Κινεζικές φίρμες αντικαθιστούν τα iPhone και τα Hyundai στη Ρωσία

iPhone 14/ Φωτογραφία AP

Κατά τη διάρκεια των προηγούμενων 12 μηνών, δεκάδες εταιρείες ανά τον κόσμο αποχώρησαν από τη ρωσική αγορά ως απάντηση στην εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία. Αυτό φυσικά υποχρέωσε τους πολίτες να βρουν εναλλακτικές για μία σειρά προϊόντων, από τηλέφωνα μέχρι αυτοκίνητα.

Κερδισμένες από αυτό δεν είναι άλλες από τις Κινεζικές ανταγωνιστικές εταιρείες. Ο γίγαντας των έξυπνων κινητών, Xiaomi, και η αυτοκινητοβιομηχανία, Geely, είδαν τις πωλήσεις τους να εκτοξεύονται τους τελευταίους μήνες, όπως δείχνουν τα επίσημα στοιχεία.

Ούτως ή άλλως, οι Κινεζικές εταιρείες ήταν ήδη δημοφιλείς στη Ρωσία πριν από τον πόλεμο, με το μερίδιο αγοράς τους στα έξυπνα κινητά να φτάνει το Δεκέμβριο του 2021 το 40%. Τώρα, όμως, διαθέτουν το 95% της αγοράς.

Εν τω μεταξύ, η Samsung και η Apple – που συνήθως βρίσκονταν στην πρώτη και τη δεύτερη θέση των χρηστών – είδαν το μερίδιο αγοράς τους να συρρικνώνεται από το 53% στο 3% κατά την ίδια περίοδο που αποσύρθηκαν από τη χώρα.

Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στους ρωσικούς δρόμους. Τον περασμένο χρόνο, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, Chery και Great Wall Motor, βρέθηκαν στις πρώτες 10 θέσεις των επιβατικών αυτοκινήτων, ενώ οι γερμανικές BMW και Mercedes εξαφανίστηκαν.

Ο αριθμός των Κινεζικών αυτοκινήτων που αγόρασαν πέρυσι οι Ρώσοι έσπασε ρεκόρ, με τις νέες πωλήσεις να αυξάνονται κατά 7% το 2022 στα 121.800 οχήματα, παρά το γεγονός ότι συνολικά η αγορά αυτοκινήτων κατέρρευσε.

Η Lada, η ρωσική δημοφιλής αυτοκινητοβιομηχανία, είδε το μερίδιο αγοράς της να εκτοξεύεται από το 22% στο 28%. Η Renault, όπως και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των Hyundai και Kia αποσύρθηκαν από την αγορά.

Παρότι, λοιπόν, οι Κινεζικές εταιρείες «κλέβουν» το μερίδιο αγοράς των Δυτικών επωφελούμενες από το Δυτικό εμπάργκο, η ρωσική αγορά συρρικνώνεται, καθώς η οικονομική δραστηριότητα υποχωρεί.

Πέρυσι, οι πωλήσεις έξυπνων κινητών διολίσθησαν κατά 33% στα 21 εκατομμύρια, ενώ στην Ευρώπη οι πωλήσεις κατέγραψαν επίσης πτώση, αλλά χαμηλότερη, που έφτασε το 20%.

Η αγορά αυτοκινήτων τα πήγε ακόμα χειρότερα καταγράφοντας απώλειες 60% το 2022 σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά.

Το θέμα, σύμφωνα με αναλυτές, είναι αν η ρωσική αγορά θα αλλάξει για πάντα. Προς το παρόν, οι Ρώσοι καταναλωτές δεν παίρνουν αποφάσεις για μεγάλες αγορές – όπως, για παράδειγμα, αυτοκίνητα – εν μέσω του πολέμου.

Αναλυτές, όμως, εκτιμούν ότι αν τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία, η Apple και η Samsung θα επαναφέρουν τις λειτουργίες τους στην ρωσική αγορά και οι πωλήσεις έξυπνων κινητών θα ανακάμψουν.

Το θέμα, λένε, είναι τα αυτοκίνητα και το αν οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα επιστρέψουν στη Ρωσία μετά το τέλος του πολέμου.

Για παράδειγμα, όταν η Renault ανακοίνωσε πέρυσι την απόφασή της να αποχωρήσει από την ρωσική αγορά, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να επιστρέψει με τη λήξη του πολέμου. Όμως, ακόμα και αν επιστρέψουν οι Δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες, αυτό δε σημαίνει ότι θα μπορέσουν να ανακτήσουν το χαμένο έδαφος από τις Κινεζικές.

ΣΧΕΤΙΚΑ