Η Apple ψάχνει την επόμενη «χρυσή ευκαιρία» στις ασιατικές αγορές

NEWSROOM
Η Apple ψάχνει την επόμενη «χρυσή ευκαιρία» στις ασιατικές αγορές

H Apple εγκαινίασε την περασμένη εβδομάδα ένα ηλεκτρονικό κατάστημα στο Βιετνάμ, μια ακόμη ένδειξη της αυξανόμενης σημασίας των αναδυόμενων αγορών για την εταιρεία.

Το άνοιγμα, το οποίο ακολούθησε το λανσάρισμα των πρώτων φυσικών καταστημάτων της στην Ινδία, σημαίνει ότι οι καταναλωτές στην ταχέως αναπτυσσόμενη οικονομία της Νοτιοανατολικής Ασίας θα μπορούν για πρώτη φορά να αγοράσουν απευθείας οποιοδήποτε προϊόν από την Apple.

Αγορές όπως το Βιετνάμ, η Ινδία και η Ινδονησία γίνονται όλο και πιο σημαντικές για την Apple, καθώς η ανάπτυξή της στις ανεπτυγμένες αγορές, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας, επιβραδύνεται, γεγονός που ωθεί την εταιρεία να επικεντρωθεί σε μέρη που παραδοσιακά ήταν λιγότερο ενεργή.

Για δεκαετίες η Κίνα ήταν το επίκεντρο της εξαιρετικής ανόδου της Apple στην πιο πολύτιμη εταιρεία του πλανήτη, αποτελώντας την ραχοκοκαλιά τόσο για την παραγωγή όσο και για την κατανάλωση των προϊόντων της. Ενώ η χώρα εξακολουθεί να είναι κλειδί για τις δραστηριότητες της Apple, ο τεχνολογικός γίγαντας αντισταθμίζει τώρα τα στοιχήματα του.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Apple, Τιμ Κουκ, έχει επισημάνει τις προοπτικές της εταιρείας στις αναδυόμενες οικονομίες, χαρακτηρίζοντας τες φωτεινά σημεία στα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας. Σε μια κλήση για τα κέρδη αυτό το μήνα, ο Κουκ δήλωσε ότι ήταν «ιδιαίτερα ικανοποιημένος» με τις επιδόσεις στις αγορές αυτές κατά τους τρεις πρώτους μήνες του έτους.

Η Apple «πέτυχε ρεκόρ όλων των εποχών στο Μεξικό, την Ινδονησία, τις Φιλιππίνες, τη Σαουδική Αραβία, την Τουρκία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, καθώς και μια σειρά από ρεκόρ τριμήνου Μαρτίου, μεταξύ άλλων στη Βραζιλία, τη Μαλαισία και την Ινδία», είπε στους αναλυτές.

Αυτό συνέβη καθώς η εταιρεία, με έδρα την Καλιφόρνια, ανακοίνωσε επίσης δεύτερη συνεχόμενη πτώση των συνολικών τριμηνιαίων εσόδων της, προκαλώντας ανησυχίες για μια ευρύτερη επιβράδυνση της ζήτησης εν μέσω οικονομικής αβεβαιότητας.

«Σαφώς, η ανάπτυξη έχει επιβραδυνθεί παγκοσμίως και έτσι ασκείται μεγαλύτερη πίεση στην Apple να κυνηγήσει επιθετικά τις αναδυόμενες αγορές», δήλωσε στο CNN ο Ντανιελ Ίβες, CEO της Wedbush Securities.

Μια μεγάλη αγορά

Ο Ίβες προβλέπει ότι «τα επόμενα χρόνια η Ινδονησία, η Μαλαισία και η Ινδία θα αποτελούν μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας για την Apple, δεδομένων των προσπαθειών της σε αυτές τις χώρες». Η έναρξη των διαδικτυακών πωλήσεων σε μια χώρα συνήθως προηγείται της έναρξης λειτουργίας με φυσικά καταστήματα, τόνισε. Αυτό ίσχυε για παράδειγμα στην Ινδία, η οποία πρόσφατα απέκτησε τα πρώτα δυο φυσικά καταστήματα και την υπόσχεση από τον Κουκ για περαιτέρω επενδύσεις στη χώρα.

Το λανσάρισμα στην Ινδονησία έδειξε πως η Apple «εδραιώνει περαιτέρω» την παρουσία της στις αναδυόμενες αγορές, σύμφωνα με τον Τσούι Λε Χουάν, αναλυτή ερευνών που καλύπτει τον τομέα των Smartphones στην Νοτιοανατολική Ασία για την Canalys.

Ανέφερε ότι ο τεχνολογικός γίγαντας έχει «αυξήσει ενεργά» την παρουσία του στην περιοχή τους τελευταίους μήνες, ενισχύοντας τη διανομή και το δίκτυο εξουσιοδοτημένων μεταπωλητών του, ειδικά στη Μαλαισία.

Η Apple έχει αρκετό χρόνο μπροστά της για να «τρέξει» σε αυτές τις αγορές. Επί του παρόντος, η εταιρεία λειτουργεί τα δικά της καταστήματα σε πιο ανεπτυγμένες περιφερειακές οικονομίες όπως η Ταϊλάνδη και η Σιγκαπούρη, σύμφωνα με την Canalys.

Ακόμη και η Ινδονησία, μια τεράστια αγορά που είναι η έκτη μεγαλύτερη στον τομέα των smartphone στον κόσμο, δεν έχει φυσικό κατάστημα Apple δήλωσε Τσούι. Το μερίδιο αγοράς της Apple εκεί είναι ελάχιστο, μόλις 1% το 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία της Canalys.

Η Apple ακολουθεί το παράδειγμα άλλων εταιρειών

Αμερικανικές εταιρείες, μεταξύ των οποίων το Netflix και η Boeing, συμμετέχουν στη «μεγαλύτερη επιχειρηματική αποστολή» στο Βιετνάμ. «Καταβάλουμε προσπάθειες σε αρκετές από αυτές τις αγορές και πραγματικά βλέπουμε, ιδιαίτερα δεδομένου του χαμηλού μεριδίου μας και της δυναμικής των δημογραφικών στοιχείων, μια μεγάλη ευκαιρία για εμάς», δήλωσε ο Κουκ κατά τη διάρκεια της κλήσης για τα αποτελέσματα της Apple.

Η Apple εντάσσεται σε ένα αυξανόμενο κατάλογο παγκόσμιων επιχειρήσεων που έχουν γίνει αισιόδοξες για τη Νοτιοανατολική Ασία, όπου διοχετεύονται περισσότερες επενδύσεις στη μεταποίηση.

Η καταναλωτική βάση της περιοχής είναι επίσης πολλά υποσχόμενη, με τον αριθμό των νοικοκυριών μεσαίου εισοδήματος και των εύπορων νοικοκυριών σε οικονομίες όπως το Βιετνάμ, η Ινδονησία και οι Φιλιππίνες να προβλέπεται να αυξάνεται κατά περίπου 5% ετησίως μέχρι το 2030, σύμφωνα με την Boston Consulting Group.

Η συμβουλευτική εταιρεία έχει αποκαλέσει αυτή την ομάδα καταναλωτών «την επόμενη μεγάλη αγορά».

Η...γοητεία της ανερχόμενης μεσαία τάξης της Νοτιοανατολικής Ασίας «έχει αλλάξει τη δυναμική σε αυτές τις χώρες, από τις οποίες προηγουμένως η Apple έμενε μακριά», σύμφωνα με τον Ίβες. «Πρόκειται για μια χρυσή ευκαιρία για την Apple», πρόσθεσε.

Οι προκλήσεις παραμένουν

Για χρόνια, οι premium μάρκες όπως η Apple δυσκολεύονταν να ανταγωνιστούν στις αναδυόμενες αγορές λόγω της τιμής των προϊόντων τους, επιλέγοντας να βασιστούν στο τοπικούς μεταπωλητές. Τα iPhones, τα οποία κοστίζουν μεταξύ 470 και 1100 δολαρίων είναι ακριβά για τους καταναλωτές στις λιγότερο ανεπτυγμένες οικονομίες της Νοτιοανατολικής Ασίας, όπου το μεγαλύτερο μέρος των αποστολών αφορά Smartphones που κοστίζουν λιγότερα από 200 δολάρια, σύμφωνα με τον Τσούι.

Ο ίδιος ανέφερε επίσης ότι η απουσία της Apple από μέρη όπως η Καμπότζη ή το Βιετνάμ ήταν συνήθως πιο εμφανής μετά το λανσάρισμα ενός νέου iphone καθώς οι αγοραστές έπρεπε να ταξιδέψουν στη Σιγκαπούρη ή τη Μαλαισία. Αυτό θα μπορούσε να αλλάξει τα επόμενα χρόνια καθώς η Apple συνεχίζει να αυξάνει τη δυναμική της στην περιοχή.

Ο Ίβες προέβλεψε ότι η Apple θα μπορούσε «να επεκτείνει περαιτέρω το οικοσύστημα και τα πλοκάμια της στις αναδυόμενες αγορές χρησιμοποιώντας το εγχειρίδιο της Κίνας», δηλαδή θα μπορούσε να προσπαθήσει να αγκιστρώσει τους πελάτες μέσω «διαφόρων στρατηγικών τιμολόγησης». «Μόλις οι χρήστες μπουν στο iOS, τείνουν να παραμένουν εκεί και να γίνονται πιστοί πελάτες», πρόσθεσε.

Αυτό «ήταν το βασικό μέρος της επιτυχίας της στην Κίνα, που τώρα μπορεί να επαναληφθεί στην Ινδία, την Ινδονησία και το Βιετνάμ, μεταξύ άλλων», δήλωσε ο Ιβές.

Ωστόσο η Apple μπορεί αν αντιμετωπίσει εμπόδια στη Νοτιοανατολική Ασία όπου αρκετές χώρες έχουν θέσει αυστηρές απαιτήσεις για τις ξένες επιχειρήσεις. Για παράδειγμα τουλάχιστον το 35% των εξαρτημάτων των ηλεκτρικών προϊόντων που πωλούνται στην Ινδονησία πρέπει να κατασκευάζονται στη χώρα, ένα όριο που η Apple θα πρέπει να καλύψει με τοπικούς συνεργάτες.

Παρόμοιοι περιορισμοί υπήρχαν και στην Ινδία, εμποδίζοντας την επέκταση της Apple μέχρι την χαλάρωση των κανονισμών το 2019.

ΣΧΕΤΙΚΑ