fbpxΓιατί αυξήθηκε ραγδαία ο μέσος όρος ηλικίας των ελληνικών αυτοκινήτων | Economistas.gr
Skip to main content

Γιατί αυξήθηκε ραγδαία ο μέσος όρος ηλικίας των ελληνικών αυτοκινήτων

Γιατί αυξήθηκε ραγδαία ο μέσος όρος ηλικίας των ελληνικών αυτοκινήτων
Φωτογραφία: Eurokinissi/Γιώργος Κονταρίνης

Ο μεγάλος όγκος εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από το εξωτερικό, ειδικά την περίοδο της οικονομικής κρίσης, αποτελεί μία από τις σημαντικότερες αιτίες αύξησης του μέσου όρου ηλικίας των ελληνικών αυτοκινήτων.

Σήμερα, ο μέσος όρος ηλικίας στη χώρα μας φλερτάρει με τα 16 έτη και είναι από τους μεγαλύτερους της Ευρώπης, όταν στο Λουξεμβούργο ο αντίστοιχος μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων είναι τα 6,2 έτη, στο Βέλγιο τα 7,7 έτη και στην Αγγλία τα 8,5 έτη.

Πριν από μία δεκαετία ο μέσος όρος στην Ελλάδα βρισκόταν κοντά στα 11,5 έτη. Στη διάρκεια της τελευταίας επταετίας υπήρξε ραγδαία αύξηση των εισαγόμενων μεταχειρισμένων. Τα στοιχεία των πωλήσεων το 2013 έδειχναν ότι υπήρξαν 6.280 εισαγωγές μεταχειρισμένων οχημάτων, ενώ πέρυσι στη χώρα μας οι εισαγωγές εκτοξεύθηκαν στις 71.095 μονάδες, με τάση για φέτος να κάνουν νέο ρεκόρ πωλήσεων αν δεν εμφανιζόταν η πανδημία του κορονοϊού και ανέκοπτε τις εισαγωγές.

Το βασικότερο χαρακτηριστικό που τα εισαγόμενα αυτοκίνητα αποτελούν τη βασική αιτία της αύξησης του μέσου όρου της ηλικίας του ελληνικού στόλου είναι ότι η μέση ηλικία των εισαγόμενων επιβατικών αυτοκινήτων κινείται πλέον στα 10,6 έτη, ενώ μόλις το 5,6% έχει σύγχρονη τεχνολογία Euro 6, που θεωρείται αποδεκτή για τα περιβαλλοντολογικά δεδομένα. Και αφού οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων, παρά τη διαρκή άνοδό τους τα τελευταία χρόνια, κυμαίνονταν σε χαμηλά επίπεδα, φυσικό επόμενο ήταν η αύξηση του μέσου όρου ηλικίας.

Το χειρότερο όλων είναι ότι τα προηγούμενα χρόνια τα οχήματα τα έφερναν στην Ελλάδα έμποροι αυτοκινήτων χωρίς περιβαλλοντολογικά κριτήρια, με στόχο μόνο τη χαμηλή τιμή και την εύκολη πώληση. Η οικονομική κρίση των προηγούμενων ετών βοήθησε σε αυτήν την πολιτική, που στην πράξη αποδείχθηκε άστοχη, γιατί ουσιαστικά ο Έλληνας σήμερα οδηγεί παλιό αυτοκίνητο. Τα εισαγόμενα οχήματα, που σε πολλές περιπτώσεις δεν μπορούσαν να κυκλοφορήσουν στη χώρα προέλευσής τους καθώς είχαν κριθεί ως εξαιρετικά ρυπογόνα, έρχονταν με πλαστά πιστοποιητικά και γυρισμένα χιλιόμετρα.

Σήμερα, τα φαινόμενα εισαγωγής αυτοκινήτων παλιάς τεχνολογίας έχουν περιοριστεί, καθώς στόχος του οικονομικού επιτελείου είναι να εισαχθούν νέα σε ηλικία μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, σταματώντας τις αθρόες εισαγωγές ρυπογόνων αυτοκινήτων. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που στα παλιάς αντιρρυπαντικής τεχνολογίας αυτοκίνητα τα ποσοστά επιβάρυνσης στο Τέλος Ταξινόμησης είναι ιδιαίτερα αυξημένα. Ο «γερασμένος» ελληνικός στόλος δείχνει ότι ο Έλληνας οδηγεί αυτοκίνητο με παλιά αντιρρυπαντική τεχνολογία, συμβάλλοντας κατά πολύ στην περαιτέρω επιβάρυνση της ήδη μολυσμένης ατμόσφαιρας των πόλεων. Παράλληλα, δεν γνωρίζει ακριβώς τα πραγματικά χιλιόμετρα ενός εισαγόμενου αυτοκινήτου, αφού δεν υπάρχει διασύνδεση των ελληνικών ΚΤΕΟ με τα αντίστοιχα του εξωτερικού για να διασταυρωθούν τα δεδομένα κα τα στοιχεία.

Ένα σημαντικό βήμα για την επίλυση του θέματος και τη μείωση του μέσου όρου της ηλικίας στην Ελλάδα μπορεί να θεωρηθούν τα κίνητρα απόκτησης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που ανακοινώθηκαν πρόσφατα από την ελληνική κυβέρνηση, παράλληλα με την καμπάνια προβολής των περισσοτέρων εισαγωγέων για την απόκτηση «καθαρότερων» αυτοκινήτων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Με ένα κλικ 13 διαδικασίες για οδηγούς και οχήματα
Με ένα κλικ 13 διαδικασίες για οδηγούς και οχήματα
Απλοποιούνται άδειες οδήγησης, μεταβιβάσεις αδειών κυκλοφορίας των αυτοκινήτων, point system, ακόμη και καταγγελίες είτε προς οδηγούς ταξί ή εκπαιδευτές υποψήφιων οδηγών.
Με ένα κλικ 13 διαδικασίες για οδηγούς και οχήματα
Γιατί στην Ελλάδα μένουν απούλητα τα ΙΧ πενταετίας -Τι συμβαίνει με τα εισαγόμενα και τα γυρισμένα χιλιόμετρα
Γιατί στην Ελλάδα μένουν απούλητα τα ΙΧ πενταετίας -Τι συμβαίνει με τα εισαγόμενα και τα γυρισμένα χιλιόμετρα
Σε «χωματερή» των παλαιών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων της Ευρώπης έχει μετατραπεί η Ελλάδα, καθώς η αγορά αυτοκινήτου κυριαρχείται ήδη από εισαγωγές μεταχειρισμένων επιβατικών και ελαφρών φορτηγών που «σπρώχνει» εκτός κυκλοφορίας η Ευρώπη λόγω των ρύπων τους.
Γιατί στην Ελλάδα μένουν απούλητα τα ΙΧ πενταετίας -Τι συμβαίνει με τα εισαγόμενα και τα γυρισμένα χιλιόμετρα
Δημοπρασία ΑΑΔΕ -Αργοστόλι: Στο «σφυρί» αυτοκίνητα από… 150 ευρώ!
Δημοπρασία ΑΑΔΕ -Αργοστόλι: Στο «σφυρί» αυτοκίνητα από… 150 ευρώ!
Από τους πίνακες που ανάρτησε η ΑΑΔΕ, προκύπτει ότι θα δημοπρατηθούν αυτοκίνητα Mercedes, BMW, Audi και Peugeot με τιμές εκκίνησης που ξεκινούν από τα 250 ευρώ.
Δημοπρασία ΑΑΔΕ -Αργοστόλι: Στο «σφυρί» αυτοκίνητα από… 150 ευρώ!