fbpxPwC: Ποιες επιχειρήσεις αποδίδουν καλύτερα υπό πίεση | Economistas.gr
Skip to main content

PwC: Ποιες επιχειρήσεις αποδίδουν καλύτερα υπό πίεση

PwC: Ποιες επιχειρήσεις αποδίδουν καλύτερα υπό πίεση
Shutterstock

Τον κρίσιμο ρόλο της υψηλής ευελιξίας για την επίτευξη καλύτερων επιδόσεων στο πλαίσιο διαχείρισης των σημαντικών επιπτώσεων της πανδημίας του COVID - 19 αποτυπώνει η ετήσια έρευνα «EMEA Private Business Survey» της PwC.

Σύμφωνα με την έρευνα η οποία καλύπτει 53 χώρες, κάποιες ιδιωτικές επιχειρήσεις φαίνεται να ξεχωρίζουν και να αποδίδουν καλύτερα υπό πίεση. Παράλληλα, αναδεικνύει ως πρωταθλητές στην ευελιξία τις εταιρείες που εμφανίζουν μια σειρά χαρακτηριστικών μεταξύ των οποίων η πελατοκεντρική προσέγγιση, η εστίαση στον άνθρωπο, η αξιοποίηση της τεχνολογίας και η ανάπτυξη ευελιξίας. Οι εταιρείες αυτές ακολουθούν μια στρατηγική προσέγγιση ως προς την ανθεκτικότητα και την λήψη δύσκολων αποφάσεων σχετικά με το ανθρώπινο δυναμικό και τη μείωση του κόστους τους. Ταυτόχρονα, συνεχίζουν να επενδύουν σε βασικούς τομείς για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας τους όπως η εκπαίδευση, η αναβάθμιση των δεξιοτήτων και οι νέες τεχνολογίες.

Προετοιμάζοντας τους εργαζομένους για το μέλλον

Με την ανάγκη προστασίας του προσωπικού από τον κίνδυνο μετάδοσης του ιού, πολλές εταιρείες (περισσότερες από το 60% των ιδιωτικών επιχειρήσεων) παρέχουν τη δυνατότητα εργασίας εξ αποστάσεως στους εργαζομένους τους. Αυτό ισχύει εξίσου ανεξαρτήτως του βαθμού ευελιξίας των εταιρειών. Ταυτόχρονα, οι εταιρείες πρωταθλητές στην ευελιξία, προετοιμάζουν το ανθρώπινο δυναμικό τους για το μέλλον - 57% των εταιρειών αυτών αναφέρουν ότι υλοποιούν προγράμματα εκπαίδευσης και αναβάθμισης των δεξιοτήτων των εργαζομένων τους, σε σύγκριση με μόλις 40% των υπολοίπων.

O Peter Englisch, Global Leader, Family Business and EMEA Entrepreneurial and Private Business Leader, της PwC Γερμανίας σχολιάζει:

«Η εργασία από το σπίτι αναδεικνύεται ως μία από τις θετικές τάσεις των τελευταίων μηνών. Για να επιτευχθεί αυτή η μετάβαση, είναι σημαντικό να κάνουμε την εξ αποστάσεως εργασία πιο ανθρώπινη ώστε οι εργαζόμενοι να νιώθουν άνετα στο νέο τους περιβάλλον. Η εκπαίδευση και η αναβάθμιση των δεξιοτήτων μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο. Βλέπουμε τις εταιρείες να υλοποιούν ενέργειες για γεφύρωση του χάσματος δεξιοτήτων που εντοπίσαμε στην περυσινή έρευνα».

Επιπρόσθετα, οι ιδιωτικές επιχειρήσεις προτεραιοποιούν τη διατήρηση του προσωπικού τους, σε αντίθεση με τις περικοπές - 64% των συμμετεχόντων ιδιωτικών επιχειρήσεων αξιοποιούν τις άδειες ή τις υπερωρίες ως τρόπο διαχείρισης των επιπτώσεων της πανδημίας έναντι του 34% που αναφέρουν ότι μειώνουν το προσωπικό τους μέσω απολύσεων. Οι ιδιωτικές επιχειρήσεις που θα διατηρήσουν τους εργαζομένους τους θα εξέλθουν πιο ισχυρές από την πανδημία.

Βελτιώνοντας τα κέρδη διατηρώντας την ανταγωνιστικότητα

Κατά το 2020, αναδεικνύεται η σημασία της διατήρησης της ρευστότητας. Οι πρωταθλήτριες εταιρείες στην ευελιξία σημειώνουν μεγαλύτερη επιτυχία στην ανάληψη δράσεων για την βελτίωση της ταμειακής τους θέσης. Τα δύο τρίτα (66%) των πιο ευέλικτων εταιρειών, αναφέρουν ότι ενισχύουν τη διαχείριση του κεφαλαίου κίνησής τους στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της πρόσφατης κρίσης, σε σύγκριση με μόλις 45% των λιγότερο ευέλικτων.

Με τον κύκλο εργασιών τους υπό πίεση, οι ιδιωτικές επιχειρήσεις αναζητούν επιπλέον τρόπους να ενισχύσουν τα κέρδη τους. Ανεξαρτήτως τους βαθμού ευελιξίας οι εταιρίες αναφέρουν ότι ακολουθούν μέτρα εξοικονόμησης κόστους, όπως ενδεικτικά είναι η περικοπή του προϋπολογισμού για το marketing ή η ακύρωση μειωμένης σημαντικότητας υπηρεσιών. Είναι όμως σημαντικό οι περικοπές να γίνουν με τρόπο που δεν ζημιώνει την επιχείρηση, και οι πόροι που εξοικονομούνται να διοχετευθούν σε τομείς που είναι κρίσιμοι για την ανάπτυξη. Προς αυτό είναι σημαντική η κατανόηση των σημείων διαφοροποίησης της αλυσίδας αξίας τους (value chain).

Τον δρόμο δείχνουν οι εταιρείες που έχουν χαρακτηριστεί πρωταθλήτριες στην ευελιξία. Για παράδειγμα, ενώ η περικοπή των επενδύσεων στην τεχνολογία φαίνεται ως ένας τρόπος εξοικονόμησης, η πλειοψηφία των πιο ευέλικτων εταιρειών (58% σε σύγκριση με 41% των υπολοίπων) αυξάνουν τη χρήση των νέων τεχνολογιών. Και ενώ η εφοδιαστική αλυσίδα συνήθως θεωρείται αμιγώς λειτουργική, μια πραγματικά άριστη εφοδιαστική αλυσίδα μπορεί να αποτελέσει σημαντικό παράγοντα διαφοροποίησης. Περισσότερες από τις μισές πρωταθλήτριες εταιρείες (52%) υιοθετούν αλλαγές στη στρατηγική για την εφοδιαστική τους αλυσίδα, στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της πανδημίας.

Ευέλικτες στρατηγικές, με ισχυρή πελατοκεντρική και συνεργατική προσέγγιση

Κλειδί για την επιτυχία σε ένα δύσκολο περιβάλλον αποτελεί η συνολική κατανόηση του περιβάλλοντος της αγοράς. Σύμφωνα με την έρευνα, οι πιο ευέλικτες εταιρείες προσπαθούν να κατανοήσουν την αγορά και τους πελάτους τους, ώστε να τοποθετηθούν καλύτερα και να ισχυροποιηθούν. Η πλειοψηφία των πιο ευέλικτων εταιρειών, θεωρούν τόσο την επέκταση σε νέες αγορές ή νέες πελατειακές βάσεις (58%) όσο και την έξοδο από αγορές που δεν είναι κερδοφόρες (57%) κρίσιμες για τη μελλοντική τους επιτυχία. Μερικές θα προχωρήσουν σε συγχωνεύσεις και εξαγορές για να δώσουν ώθηση στην ανάπτυξη, με το 39% να αναφέρει τους χειρισμούς αυτούς ως βασικούς.

Οι ιδιωτικές επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην έρευνα λανσάρουν επίσης νέα προϊόντα και υπηρεσίες για να ανταποκριθούν στις νέες ανάγκες των πελατών τους με το 57% των πιο ευέλικτων εταιρειών να θεωρούν κρίσιμες τέτοιες κινήσεις. Αντίστοιχα 57%, πιστεύουν ότι η αλλαγή ή η προσαρμογή του επιχειρηματικού τους μοντέλου θα είναι καταλυτική για τη μελλοντική τους επιτυχία .

Ο Κυριάκος Ανδρέου, Advisory Leader, PwC Ελλάδας σχολιάζει:

«Η πανδημία του COVID-19 έχει επιταχύνει την ανάγκη για το μετασχηματισμό των επιχειρήσεων. Οι εταιρείες θέτουν σε υψηλή προτεραιότητα τη βιωσιμότητα τους και εξετάζουν τα πάντα υπό νέο πρίσμα, από τις λειτουργίες ως την ψηφιοποίηση του προϊοντικού τους χαρτοφυλακίου

«Με το περιβάλλον της αγοράς να αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς, η διαμόρφωση νέων επιχειρηματικών μοντέλων επιπρόσθετα των βασικών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων φαίνεται να είναι ζωτικής σημασίας. Αυτό έγκειται στο γεγονός ότι δημιουργούν μια σταθερή βάση για αλλαγή και επαναπροσδιορισμό όταν οι συνθήκες της αγοράς το απαιτούν και η βασική επιχειρηματική δραστηριότητα σταματάει να είναι επικερδής ».

Ως σημαντική για την επίτευξη των στόχων αναγνωρίζεται και η ανάπτυξη συνεργασιών είτε μέσω στρατηγικών συμμαχιών (58% έναντι 39% των υπολοίπων) είτε μέσω της συνεργασίας με νεοφυείς επιχειρήσεις (29% έναντι 20% των λιγότερο ευέλικτων).

Συμμετοχή των ηγετών του μέλλοντος από σήμερα

Κατά την προσαρμογή του επιχειρηματικού μοντέλου, είναι σημαντικό η ηγεσία να προωθεί τις αλλαγές και να δίνει τον τόνο από την κορυφή. Τα αποτελέσματα της έρευνας υποδηλώνουν ότι για τις πρωταθλήτριες εταιρείες στην ευελιξία, ο τόνος αυτός τίθεται επίσης και από την επόμενη γενιά των ηγετών (Next Gen), είτε αποτελούν μέλη της οικογένειας είτε ανερχόμενους νέους manager. Οι μισές από τις πιο ευέλικτες εταιρείες θεωρούν ότι η μεγαλύτερη συμμετοχή της επόμενης γενιάς στη λήψη αποφάσεων και τη διαχείριση θα είναι ουσιαστική για το μέλλον, σε σύγκριση με μόλις το ένα τρίτο των λιγότερο ευέλικτων (34%).

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

PwC Ελλάδας: Η επόμενη μέρα για τις επιχειρήσεις
PwC Ελλάδας: Η επόμενη μέρα για τις επιχειρήσεις
Κρίσιμη η ανάπτυξη ανθεκτικότητας και ευελιξίας με αρωγό την τεχνολογία και την ανάλυση δεδομένων, σύμφωνα με διαδικτυακή εκδήλωση της PwC Ελλάδας.
PwC Ελλάδας: Η επόμενη μέρα για τις επιχειρήσεις
Οι προκλήσεις για τις επιχειρήσεις για το τέλος του έτους και το 2023 –Τι να προσέξουν
Οι προκλήσεις για τις επιχειρήσεις για το τέλος του έτους και το 2023 –Τι να προσέξουν
Καθώς το 2022 βρίσκεται μερικές ημέρες πριν το τέλος του, οι επιχειρήσεις κάθε μεγέθους και ιδιαίτερα οι μικρομεσαίες θα πρέπει με ιδιαίτερη προσοχή να εντείνουν τον προγραμματισμό και την ολοκλήρωση της διευθέτησης μιας σειράς ζητημάτων που σχετίζονται με τις νέες προκλήσεις που έχουν προκύψει στη διάρκεια των τελευταίων μηνών και γενικότερα των τελευταίων ετών.
Οι προκλήσεις για τις επιχειρήσεις για το τέλος του έτους και το 2023 –Τι να προσέξουν
Global Sustain Rating: Ένα εργαλείο αξιολόγησης βιωσιμότητας για επιχειρήσεις - Πρόσβαση και στη χρηματοδότηση
Global Sustain Rating: Ένα εργαλείο αξιολόγησης βιωσιμότητας για επιχειρήσεις - Πρόσβαση και στη χρηματοδότηση
Ένα απαραίτητο εργαλείο για τις επιχειρήσεις κάθε μεγέθους καθώς και για τις τράπεζες προκειμένου μεταξύ άλλων να έχουν πρόσβαση στην χρηματοδότηση και στην άντληση κεφαλαίων παρουσίασε η Global Sustain, μέλος του Ομίλου Επιχειρήσεων GPA σε συνεργασία με τη Generation Y και τη Think Plus.
Global Sustain Rating: Ένα εργαλείο αξιολόγησης βιωσιμότητας για επιχειρήσεις - Πρόσβαση και στη χρηματοδότηση
Οι επιχειρήσεις σχεδιάζουν να αυξήσουν τις δαπάνες κυβερνοασφάλειας έως και κατά 14% μέσα στα επόμενα τρία χρόνια
Οι επιχειρήσεις σχεδιάζουν να αυξήσουν τις δαπάνες κυβερνοασφάλειας έως και κατά 14% μέσα στα επόμενα τρία χρόνια
Η αυξανόμενη πολυπλοκότητα της IT υποδομής, η ανάγκη βαθύτερης εξειδίκευσης σε θέματα ασφάλειας και η γεωπολιτική ή οικονομική αβεβαιότητα είναι οι κύριοι παράγοντες που καθορίζουν τις δαπάνες κυβερνοασφάλειας για εταιρείες όλων των μεγεθών, σύμφωνα με την τελευταία έκδοση της ετήσιας έκθεσης IT Security Economics της Kaspersky.
Οι επιχειρήσεις σχεδιάζουν να αυξήσουν τις δαπάνες κυβερνοασφάλειας έως και κατά 14% μέσα στα επόμενα τρία χρόνια
Έρευνα ΕΥ: Αυξημένα κατά 10% τα έσοδα των 500 μεγαλύτερων οικογενειακών επιχειρήσεων στον κόσμο
Έρευνα ΕΥ: Αυξημένα κατά 10% τα έσοδα των 500 μεγαλύτερων οικογενειακών επιχειρήσεων στον κόσμο
Οι 500 μεγαλύτερες οικογενειακές επιχειρήσεις στον κόσμο διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια οικονομική δραστηριότητα, παρουσιάζοντας ταχύτερους ρυθμούς ανάπτυξης από το σύνολό της
Έρευνα ΕΥ: Αυξημένα κατά 10% τα έσοδα των 500 μεγαλύτερων οικογενειακών επιχειρήσεων στον κόσμο
EY: Η αλματώδης ενίσχυση του μοντέλου "as-a-service" αναμένεται να οδηγήσει σε ισχυρή αύξηση εσόδων
EY: Η αλματώδης ενίσχυση του μοντέλου "as-a-service" αναμένεται να οδηγήσει σε ισχυρή αύξηση εσόδων
Η ετοιμότητα των επιχειρήσεων να υιοθετήσουν μοντέλα τύπου "οτιδήποτε ως υπηρεσία" (anything-as-a-service – XaaS) έχει αυξηθεί δραματικά από την έναρξη της πανδημίας COVID-19, με τον τομέα της τεχνολογίας να πρωτοστατεί, ενώ και άλλοι τομείς αναπτύσσουν δυναμική.
EY: Η αλματώδης ενίσχυση του μοντέλου "as-a-service" αναμένεται να οδηγήσει σε ισχυρή αύξηση εσόδων