ΕΦΚΑ: Ετοιμάζονται αλλαγές στην εκκαθάριση εισφορών των μη μισθωτών
Από το 2027 ο ΕΦΚΑ σχεδιάζει η εκκαθάριση εισφορών να γίνεται ανά τρίμηνο και όχι σε ετήσια βάση για τους ελεύθερους επαγγελματίες οι οποίοι απασχολούνται παράλληλα και ως μισθωτοί.
Σύμφωνα με έγκυρες πηγές του powergame.gr από στελέχη του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΕΦΚΑ στο τμήμα ασφαλίσεως μη μισθωτών «τρέχουν» όλες τις αναγκαίες διαδικασίες προκειμένου η εκκαθάριση των ασφαλιστικών εισφορών των παράλληλα απασχολούμενων (ως μισθωτών) ελευθέρων επαγγελματιών -από τις αρχές του 2027 (χωρίς να αποκλείεται αυτό να συμβεί και κάπως αργότερο εντός του επομένου έτους) να συντελείται κάθε τρεις μήνες και όχι μία φορά τον χρόνο.
Έτσι, οι υπόχρεοι καταβολής χρεωστικού υπολοίπου θα πρέπει να το εξοφλούν ανά τρίμηνο και όχι ανά δωδεκάμηνο.
Κλοιός για την ασφαλιστική ενημερότητα
Αυτό σημαίνει ότι όσοι δεν καταβάλλουν εμπρόθεσμα -δηλαδή κάθε τρεις μήνες, αντί για μια φορά τον χρόνο (και μάλιστα σε δόσεις)- το χρέος τους, θα κινδυνεύουν να χάσουν την ασφαλιστική ενημερότητα ή ακόμα και την ασφαλιστική ικανότητά τους.
Χρεωστικό υπόλοιπο διαμορφώνεται όταν οι καταβληθείσες εισφορές τους είναι λιγότερες σε σχέση με εκείνες που οφείλουν να καταβάλλουν.
Από την άλλη μεριά, υπάρχουν και οι δικαιούχοι είσπραξης πιστωτικού υπολοίπου. Και αυτοί είναι εκείνοι οι οποίοι κατέβαλλαν εισφορές σε ποσό υψηλότερο σε σχέση με εκείνο που θα έπρεπε να καταβάλλουν.
Μέσω της εκκαθάρισης κατά τη διάρκεια του εκάστοτε «έτους χρήσης» και όχι μετά το πέρας αυτού, όχι μόνο οι υπόχρεοι καταβολής χρεωστικού υπολοίπου θα πιέζονται να καταβάλλουν σε τακτά χρονικά διαστήματα την οφειλή τους, αλλά και ο ΕΦΚΑ θα εισπράττει πολύ νωρίτερα και ενδεχομένως με μεγαλύτερη συνέπεια εκ μέρους των ασφαλισμένων του τις εισφορές που «δικαιούται», αυξάνοντας έτσι και την τρέχουσα ροή εσόδων του από εισφορές.
Ο λόγος για εκείνους τους μη μισθωτούς (ελεύθεροι επαγγελματίες, αυταπασχολούμενοι και αγρότες), οι οποίοι παράλληλα με την ελεύθερη επαγγελματική ή αγροτική τους δραστηριότητα απασχολούνται ως μισθωτοί.

Βάσει του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου που ισχύει από τον Ιανουάριο του 2020, κάθε ελεύθερος επαγγελματίας, αυταπασχολούμενος ή αγρότης ο οποίος εργάζεται παράλληλα ως μισθωτός απαλλάσσεται της καταβολής ασφαλιστικών εισφορών, υπό τον όρο ότι οι εισφορές που καταβάλλει μαζί με τον εργοδότη ως μισθωτός φτάνουν τουλάχιστον το επίπεδο της 2ης ασφαλιστικής κατηγορίας.
Από την 1η Ιανουαρίου 2026 οι εισφορές -για παράδειγμα- των ελευθέρων επαγγελματιών υπέρ της κύριας ασφάλισης και υγειονομικής περίθαλψης, οι οποίες αντιστοιχούν στη 2η ασφαλιστική κατηγορία, ανέρχονται συνολικά στο ποσό των 300 ευρώ μηνιαίως.
Διαβάστε το αναλυτικό άρθρο και δείτε πώς θα καταβάλλονται οι εκκαθαρισμένες εισφορές στο www.powergame.gr