Το κρίσιμο σταυροδρόμι της αυτοκινητοβιομηχανίας

NEWSROOM
αυτοκίνητα
Φωτό: Shutterstock

Με τον πλανήτη να φωνάζει για την κλιματική αλλαγή, κάνοντας τις εξελίξεις άμεσες, η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι ενόψει ενός πιο καθαρού μέλλοντος για τις επόμενες γενιές.

Η ηλεκτροκίνηση στα αυτοκίνητα αποτελεί ένα από τα πλέον σημαντικά όπλα στην μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής και η επέκταση της έχει ήδη αρχίσει με πολλές εταιρείες να παρουσιάζουν κάθε χρόνο και περισσότερα ηλεκτροκίνητα μοντέλα. Οι επενδύσεις αναμένεται να είναι δαπανηρές για τις αυτοκινητοβιομηχανίες με τα κέρδη να αναμένονται μακροπρόθεσμα. Η απάντηση έρχεται με μείωση του κόστους αλλά και απώλειες χιλιάδων θέσεων εργασίας.

Ο επικεφαλής του ομίλου Volkswagen (VW) Χέρμπερτ Ντις πιστεύει ότι η επένδυση για την κατασκευή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι κατά 30% μικρότερη από ένα συμβατικό μοντέλο, ενώ το Ινστιτούτο Οικονομικών Ερευνών του Μονάχου (Ifo) προειδοποιεί ότι μπορεί να χαθούν έως 620.000 θέσεις εργασίας.

Ο Μάρκους Μπέρετ, στέλεχος της εταιρίας συμβούλων Ρόλαντ Μπέργκερ, επισημαίνει στη Deutsche Welle τον προβληματισμό της αυτοκινητοβιομηχανίας. «Πρέπει να ξοδέψει πολλά δισεκατομμύρια σε νέες τεχνολογίες, όπως η ηλεκτροκίνηση, με τις οποίες είναι βέβαιο ότι δεν πρόκειται να βγάλει μεγάλο κέρδος- τουλάχιστον όχι τα πρώτα χρόνια».

Στην σύγχρονη εποχή έχει αλλάξει πλέον ακόμα και η έννοια της ατομικής ιδιοκτησίας. Η σύγχρονη κουλτούρα επηρεάζει άμεσα την αυτοκινητοβιομηχανία καθώς πολλοί οδηγοί δεν ενδιαφέρονται να αγοράσουν αυτοκίνητο, καθώς προτιμούν την εμπειρία από την ιδιοκτησία.

Τα προγράμματα carsharing και pooling κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος, με τον αριθμό των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν να είναι γίνεται ολοένα και μικρότερος. Παλαιότερη μελέτη του Πολυτεχνείου του Μονάχου εκτιμά ότι αν οδηγούσαμε αυτόνομα οχήματα παντού, ο συνολικός αριθμός των αυτοκινήτων θα είχε μειωθεί κατά ...90%.

Μέχρι το 2025 ο όμιλος Volkswagen σκοπεύει να αυξήσει τις πωλήσεις υβριδικών ή ηλεκτροκινούμενων οχημάτων στο 25% του συνολικού τζίρου, ενώ στα επόμενα 4 χρόνια θα διαθέσει περίπου 44 δισεκατομμύρια ευρώ για την έρευνα σε νέα μοντέλα με προδιαγραφές φιλικές προς το περιβάλλον. Παράλληλα σχεδιάζει να περικόψει μέχρι και 7.000 θέσεις εργασίας μέσω της αυτοματοποίησης και μείωσης του κόστους της παραγωγής, καθώς και την μικρότερη πλέον γκάμα μοντέλων.

Η VW έχει ήδη αναπτύξει μία κατασκευαστική πλατφόρμα, η οποία παραμένει ανοιχτή και σε άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες προκειμένου να μειωθεί το κόστος. "Θέλουμε να εξελιχθεί η πλατφόρμα MEB στο βασικό μοντέλο της ηλεκτροκίνησης", δήλωσε πρόσφατα ο επικεφαλής του ομίλου στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης.

Ο Μάρκους Μπέρετ πιστεύει ότι αυτόν τον δρόμο πρέπει να ακολουθήσουν και άλλες εταιρείες του κλάδου: να αναζητούν συνέργειες, μοιράζοντας το κόστος. "Ούτε τα πιο μεγάλα ονόματα της αυτοκινητοβιομηχανίας δεν μπορούν να επωμιστούν το κόστος του μετασχηματισμού. Δεν έχει νόημα να υπάρχουν 10 ή 15 επιχειρήσεις που να θέλουν, ταυτόχρονα, να επανεφεύρουν τον κινητήρα".

Από την πλευρά της η BMW θα επιδιώξει να περιορίσει το κόστος παραγωγής για να ισοσκελίσει το κόστος των νέων επενδύσεων στην ηλεκτροκίνηση και την αυτόνομη οδήγηση. «Ο μετασχηματισμός του κλάδου μας είναι σε πλήρη εξέλιξη», δηλώνει ο Νίκολας Πέτερ, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της BMW. Μέχρι το 2022 η βαυαρική αυτοκινητοβιομηχανία θέλει να εξοικονομήσει περισσότερα από 12 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ συνεχίζονται οι περικοπές θέσεων εργασίας.

Παράλληλα η BMW εκτός από τις συνεργασίες της με Intel, Mobileye, FiatChrysler για έρευνες στα αυτόνομα οχήματα, έδωσε τα χέρια με την Daimler για την συγχώνευση των εταιρειών τους carsharing.

ΣΧΕΤΙΚΑ