fbpxΗ Ρωσία είναι ο «Βασιλιάς» της παραπληροφόρησης | Economistas.gr
Skip to main content

Η Ρωσία είναι ο «Βασιλιάς» της παραπληροφόρησης

Η Ρωσία είναι ο «Βασιλιάς» της παραπληροφόρησης
Fake News στο Facebook/ Φωτογραφία shutterstock

Η Ρωσία και το Ιράν είναι οι δύο βασικές πηγές μετάδοσης συντονισμένης παραπληροφόρησης στο Facebook, αναφέρεται σε έρευνα που έδωσε στη δημοσιότητα η εταιρεία που διαχειρίζεται το δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο.

Στην έρευνα παρουσιάζονται στοιχεία για το πώς εγχώριοι και ξένοι χειριστές προφίλ έχουν αλλάξει τις πρακτικές τους και έχουν βελτιώσει τον τρόπο μετάδοσης ψευδών ειδήσεων, με τρόπο που να αποφεύγουν τους ελέγχους από τις εταιρείες κοινωνικών δικτύων.

Από το 2017, το Facebook έχει αφαιρέσει πάνω από 150 δίκτυα συντονισμένης δραστηριότητας ψευδών ειδήσεων. Από αυτά, τα 25 σχετίζονται με τη Ρωσία και τα 23 με το Ιράν. Τα εννιά προέρχονται από τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Οι ΗΠΑ παραμένουν ο βασικός στόχος των εκστρατειών παραπληροφόρησης, τονίζεται στην έρευνα του Facebook, όπου παρουσιάζονται 26 προσπάθειες επιρροής από πολλές πηγές από το 2017 έως το 2020. Η δεύτερη χώρα – στόχος είναι με μεγάλη διαφορά η Ουκρανία.

Παρόλα αυτά, κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας του 2020, οι προσπάθειες επηρεασμού της κοινής γνώμης με τη διοχέτευση ψευδών ειδήσεων προήλθαν κυρίως από τις Ηνωμένες Πολιτείες και όχι από άλλες χώρες. Λίγο πριν τις εκλογές, το Facebook αφαίρεσε από την πλατφόρμα του τον ίδιο αριθμό προφίλ που προέρχονταν από τις ΗΠΑ με προφίλ από τη Ρωσία και το Ιράν.

Μία από τις πιο γνωστές εκστρατείες ήταν από τη Rally Forge, μία αμερικανική εταιρεία μάρκετινγκ, ενώ μεταξύ των δικτύων που μπλοκαρίστηκαν τον Ιούλιο του 2020 ήταν και μία εταιρεία που είχε σχέσεις με τον Ρότζερ Στόουν, φίλο και πολιτικό σύμβουλο του τότε Προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ. Το εν λόγω δίκτυο λειτουργούσε 50 λογαριασμούς, 50 ιστοσελίδες και τέσσερις λογαριασμούς στο Instagram. Είχε φτάσει σε 260.000 λογαριασμούς στο Facebook και σε πάνω από 60.000 λογαριασμούς στο Instagram.

Οι ψευδείς ειδήσεις και η παραπλανητική πληροφόρηση στα κοινωνικά δίκτυα, όπως το Facebook, το Twitter και το YouTube, κυριάρχησε στην ειδησεογραφία το 2016 μετά τις εκλογές όταν αποκαλύφθηκαν οι προσπάθειες της Ρωσίας να επηρεάσει το αποτέλεσμα των αμερικανικών εκλογών.

Το θέμα αυτό είχε κυριαρχήσει στην αμερικανική πολιτική σκηνή για μήνες και πίεσε σημαντικά τις μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες, οι οποίες φάνηκε να έχουν δυσανάλογη πολιτική επιρροή.

Πολλοί είχε τότε ζητήσει τη διάσπαση των μεγάλων τεχνολογικών εταιρειών και την επιβολή αυστηρών κανόνων για τη λειτουργία της κάθε πλατφόρμας.

Οι τεχνολογικές εταιρείες, όπως το Facebook, απάντησαν στις κατηγορίες προσλαμβάνοντας περισσότερους ανθρώπους για να ελέγχουν το περιεχόμενο των προφίλ και να επιβάλουν τους κανονισμούς τις εταιρείας για τα fake news.

Μάλιστα, το Facebook ανακοίνωσε ότι θα αυστηροποιήσει το πλαίσιο επιβάλλοντας πιο αυστηρές ποινές σε χρήστες που συνεχίζουν να αναπαράγουν παραπλανητικό περιεχόμενο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πρώην πράκτορας της KGB εξηγεί πώς γίνεται η ρωσική προπαγάνδα
Πρώην πράκτορας της KGB εξηγεί πώς γίνεται η ρωσική προπαγάνδα
Με τα κοινωνικά δίκτυα και την ανωνυμία του διαδικτύου η προπαγάνδα διαδίδεται με ταχύτητες φωτός, ενώ η διασταύρωση των ειδήσεων -για το αν πρόκειται για fake news- χρειάζεται χρόνο.
Πρώην πράκτορας της KGB εξηγεί πώς γίνεται η ρωσική προπαγάνδα
Οι κινήσεις του Facebook ίσως γυρίσουν μπούμερανγκ
Οι κινήσεις του Facebook ίσως γυρίσουν μπούμερανγκ
Aρνητικό κλίμα παγκοσμίως μεταξύ του μεγαλύτερου κοινωνικού δικτύου στον κόσμο και των κυβερνήσεων, καθώς των μεγάλων οργανισμών ειδήσεων ανά τον κόσμο
Οι κινήσεις του Facebook ίσως γυρίσουν μπούμερανγκ
Η υπαρξιακή κρίση του Μαρκ Ζούκεμπεργκ
Η υπαρξιακή κρίση του Μαρκ Ζούκεμπεργκ
Όπως είναι γνωστό, ο Στηβ Τζομπς είχε πει ότι η Apple φτιάχνει προϊόντα που οι καταναλωτές δεν ξέρουν ότι θέλουν. Όμως, η πρόκληση για το Διευθύνοντα Σύμβουλο του Facebook, Μαρκ Ζούκεμπεργκ είναι λίγο διαφορετική: Δημιουργεί νέα προϊόντα, τα οποία οι καταναλωτές έχουν πει ξεκάθαρα στο Facebook ότι δεν τα θέλουν.
Η υπαρξιακή κρίση του Μαρκ Ζούκεμπεργκ
Ποιος είναι ο Βασιλιάς των κοινωνικών δικτύων
Ποιος είναι ο Βασιλιάς των κοινωνικών δικτύων
Την εποχή που ζούμε, η επιρροή που έχει κάποιος στα κοινωνικά δίκτυα θεωρείται δύναμη. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι ο influencer θεωρείται πλέον εργασία και, μάλιστα, για μερικούς είναι και πολύ επικερδής.
Ποιος είναι ο Βασιλιάς των κοινωνικών δικτύων
Facebook: Τεχνητή νοημοσύνη για να σταματήσουν οι… καβγάδες
Facebook: Τεχνητή νοημοσύνη για να σταματήσουν οι… καβγάδες
Εδώ και χρόνια, οι τεχνολογικές πλατφόρμες όπως το Facebook και το Twitter βασίζονται όλο και περισσότερο στην τεχνητή νοημοσύνη για να καθορίσουν αυτά που βλέπουν οι χρήστες
Facebook: Τεχνητή νοημοσύνη για να σταματήσουν οι… καβγάδες