Τι πρέπει να γνωρίζετε για την εταιρεία που απειλεί τις παγκόσμιες αγορές

Φωτογραφία: Shutterstock

Τα προβλήματα του Κινεζικού ομίλου, Evergrande, κυριαρχούν στα πρωτοσέλιδα του οικονομικού Τύπου εδώ και μέρες, συγκεκριμένα από τη στιγμή που η κολοσσιαία εταιρεία προειδοποίησε ότι μπορεί να χρεοκοπήσει ελλείψει ρευστότητας για να εξυπηρετήσει το κολοσσιαίο χρέος της.

Οι ειδικοί «βλέπουν» τη μάχη της εταιρείας ως μία σημαντική δοκιμασία για το Πεκίνο καθώς κινδυνεύει να μετατραπεί σε Lehman Brothers της Κίνας, με τις συνέπειες να ταράζουν το σύνολο της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας του πλανήτη.

Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες ακινήτων της Κίνας. Η εταιρεία μάλιστα είναι μέλος και του δείκτη, Global 500, που σημαίνει ότι είναι μία από τις μεγαλύτερες του πλανήτη βάσει τζίρου.

Η Evergrande είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ, έχει την έδρα της στην πόλη Σενζέν στη Νότια Κίνα και απασχολεί 200.000 εργαζομένους, ωστόσο στηρίζει έμμεσα πάνω από 3,8 εκατ. θέσεις εργασίας το χρόνο. Ιδρύθηκε από τον δισεκατομμυριούχο, Σιου Ζιαγίν, που ήταν κάποτε ο πλουσιότερος άνθρωπος της Κίνας.

Η εταιρεία έγινε γνωστή από κατασκευαστικές κατοικιών – ισχυρίζεται ότι «διαθέτει πάνω από 1.300 έργα σε περισσότερες από 280 πόλεις» σε όλη την Κίνα – όμως τα συμφέροντά της είναι πολύ περισσότερα. Πέραν των κατοικιών, ο όμιλος έχει επενδύσει επίσης σε ηλεκτρικά οχήματα, σε αθλήματα – ποδοσφαιρική ομάδα κ.ά. – καθώς και σε θεματικά πάρκα. Έχει στην κατοχή του εταιρείες ποτών, πουλά εμφιαλωμένα νερά, είδη σούπερ μάρκετ, γαλακτοκομικά και άλλα. Μεταξύ άλλων, η εταιρεία κατασκευάζει το μεγαλύτερο γήπεδο ποδοσφαίρου στον κόσμο κόστους 1,7 δισ. δολαρίων με δυνατότητα 100.000 θεατών.

Τα τελευταία χρόνια, τα χρέη της Evergrande διογκώθηκαν, καθώς η εταιρεία αύξανε διαρκώς το δανεισμό της για να χρηματοδοτήσει νέα πρότζεκτ. Πλέον τα χρέη της ξεπερνούν τα 300 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ τις τελευταίες εβδομάδες άρχισαν οι προειδοποιήσεις προς τους επενδυτές ότι ίσως να μην καταφέρει να κάνει τις πληρωμές.

Ειδικοί επισημαίνουν ότι οι φιλοδοξίες της εταιρείας την έφτασαν σε αυτό το σημείο, ωστόσο τα προβλήματα της Evergrande αντανακλούν τους γενικότερους κινδύνους στην Κίνα και τις δομικές ανησυχίες της οικονομίας της.

Το θέμα δεν είναι κάτι καινούργιο. Πέρυσι, μία σειρά εταιρειών που ανήκουν στο κράτος χρεοκόπησαν, αυξάνοντας τις ανησυχίες των αναλυτών για το μοντέλο ανάπτυξης που βασίζεται αποκλειστικά σε χρέη.

Στις 14 Σεπτεμβρίου, η Evergrande ανακοίνωσε ότι προσέλαβε οικονομικούς συμβούλους για να αντιμετωπίσει το θέμα. Μέχρι σήμερα, ο όμιλος παλεύει να περιορίσει την οικονομική αιμορραγία, ενώ δεν έχει καταφέρει να βρει αγοραστές για τη μονάδα των ηλεκτρικών οχημάτων και τη μονάδα που παρέχει υπηρεσίες σε επιχειρήσεις. Μεταξύ άλλων, η εταιρεία προσπαθεί να πουλήσει ένα πύργο με γραφεία στο Χονγκ Κονγκ, τον οποίο είχε αγοράσει το 2015 για 1,6 δισ. δολάρια.

Πώς αντιδρούν οι επενδυτές;

Τα προβλήματα της Evergrande έγιναν γνωστά στο ευρύ κοινό όταν βγήκαν στους δρόμους εργαζόμενοι και επενδυτές κάνοντας έφοδο στα γραφεία της επιχείρησης στη Σενζέν. Βέβαια, οι επενδυτές ανησυχούν εδώ και καιρό, καθώς η τιμή της μετοχής της Evergrande έχει χάσει το 80% της αξίας της από τις αρχές της χρονιάς.

Η κατάσταση προφανώς τρομάζει όλους τους επενδυτές στην Κίνα, σε μία στιγμή που ούτως ή άλλως προσπαθούσαν να ανταποκριθούν στις κυρώσεις που έχει επιβάλει ο Σι Ζινπίνγκ στις ιδιωτικές επιχειρήσεις.

Τι θα συμβεί στη συνέχεια;

Οι αναλυτές εκτιμούν ότι η Κινεζική κυβέρνηση τελικά θα παρέμβει για να περιορίσει τις επιπτώσεις από ενδεχόμενη χρεοκοπία της Evergrande, δεδομένου ότι και η κυβέρνηση έχει παραδεχτεί τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν κατασκευαστικές εταιρείες.

Ήδη υπάρχουν φήμες ότι οι αρχές εξετάζουν το ενδεχόμενο να αναλάβουν δράση, ενώ το Bloomberg αποκαλύπτει ότι οι ρυθμιστικές αρχές έχουν προσλάβει τη διεθνή νομική εταιρεία, King & Wood Mallesons, μεταξύ άλλων συμβούλων, για να εξετάσει τα οικονομικά του ομίλου. Ενώ υπήρξαν και ρεπορτάζ που υποστήριζαν ότι οι ιθύνοντες της επιχείρησης απέρριψαν πρόταση του ιδρυτή για διάσωση…

ΣΧΕΤΙΚΑ