Το Brexit απειλεί ακόμα και τα Χριστούγεννα

Στιγμιότυπο από το χριστουγεννιάτικο Λονδίνο / AP Images

Τα βρετανικά λιμάνια βρίσκονται αντιμέτωπα με «πολύ μεγάλα προβλήματα», με αποτέλεσμα να καθυστερούν οι Χριστουγεννιάτικες παραγγελίες και να ενισχύονται οι τιμές ακόμα και πριν έρθει η επίσημη ημερομηνία του Brexit.

Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζουν οι ενώσεις των επαγγελματιών και των βιομηχάνων, που απειλούνται με απώλειες δισεκατομμυρίων. Όπως τονίζουν, οι τεράστιες ουρές στα λιμάνια αυξάνουν τα κόστη αποστολής έως και 25% την εβδομάδα.

Το λιμάνι του Ντένβερ, το οποίο χειρίζεται το 17% το εμπόριο του Ηνωμένου Βασιλείου, είναι επίσης μπλοκαρισμένο. Αυτόπτες μάρτυρες κάνουν λόγο για ουρές που ξεπερνούν τα 15 χιλιόμετρα, με τους οδηγούς να περιμένουν στα οχήματά τους για πολλές ώρες.

Οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις των αγαθών γίνονται σε μία δύσκολη χρονικά συγκυρία, καθώς πλήττουν τις πωλήσεις σε μία κρίσιμη εποχή του χρόνου. Σύμφωνα με τις ενώσεις βιομηχάνων, μία επιχείρηση έχασε πάνω από ένα εκατομμύριο στερλίνες από πωλήσεις εξ αιτίας των καθυστερήσεων.

Φέτος, πολλές βρετανικές εταιρείες λιανικής έχουν οδηγηθεί στη χρεοκοπία, συμπεριλαμβανομένης και της αλυσίδας, Debenhams. Ενώ, σύμφωνα με τους σχετικούς υπολογισμούς, έχουν ήδη χαθεί πάνω από 170 χιλιάδες θέσεις εργασίας στον τομέα.

Τα βρετανικά λιμάνια έχουν μεγαλύτερη κίνηση απ’ ό,τι συνήθως, λόγω της παγκόσμιας αύξησης στη ζήτηση για υπηρεσίες αποστολής αγαθών, καθώς οι εταιρείες αυξάνουν τα αποθεματικά τους εν όψει της εορταστικής περιόδου, δεδομένης της διολίσθησης της κατανάλωσης που έφεραν τα lockdown σε ολόκληρο τον κόσμο. Οι καταναλωτές που είναι κλεισμένοι στα σπίτια τους ξοδεύουν περισσότερα σε διαρκή αγαθά, πολλά εκ των οποίων προέρχονται από την Ασία.

Και το Brexit φυσικά αυξάνει τις πιέσεις. Μετά την αποχώρηση της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση στις αρχές της χρονιάς, η Βρετανία θα χάσει την προνομιακή εμπορική σχέση που έχει με την τεράστια ευρωπαϊκή αγορά. Αν δεν υπάρξει δε εμπορική συμφωνία, τότε τα τελωνεία και οι έλεγχοι θα αυξήσουν ακόμα περισσότερο τις καθυστερήσεις στις αποστολές αγαθών, τα οποία θα υπόκεινται και σε δασμούς!

Η κατάρρευση της παγκόσμιας αλυσίδας παροχής αγαθών αύξησε σημαντικά τα κόστη. Για παράδειγμα, το κόστος αποστολής ενός κοντέινερ από την Κίνα στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ αυξήθηκε κατά 135% από τα τέλη Μαΐου έως τα μέσα Σεπτεμβρίου, ενώ το Brexit έχει αναγκάσει τις βρετανικές εταιρείες να αποθηκεύουν αγαθά και πρώτες ύλες ώστε να αντεπεξέλθουν στη ζήτηση μετά την 1η Ιανουαρίου.

Η Honda για παράδειγμα αναγκάστηκε να σταματήσει την παραγωγή της για τρεις ημέρες την περασμένη εβδομάδα εξ αιτίας καθυστερήσεων στις αποστολές προϊόντων. Η Σουηδική Ikea αναγκάστηκε επίσης να ζητήσει συγγνώμη για καθυστερήσεις σε αποστολές προϊόντων εξ αιτίας των προβλημάτων στα βρετανικά λιμάνια.

Ειδικοί, μάλιστα, επισημαίνουν, ότι για κάποιες εταιρείες, τα ελικόπτερα ίσως αποδειχτούν ως η μοναδική λύση για ένα διάστημα. Κάποιες μεταφορικές εταιρείες στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν ήδη κάνει τις σχετικές επενδύσεις, όμως το κόστος είναι δυσβάσταχτο για κάποιες επιχειρήσεις.

ΣΧΕΤΙΚΑ