Πώς μπορεί να επανεκκινήσει η παγκόσμια οικονομία

Φωτο: Shutterstock

Η παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού συνεχίζει να αντιμετωπίζει τεράστια προβλήματα, με συνέπεια να υπάρχουν καθυστερήσεις στις παραδόσεις προϊόντων, αυξάνοντας τα προβλήματα των επιχειρήσεων και τροφοδοτώντας περαιτέρω την αύξηση του πληθωρισμού.

Τα καλά νέα είναι ότι υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι το τελευταίο διάστημα η κατάσταση έχει αρχίσει να βελτιώνεται. Τα άσχημα νέα είναι ότι καραδοκούν ακόμα οι κίνδυνοι που θα μπορούσαν να διαταράξουν εκ νέου την αλυσίδα εφοδιασμού, όπως για παράδειγμα νέα αύξηση των κρουσμάτων της πανδημίας, αλλά και προβλήματα στο εργατικό δυναμικό των επιχειρήσεων.

Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί η επαναφορά της αλυσίδας εφοδιασμού στα επίπεδα προ της πανδημίας είναι το κλειδί για την επανεκκίνηση της παγκόσμιας οικονομίας.

Η έξοδος του παγκόσμιου πληθυσμού από τα περιοριστικά μέτρα για τη συγκράτηση της πανδημίας έφερε ένα μεγάλο κύμα ζήτησης προϊόντων, το οποίο δεν μπορούσαν να εξυπηρετήσουν οι επιχειρήσεις. Όμως, μετά από 18 δύσκολους μήνες, η κατάσταση φαίνεται να βελτιώνεται.

Τα φορτία κινούνται πιο ομαλά και η μεταφορά των προϊόντων αρχίζει να ανακάμπτει από το αρχικό σοκ του πολέμου στην Ουκρανία.

Το κόστος της μεταφοράς ενός κοντέινερ 12 μέτρων έχει υποχωρήσει στα περίπου 6.400 δολάρια. Στις αρχές της χρονιάς, το κόστος ενός αντίστοιχου φορτίου ήταν 9.300 δολάρια και τον περασμένο Σεπτέμβριο έφτανε τα 11.000 δολάρια.

Σύμφωνα με έρευνα της Morgan Stanley μεταξύ ειδικών, το 54% πιστεύει ότι οι συνθήκες βελτιώνονται σε σχέση με το 17% στην προηγούμενη έρευνα.

Η Κίνα έχει επίσης καταφέρει να διαχειριστεί μεγαλύτερο όγκο από κοντέινερ σε κρίσιμα λιμάνια, παρά τους περιορισμούς της κυβέρνησης για τον έλεγχο της πανδημίας, κάτι που απαλύνει τους φόβους για τις επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία από την πολιτική μηδενικών κρουσμάτων του Σι Ζινπίνγκ.

Βέβαια, αυτό δε σημαίνει ότι υπάρχει χρονοδιάγραμμα για την πλήρη επαναφορά στην κανονικότητα. Πάντως, στην έρευνα της Morgan Stanley, το 54% των ειδικών αναμένουν ομαλοποίηση το πρώτο εξάμηνο του 2023.

Όμως, οι συνθήκες αλλάζουν γρήγορα, το οποίο σημαίνει ότι οι προβλέψεις είναι πολύ δύσκολες.

Ενδεχόμενη νέα αύξηση των κρουσμάτων –που θα συνδέεται με την υπο-μετάλλαξη ΒΑ.5 Όμικρον – θα μπορούσε να προκαλέσει ένα νέο κύμα ελλείψεων προσωπικού ή αποκλεισμού λιμανιών. Επίσης, πρέπει να παρακολουθούνται στενά οι νέες κυρώσεις κατά της Ρωσίας, αλλά και το ενδεχόμενο επιβολής νέων περιοριστικών μέτρων στην Κίνα.

Από την άλλη, η επερχόμενη ύφεση που προβλέπουν οι ειδικοί θα φέρει μείωση της ζήτησης προϊόντων, γεγονός που θα οδηγήσει σε ταχύτερη από το αναμενόμενο ομαλοποίηση της αλυσίδας εφοδιασμού.

ΣΧΕΤΙΚΑ