Το Brexit απειλεί με λουκέτο το μεγαλύτερο εργοστάσιο αυτοκινήτων

Οι εγκαταστάσεις της Νισσάν στο Σάντερλαντ / AP Images

Το μεγαλύτερο εργοστάσιο αυτοκινήτων της Βρετανίας έχει καταφέρει μέχρι ώρας να επιβιώσει από την πανδημία του κορωνοϊού και από μία μεγάλη αναδιάρθρωση της εταιρείας, όμως είναι εξαιρετικά αμφίβολο το αν θα καταφέρει να επιβιώσει από το Brexit.

Η Nissan έχει προειδοποιήσει ότι το τεράστιο εργοστάσιό της στο Σάντερλαντ δε θα είναι βιώσιμο αν το Ηνωμένο Βασίλειο δεν καταφέρει να συμφωνήσει με την Ευρωπαϊκή Ένωση ώστε να μην μπουν δασμοί στο εμπόριο αυτοκινήτων.

«Αν υπάρξουν δασμοί – δεν είναι η πρόθεσή μας, αλλά η επιχείρηση δε θα είναι βιώσιμη», δήλωσε ο Γενικός Διευθυντής της Nissan, Ασβάνι Γκούμπντα, στο BBC, προσθέτοντας ότι «αυτό θα πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους».

Το εργοστάσιο της εταιρείας στο Σάντερλαντ απασχολεί περίπου 6.000 ανθρώπους και η αλυσίδα παραγωγή του στηρίζει τουλάχιστον άλλες 27.000 θέσεις εργασίας, σύμφωνα με τη Nissan. Η παραγωγή της συγκεκριμένης μονάδας έφτασε το 2018 τα 442.000 αυτοκίνητα.

Ωστόσο, το μέλλον της μονάδας έχει απασχολήσει πολλές φορές τα ΜΜΕ, με κάθε είδους φήμες, από το 2016 όταν έγινε το δημοψήφισμα για το Brexit.

Ο λόγος βέβαια είναι ότι η συμμετοχή του Ηνωμένου Βασιλείου στην Ευρωπαϊκή Ένωση επέτρεπε την εξαγωγή αυτοκινήτων – και άλλων αγαθών – χωρίς δασμούς, προνόμιο το οποίο το Λονδίνο θα χάσει, αν δεν υπάρξει εμπορική συμφωνία με την ΕΕ έως το τέλους του έτους. Σε αυτή την περίπτωση, τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στο Σάντερλαντ θα έχουν δασμούς τουλάχιστον 10% πάνω στην τιμή τους όταν πωλούνται σε ευρωπαϊκές αγορές.

Η ανησυχία για την επιβολή δασμών υποχρέωσε ήδη τη Nissan να αναλάβει δράση. Πέρυσι, ματαίωσε τα σχέδιά της για την κατασκευή του X-Trail SUV στο συγκεκριμένο εργοστάσιο, λέγοντας ότι γι’ αυτό ευθύνεται η αβεβαιότητα εν όψει του Brexit.

Υπενθυμίζεται ότι η Βρετανία αποχώρησε από την Ευρωπαϊκή Ένωση τον περασμένο Ιανουάριο και η μεταβατική περίοδος για να επιτευχθεί εμπορική συμφωνία ολοκληρώνεται τον επόμενο Δεκέμβριο. Και παρότι στενεύουν τα χρονικά περιθώρια για συμφωνία, η πρόοδος που έχει γίνει μέχρι στιγμής στις διαπραγματεύσεις είναι πολύ μικρή, ενώ η βρετανική κυβέρνηση έχει αποκλείσει το ενδεχόμενο να ζητήσει παράταση των διαπραγματεύσεων.

Εν τω μεταξύ, η αυτοκινητοβιομηχανία είναι από τους κλάδους όπου διακυβεύονται πολλά. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ανά τον κόσμο που έχουν εργοστάσια στη Βρετανία είναι ιδιαίτερα ευάλωτες στις αλλαγές που ταράζουν τις αλυσίδες παραγωγής, μειώνοντας δραματικά τα περιθώρια κέρδους στη χειρότερη δυνατή στιγμή.

Η βιομηχανία έχει ήδη πληγεί από δύο συνεχή χρόνια μείωσης των παγκόσμιων πωλήσεων πριν χτυπήσει η πανδημία του κορονοϊού, αναγκάζοντας τα εργοστάσια, αλλά και τις αντιπροσωπείες να μείνουν κλειστά για τουλάχιστον δύο μήνες.

Και ενώ η πανδημία σαρώνει τον κόσμο, η Nissan έχει ξεκινήσει την αναδιάρθρωση των εργασιών της αναδομώντας τη συμμαχία με τη Renault και τη Mitsubishi Motors. Το σχέδιο, που ανακοινώθηκε την περασμένη εβδομάδα προβλέπει συνέχιση των εργασιών στο Σάντερλαντ για την κατασκευή των ιδιαιτέρως δημοφιλών, SUVs.

ΣΧΕΤΙΚΑ