προβλήματα.

Όλες οι άσχημες ειδήσεις που φτάνουν για την αμερικανική εταιρεία έχουν μπει στο μικροσκόπιο, με τους αναλυτές να αναρωτιούνται αν υπάρχει κάποιο συστημικό λάθος με την κουλτούρα της Boeing ή αν ήταν απλά μια ατυχία.

Από τις αρχές του μήνα, οι μετοχές της Boeing έχουν υποχωρήσει κατά 18%, με αποτέλεσμα η χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας να έχει μειωθεί κατά 40 δις. δολάρια. Η διολίσθηση αυτή δε συμβαίνει συχνά σε μία εταιρεία, η οποία ανακοινώνει πολύ καλά κέρδη, ενώ οι πωλήσεις τις πέρυσι άγγιξαν τα 100 δισ. δολάρια.

Ο διευθύνων σύμβουλος της αμερικανικής εταιρείας, Ντένις Μούλενμπεργκ, τόνισε σε δημόσια επιστολή του ότι το βασικό μέλημα της Boeing είναι η ασφάλεια, καθώς και το να «διασφαλίσουμε με αξιοπιστία τα ταξίδια με τα αεροπλάνα μας».

Μετά τη συντριβή και του δεύτερου Boeing 737 Max στην Αιθιοπία στις 10 Μαρτίου, όλα τα αεροσκάφη καθηλώθηκαν στο έδαφος, ενώ οι νέες παραδόσεις του μπεστ σέλλερ της αμερικανικής εταιρείας ανεστάλησαν.

Από τα πρώτα στοιχεία προκύπτει ότι τα δύο δυστυχήματα οφείλονται σε σφάλμα του λογισμικού που δεν επικοινώνησε σωστά με τους πιλότους, ενώ η εταιρεία προσπαθεί να έκανε γνωστό ότι θα ενημερώσει την εκπαίδευση των πιλότων.

Και παρότι είναι άγνωστο το πότε θα ξαναβγούν στους αιθέρες τα συγκεκριμένα αεροπλάνα, η εταιρεία χαμηλού κόστους, Norwegian Air, έγινε η πρώτη εταιρεία που ανακοίνωσε ότι θα ζητήσει από τη Boeing αποζημίωση για τις χαμένες πτήσεις, με τους ειδικούς να τονίζουν ότι το παράδειγμα της Norwegian Air θα ακολουθήσουν και άλλες αεροπορικές εταιρείες.

Η Ινδονησιακή εταιρεία, Garuda, έγινε την Παρασκευή η πρώτη εταιρεία που ακύρωσε μία σειρά παραγγελιών για το 737 Max. Η αεροπορική εταιρεία το 2014 είχε παραγγείλει 50 αεροπλάνα με κόστος 4,9 δισ. δολάρια. Ωστόσο, από έρευνα που έκανε το CNN προκύπτει ότι οι περισσότερες μεγάλες αεροπορικές εταιρείες που ερωτήθηκαν σχετικά, απάντησαν είτε ότι δε σκοπεύουν να ακυρώσουν τις παραγγελίες τους, είτε ότι είναι ακόμα πολύ νωρίς για να αποφασίσουν τι θα κάνουν.

Ειδικοί λένε ότι η ακύρωση της Garuda είναι απλώς μία σταγόνα στον ωκεανό, καθώς η Boeing έχει προγραμματίσει να παραδώσει χιλιάδες αεροπλάνα, 737 Max . όμως, σε περίπτωση που κάνει μία παρόμοια κίνηση κάποιος μεγάλος πελάτης, όπως η Southwest ή η Ryanair, τότε η εταιρεία θα αντιμετωπίσει μεγάλο πρόβλημα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Άρχισε επίσημη έρευνα για τα Boeing 737 Max
Άρχισε επίσημη έρευνα για τα Boeing 737 Max
Έρευνα του υπουργείου Μεταφορών των ΗΠΑ ξεκίνησε για τις διαδικασίες πιστοποίησης που ακολουθήθηκαν για τα Boeing 737 MAX.
Άρχισε επίσημη έρευνα για τα Boeing 737 Max
Η Ινδονησία ακύρωσε παραγγελία 49 Boeing 737 Max
Η Ινδονησία ακύρωσε παραγγελία 49 Boeing 737 Max
Ο εθνικός αερομεταφορές της Ινδονησίας ακύρωσε την παραγγελία 49 Boeing 737 MAX 8 μετά τα δυο πολύνεκρα αεροπορικά δυστυχήματα.
Η Ινδονησία ακύρωσε παραγγελία 49 Boeing 737 Max
Παρά την κρίση, η Boeing ξεπερνά την Airbus
Παρά την κρίση, η Boeing ξεπερνά την Airbus
Η Boeing ανακάμπτει μετά τα πολύνεκρα αεροπορικά δυστυχήματα και αναμένεται να κοντράρει στα ίσια την ευρωπαϊκή Airbus.
Παρά την κρίση, η Boeing ξεπερνά την Airbus
Η Boeing μειώνει την παραγωγή των αεροσκαφών
Η Boeing μειώνει την παραγωγή των αεροσκαφών
Τα πολύνεκρα δυστυχήματα σε Ινδονησία και Αιθιοπία και η εντόπιση του προβλήματος που οδήγησαν στις τραγωδίες, οδήγησαν την Boeing στη μείωση της μηνιαίας παραγωγής αεροσκαφών της.
Η Boeing μειώνει την παραγωγή των αεροσκαφών
Η Airbus εκθρόνισε την Boeing, λόγω των δυστυχημάτων
Η Airbus εκθρόνισε την Boeing, λόγω των δυστυχημάτων
Τέλος δείχνει να παίρνει η αυτοκρατορία της Boeing που εδώ και μια δεκαετία είναι η μεγαλύτερη εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών καθώς η AIrbus εκμεταλλεύτηκε στο έπακρο το γεγονός οτι έχουν καθηλωθεί στο έδαφος τα 737 Max.
Η Airbus εκθρόνισε την Boeing, λόγω των δυστυχημάτων
Η Κίνα αναπτύσσει τον ανταγωνιστή των Airbus και Boeing
Η Κίνα αναπτύσσει τον ανταγωνιστή των Airbus και Boeing
Η δοκιμαστική πτήση του αεροσκάφους με στενή άτρακτο, που προβλέπεται να έχει χωρητικότητα 190 επιβατών, έγινε στη Σαγκάη και διήρκεσε 1 ώρα και 25 λεπτά, ανέφερε η κρατική εφημερίδα Λαϊκή Ημερησία μέσω Twitter.
Η Κίνα αναπτύσσει τον ανταγωνιστή των Airbus και Boeing