Στο στόχαστρο η Shein για παραπλανητικές πρακτικές -Καταγγελία από 21 χώρες στην Κομισιόν, τι απαντά η εταιρεία
Σοβαρές κατηγορίες αντιμετωπίζει ο κινεζικός κολοσσός της ταχείας μόδας Shein, καθώς οργανισμοί προστασίας καταναλωτών από 21 χώρες υπέβαλαν επίσημη καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, που φέρονται να εξωθούν τους καταναλωτές να αγοράζουν περισσότερα απ’ όσα αντέχει η τσέπη τους.
Η καταγγελία, που συντονίζει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Καταναλωτών (BEUC), συνοδεύεται από έναν φάκελο 29 σελίδων γεμάτο παραδείγματα των λεγόμενων «dark patterns» — παραπλανητικών τεχνικών που στοχεύουν στο να χειραγωγούν τη συμπεριφορά των καταναλωτών και να ενθαρρύνουν αγορές.
Διαβάστε επίσης: Τέλος οι φθηνές αγορές: Η Ευρώπη μελετά μέτρα αλά ΗΠΑ και βάζει στο στόχαστρο Temu και Shein
Σύμφωνα με τον BEUC, η Shein κάνει συστηματική χρήση τεχνασμάτων όπως:
- ψευδείς χρονικές μετρήσεις που δημιουργούν αίσθηση επείγοντος,
- μηνύματα περί χαμηλής διαθεσιμότητας,
- πίεση για άμεση αγορά μέσω ψυχολογικών τεχναστικών τύπου «δεν θα το ξαναβρείς»
- καθώς και «confirm shaming», δηλαδή φράσεις που κάνουν τον καταναλωτή να νιώθει ενοχές αν δεν ολοκληρώσει μια αγορά.
Ο οργανισμός ζητά από την Κομισιόν να παρέμβει, υποχρεώνοντας την εταιρεία να τεκμηριώσει τους ισχυρισμούς της σχετικά με αποθέματα και εκπτώσεις. Αν δεν μπορεί να το κάνει, προτείνει να απαγορευτούν τέτοιες πρακτικές στην ΕΕ.
Απάντηση Shein: «Αρνείται ο διάλογος ο BEUC»
Από την πλευρά της, η Shein απέρριψε τις κατηγορίες, σημειώνοντας ότι έχει υποβάλει επανειλημμένα αιτήματα για διάλογο με τον BEUC, χωρίς ανταπόκριση. «Η άρνησή τους να εμπλακούν σε διάλογο είναι απογοητευτική, ειδικά καθώς η Shein κερδίζει διαρκώς έδαφος στους Ευρωπαίους καταναλωτές», δήλωσε η εταιρεία, προσθέτοντας πως συνεργάζεται ήδη με τις εθνικές αρχές και την Κομισιόν για να αποδείξει τη συμμόρφωσή της με τη νομοθεσία.
Κίνδυνοι για τους καταναλωτές και το περιβάλλον
Η καταγγελία δεν περιορίζεται μόνο στις εμπορικές τακτικές. Ο BEUC επισημαίνει ότι η Shein προωθεί υπερκατανάλωση ρούχων, με προϊόντα που συχνά περιέχουν επικίνδυνες χημικές ουσίες, και συμβάλλει έτσι στη διεύρυνση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της fast fashion. «Αυτές οι πρακτικές προκαλούν οικονομικές ζημιές στους καταναλωτές και ενισχύουν την περιβαλλοντική κρίση. Παραπλανούν και αποδυναμώνουν τον πολίτη, την ώρα που προσπαθεί να στραφεί σε πιο βιώσιμες επιλογές», αναφέρει χαρακτηριστικά η αναφορά.
Στο μικροσκόπιο των Αρχών
Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του Gurdian, η παρέμβαση του BEUC έρχεται σε συνέχεια έρευνας της Κομισιόν και του Δικτύου Συνεργασίας για την Προστασία των Καταναλωτών (CPC), που είχε ξεκινήσει πριν τέσσερις μήνες. Ήδη η Shein έχει ειδοποιηθεί για παραβιάσεις του ευρωπαϊκού δικαίου, μεταξύ των οποίων πλασματικές εκπτώσεις, παραπλανητικές ετικέτες προϊόντων και επιθετικές πρακτικές πώλησης.
Οι ευρωπαϊκές αρχές ζητούν την άμεση συμμόρφωση της Shein με το ευρωπαϊκό νομικό πλαίσιο, προειδοποιώντας για πιθανή επιβολή προστίμων σε περίπτωση μη συμμόρφωσης.