Box Office 2022: Πόσα εισιτήρια έκοψαν τα μεγάλα στούντιο του κινηματογράφου

Πριν από δυο χρόνια, υπήρχε σοβαρή ανησυχία για το αν το Box Office θα μπορούσε να ανακάμψει από την πανδημία. Το 2021 το Spider-Man: No Way Home και το James Bond: No Time To Die, έδωσαν αχτίδες ελπίδας ότι οι κινηματογραφικές αίθουσες δεν ήταν κατάλοιπο του παρελθόντος. Χρειάστηκε όμως να φτάσει το 2022 για να αποκαταστήσουν πραγματικά οι κινηματογραφικές αίθουσες την αξία τους στο Χόλιγουντ.

Για πρώτη φορά μετά από αρκετό καιρό δεν ήταν οι ταινίες με σούπερ ήρωες που στήριξαν το Box Office. Στην πραγματικότητα η ταινία με τα υψηλότερα έσοδα της χρονιάς ήταν το Top Gun: Maverick, η συνέχεια του πρώτου Top Gun το οποίο είχε προβληθεί πριν από περίπου 4 δεκαετίες. To βιογραφικό Elvis, η ρομαντική κομεντί Ticket to Paradise της Universal και η ανεξάρτητη ταινία Everything Everywhare All at Once της Α24 απέδειξαν ότι υπάρχουν ευκαιρίες για τολμηρές επιλογές που θα έχουν απήχηση στο κοινό.

Φυσικά δεν υπάρχουν μόνο πετυχημένες προσπάθειες αλλά και τρανταχτές αποτυχίες. Για παράδειγμα η αποτυχία των ταινιών Lightyear και Strange World της Disney δημιούργησε σοβαρές αμφιβολίες για το μέλλον των οικογενειακών ταινιών. Παράλληλα τα καλά αξιολογούμενα Bros και She Said αναδεικνύουν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ταινίες μεσαίου προϋπολογισμού.

Συνολικά, το Αμερικανικό Box Office έχει εισπράξει 7,4 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι στιγμής το 2022, σύμφωνα με την Cosmoscore. Οι εν λόγω πωλήσεις εισιτηρίων παραμένουν μειωμένες κατά 33% σε σχέση με τα 10,6 δισεκατομμύρια δολάρια που σημειώθηκαν το 2019, την τελευταία χρονιά χωρίς πανδημία. Αυτό οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι τα στούντιο κυκλοφόρησαν λιγότερες ταινίες κατά τη διάρκεια του έτους, αλλά η πτώση δεν μπορεί να αποδοθεί μόνο στις καθυστερήσεις παραγωγής που σχετίζονται με τον κορωνοϊό. Θα μπορούσε να υποδηλώνει μια αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες.

Το Variety δημοσίευσε σχετική ανάλυση για τις επιδόσεις των μεγάλων στούντιο στο Box Office τους τελευταίους 12 μήνες

Disney

Υψηλές πτήσεις: Doctor Strange in the Multiverse of Madness (955 εκατομμύρια δολάρια),Thor: Love and Thunder (760 εκατομμύρια δολάρια) Black Panther: Wakanda Forever (800 εκατ. δολάρια και συνεχίζει), Avatar: Ο δρόμος του νερού (955 εκατ. δολάρια και συνεχίζει)

Χαμηλές πτήσεις: Έγκλημα στο Νείλο (137 εκατομμύρια δολάρια), Lightyear (226 εκατομμύρια δολάρια), Άμστερνταμ (31 εκατομμύρια δολάρια), Strange World (54 εκατομμύρια δολάρια)

Βαθμός: B-

Συμπεράσματα: Τι διαφορά μπορούν να κάνουν μερικά χρόνια και μια πανδημία. Το 2019 τίποτα δεν μπορούσε να πάει στραβά για την Disney στο Box Office καταρρίπτοντας ρεκόρ με τα 7 blockbuster της που έφτασαν δισεκατομμύρια δολάρια σε πωλήσεις. Αυτή την εποχή καμία ταινία της δεν έχει καταφέρει να το πετύχει, αν και θεωρείται θέμα χρόνου ότι το νέο Avatar θα καταφέρει να ξεπεράσει το ένα δισεκατομμύριο δολάρια. Βέβαια πρέπει να τονίσουμε ότι μόνο άλλες δυο ταινίες κατάφεραν να φτάσουν το δισεκατομμύριο, αλλά και πάλι θα περίμενε κανείς ότι με τρεις ταινίες της Marvel τουλάχιστον η μια θα πάλευε για τέτοια νούμερα.

Το κύριο έσοδο της Disney αποτελούν franchise τα οποία είχε ήδη αγοράσει έτοιμα, όπως η Marvel και το Star Wars. Αντίθετα προκαλεί έντονες ανησυχίες το γεγονός ότι έχουν μαζευτεί αρκετές αποτυχίες μεγάλου προϋπολογισμού για ταινίες της Pixar που κάποτε αποτελούσε την...κότα με τα χρυσά αυγά. Και το 2023 οι ταινίες υπερηρώων θα αποτελέσουν την αιχμή του δόρατος, αλλά ο νέος CEO Μπομπ Ίγκερ θα έχει αρκετή δουλειά μπροστά του σχετικά με το υπόλοιπο περιεχόμενο.

Paramount

Υψηλές πτήσεις: Top Gun: Maverick (1,488 δισεκατομμύρια δολάρια), Sonic the Hedgehog 2 (402 εκατομμύρια δολάρια), Smile (216 εκατομμύρια δολάρια), The Lost City (190 εκατομμύρια δολάρια), Scream (140 εκατομμύρια δολάρια), Jackass Forever (80 εκατομμύρια δολάρια)

Χαμηλές πτήσεις: Babylon (5,3 εκατομμύρια δολάρια και συνεχίζει να μετράει)

Βαθμολογία: A

Συμπεράσματα: Είναι δύσκολο να παραβλέψει κανείς την απίθανη ανάκαμψη της Paramount στο Box Office. Είναι χαρακτηριστικό ότι το στούντιο είδε ταινίες του να γίνονται επιτυχία σε κάθε είδος. Στην επιτυχημένη λίστα της Paramount συναντά κανείς ταινίες που απευθύνονται σε εντελώς διαφορετικά ακροατήρια. Για παράδειγμα η ταινία Jackass Forever είναι μια ταινία κλασικής αμερικανικής δράσης που παραδοσιακά δεν έφερνε κόσμο στις αίθουσες.

Εννοείται ότι πάνω από όλα υπάρχει το Top Gun: Maverick, το Sequel της πρώτης ταινίας με τον Τομ Κρουζ στον πρώτο ρόλο. Μια ταινία που ετοιμαζόταν εδώ και δεκαετίες και η επιτυχία της μόνο σίγουρη δεν ήταν. Ωστόσο έγινε ιδιαίτερα δημοφιλές και σε ηλικιακές ομάδες που δεν έχουν συναισθηματικό δέσιμο με την πρώτη ταινία. Όσοι έρχονται σε επαφή με την ποπ κουλτούρα ένιωσαν την ανάγκη να δουν αυτή την ταινία και όπως δείχνουν και οι κριτικές, δεν το μετάνιωσαν ούτε στιγμή. Η ταινία έφερε στο ταμείο 1,488 δισεκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως και την έκανε την πιο κερδοφόρα της χρονιάς.

SONY

Υψηλές πτήσεις: Uncharted (401 εκατομμύρια δολάρια), Bullet Train (293 εκατομμύρια δολάρια), Where the Crawdads Sing (140 εκατομμύρια δολάρια), The Woman King (92 εκατομμύρια δολάρια)

Χαμηλές πτήσεις: Morbius (167 εκατομμύρια δολάρια), Father Stu (21 εκατομμύρια δολάρια), Lyle, Lyle, Crocodile (87 εκατομμύρια δολάρια), Devotion (17 εκατομμύρια δολάρια), I Wanna Dance With Somebody (9,5 εκατομμύρια δολάρια)

Βαθμολογία: Β

Συμπεράσματα: Η SONY πέρασε ένα μεγάλο μέρος της χρονιάς απολαμβάνοντας την επιτυχία του Spider-Man: No Way Home, το οποίο κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 2021 αλλά συνέχισε να πουλάει εισιτήρια για πολλούς μήνες. Μέσα στο 2022 το στούντιο πήρε κάποια ρίσκα που απέδωσαν καρπούς όπως η μεταφορά του παιχνιδιού Uncharted στη μεγάλη οθόνη, η επική ταινία δράσης The Woman King με την Βιόλα Ντέιβις και η μεταφορά του επιτυχημένου Best Seller Where the Crawdads Sing.

Στην αντίπερα όχθη μπορεί το Morbius με τον Τζάρετ Λέτο να μην ήταν ολοκληρωτική καταστροφή καθώς κόστισε 75 εκατομμύρια δολάρια, αλλά σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογεί τα πλάνα για Sequels και Spinoffs που βρίσκονται στα σκαριά.

Universal

Υψηλές πτήσεις: Jurassic World Dominion (1,001 δισεκατομμύριο δολάρια), Minions: Gru (939 εκατομμύρια δολάρια), The Black Phone (161 εκατομμύρια δολάρια), Εισιτήριο στον Παράδεισο (165 εκατομμύρια δολάρια), Halloween Ends (104 εκατομμύρια δολάρια), Nope (171 εκατομμύρια δολάρια)

Χαμηλές πτήσεις: The 355 (27 εκατομμύρια δολάρια), The Northman (69 εκατομμύρια δολάρια), Bros (14 εκατομμύρια δολάρια), Easter Sunday (13 εκατομμύρια δολάρια), She Said (10 εκατομμύρια δολάρια), The Fabelmans (10,5 εκατομμύρια δολάρια)

Βαθμολογία: Β+

Συμπεράσματα: Η Universal είχε όγκο και ποικιλία το 2022, κυκλοφορόντας πολύ περισσότερες ταινίες με πολύ μεγαλύτερο εύρος προϋπολογισμών και ειδών σε σχέση με τους άλλους μεγάλους των στούντιο. Ωστόσο τα αποτελέσματα ήταν ανάμεικτα. Τα μεγάλα franchise της εταιρείας, Jurassic World και Minions απέδωσαν τα αναμενόμενα αποτελώντας μερικές από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της χρονιάς και ώθησαν το στούντιο να ξεπεράσει τα 3 δισεκατομμύρια παγκοσμίως. Οι ταινίες τρόμου όπως το The Black Phone και το Nope κέρδισαν το κοινό. Όμως η προσπάθεια να επεκταθεί σε πιο καλλιτεχνικές ταινίες ή ταινίες που απευθύνονται σε ενήλικες δεν απέδωσε καρπούς.

Οι ταινίες που προσφέρονται για όσκαρ όπως το Fabelmans και She Said δεν είχαν καμία εμπορική επιτυχία παρά το γεγονός ότι οι κριτικοί πιστεύουν ότι είναι πραγματικά καλές. Αποδεικνύεται ότι η ποιότητα δεν είναι πάντα αρκετή σε ένα περιβάλλον με μια πανδημία που αρνείται να μας αποχωριστεί.

Warner Bros.

Υψηλές πτήσεις: The Batman (770 εκατομμύρια δολάρια), Elvis (286 εκατομμύρια δολάρια), Dont Worry Darling (86 εκατομμύρια δολάρια), DC League of Super -Pets (220 εκατομμύρια δολάρια)

Χαμηλές πτήσεις: Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore (405 εκατομμύρια δολάρια), Black Adam (389 εκατομμύρια δολάρια)

Βαθμολογία: Β-

Συμπεράσματα: Το 2022 δεν ήταν μια χαρούμενη περίοδος για την Warner Bros. Με νέο εταιρικό ηγέτη η συγχωνευμένη εταιρεία Warner Bros. Discovery ξεκίνησε ένα κύμα περικοπών κόστους, απολύσεων και ακυρώσεων ταινιών. Σίγουρα όχι και το καλύτερο μέρος να εργάζεται κάποιος στη βιομηχανία του θεάματος. Πως τα πήγε το στούντιο εν μέσω όλων αυτών των ανακατατάξεων ; Οτιδήποτε περισσότερο από ένα απλό «OK» θα ήταν υπερβολή.

Το The Batman του Ματ Ριβς με τον Ρόμπερτ Πάτινσον απέδωσε τα αναμενόμενα. Το Elvis μπορεί να θεωρηθεί επιτυχημένο, ειδικότερα σε μια εποχή κορεσμού από βιογραφικές ταινίες, ενώ το Dont Worry Darling κατάφερε να δημιουργήσει ένα Hype λόγω των αγαπημένων προσώπων που πρωταγωνιστούσαν και του δράματος κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων και λιγότερο λόγω της ίδιας της ταινίας.

Από την άλλη πλευρά το Fantastic Beasts φαίνεται πως έχει χάσει τη μαγεία του, ενώ το Black Adam είναι ίσως η μεγαλύτερη αποτυχία της WB. H xλιαρή αποδοχή στο Box Office σε συνδυασμό με τη μέτρια ταινία οδήγησαν τα νέα αφεντικά της DC να βάλουν στον πάγο, για την ώρα τουλάχιστον, τον ήρωα που υποδύθηκε ο Ντουέιν Τζόνσον.

ΣΧΕΤΙΚΑ