Σε θέση ισχύος οι μεγάλοι προμηθευτές στη μάχη των προσφορών

Φωτο: Shutterstock

Σε θέση ισχύος, όχι μόνο ως προς την προβολή τους στο ράφι, αλλά και ως προς την διαπραγματευτική τους ικανότητα να θέσουν εκείνοι τα όρια στις προσφορές που βάζουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, είναι οι μεγάλοι προμηθευτές.

Αυτό προκύπτει από τις δηλώσεις, στην ειδική εκδήλωση για τα 50 χρόνια της Μπάρμπα Στάθης, του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας Νικήτα Ποθουλάκη, ότι στόχος είναι ο εξορθολογισμός των προσφορών, οι οποίες απροσανατολίζουν και εκπαιδεύουν λάθος τον καταναλωτή και έχουν επίπτωση στην ποιότητα.

Όπως τόνισε ο ίδιος προσφορές με μείωση της τιμής κατά 40% στα προϊόντα της εταιρείας δεν θα ξαναδούν οι καταναλωτές.

Από τις δηλώσεις του κ. Ποθουλάκη, αφενός μεν προκύπτει ότι οι μεγάλοι προμηθευτές έχουν την δυνατότητα να βάλουν φρένο στην μάχη των προσφορών που μαίνεται στα ράφια των σουπερμάρκετ την τελευταία διετία σε αντίθεση με τους μικρούς προμηθευτές, οι οποίοι κατά καιρούς εκφράζουν την αγωνία τους για την πολιτική των «προωθητικών ενεργειών», τις οποίες πλέον δεν μπορούν να αντέξουν.

Με δεδομένο ότι το 2018 η κατανάλωση αυξήθηκε έστω και οριακά (2,2%) και η ίδια τάση αναμένεται να συνεχιστεί και στο τέλος της τρέχουσας χρονιάς (σε περίπτωση που δεν υπάρξουν απρόβλεπτα γεγονότα που μπορεί να επιβραδύνουν την ζήτηση), οι μεγάλοι παίκτες του λιανεμπορίου δίνουν μάχη για την διεκδίκηση μεγαλύτερου μέρους της πίτας των 9,4 δισ. ευρώ που υπολογίζεται ότι είναι ο συνολικός τζίρος της αγοράς.

Προσφορές με την μορφή 1+1 προϊόν, μείωση της τιμής κατά 40%, επιταγές με πόντους και άλλες προωθητικές ενέργειες, που χρηματοδοτούν τόσο οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ όσο και οι ίδιοι οι προμηθευτές, κυριαρχούν στα ράφια των αλυσίδων.

Η τακτική αυτή, που ωφελεί μεν τους καταναλωτές, έχει μετατραπεί όμως σε ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα των προμηθευτών, οι οποίοι έχουν μειώσει σημαντικά το περιθώριο κέρδος τους, με αποτέλεσμα να απειλείται η βιωσιμότητα τους.

Είναι ενδεικτικό όσα αναφέρει στο economistas.gr επικεφαλής εταιρείας αναψυκτικών «ότι τόσο το 2017, όσο και το 2018 είχαμε σημαντική αύξηση στις πωλήσεις, σε τεμάχια, όμως η κερδοφορία μας παρέμεινε σταθερή ή και ελαφρώς πτωτική, λόγω της τακτικής των προσφορών». «Αν συνεχιστεί η ίδια τακτική στο τέλος του έτους, αρκετές εταιρείες, θα αναγκαστούν να κατεβάσουν ρολά», επισημαίνει ο ίδιος.

Για τις αλυσίδες σουπερμάρκετ η τακτική των προσφορών αναμένεται να συνεχιστεί καθόλη την διάρκεια του έτους. Είναι ενδεικτικό ότι η ΑΒ Βασιλόπουλος έχει ανακοινώσει ότι θα «ρίξει» για φέτος στην μάχη των προσφορών περί τα 200 εκατ. ευρώ, ενώ σημαντικά είναι τα χρήματα που έχουν προϋπολογίσει και οι άλλες μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ, με στόχο την προσέλκυση μεγαλύτερου αριθμού καταναλωτών.

Σημαντικά ωφελημένοι βγαίνουν οι καταναλωτές από τις προσφορές των αλυσίδων σούπερ μάρκετ τα τελευταία χρόνια.

Ειδικότερα σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της ετήσιας πανελλήνιας έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) την τελευταία 5ετία οι Έλληνες καταναλωτές εξοικονόμησαν πάνω από 1.500 ευρώ (300 ευρώ κατά μέσο όρο, ετησίως) από τις προσφορές αλλά και τις εκπτώσεις στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ.

Η μέση εξοικονόμηση που προκύπτει από την στάθμιση του συνόλου ανέρχεται σε 12%. Πρακτικά, η μηνιαία συνολική αξία αυτών των ενεργειών αντιστοιχεί κατά μέσο όρο σε όφελος σε πάνω από 300 ευρώ ετησίως.

Η αξία αυτή είναι σταθερή σε ετησία βάση την τελευταία 5ετία με εξαίρεση το 2016, χρονιά υπολειτουργίας δύο εκ των τότε σημαντικότερων αλυσίδων σουπερμάρκετ της χώρας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτό το όφελος είναι πολύ σημαντικότερο από το αντίστοιχο όφελος του 2014 εξαιτίας της μείωσης της δαπάνης στων νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου, η οποία εκτιμάται σε περίπου 4% τελευταία 5ετία.

Συνολικά η μέση εξοικονόμηση ανά νοικοκυριό εκτιμάται σε περίπου 1.500 ευρώ για την εξεταζόμενη περίοδο, ενώ η συνολική αξία που έχει δοθεί σε 5 χρόνια ξεπερνά τα 6 δισ.ευρω.

ΣΧΕΤΙΚΑ