fbpxΈξι κανόνες για να μην πιαστούν οι καταναλωτές στο «αγκίστρι» του ηλεκτρονικού "ψαρέματος" από επιτήδειους | Economistas.gr
Skip to main content

Έξι κανόνες για να μην πιαστούν οι καταναλωτές στο «αγκίστρι» του ηλεκτρονικού "ψαρέματος" από επιτήδειους

Έξι κανόνες για να μην πιαστούν οι καταναλωτές στο «αγκίστρι» του ηλεκτρονικού "ψαρέματος" από επιτήδειους
Φωτογραφία: Shutterstock

Πολλαπλασιάζονται το τελευταίο χρονικό διάστημα τα φαινόμενα αποστολής ηλεκτρονικών μηνυμάτων εξαπάτησης από επιτήδειους, (τεχνική ηλεκτρονικού "ψαρέματος" τα λεγόμενα «phishing»). Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας υπενθυμίζει έξι βασικούς κανόνες για να αποφεύγουν τις παγίδες οι καταναλωτές.

Όπως σημειώνεται σε ανακοίνωση, το πότε μιλάμε για «phishing», το καταλαβαίνουμε όταν λάβουμε ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, κείμενο ή άλλη μορφή ηλεκτρονικής επικοινωνίας που φαίνεται να προέρχεται από τράπεζα ή κάποια άλλη δημοφιλή ηλεκτρονική υπηρεσία που μας ζητά ευαίσθητες πληροφορίες όπως έναν αριθμό πιστωτικής κάρτας κλπ. Αν τυχόν πέσουμε στη σχετική παγίδα, τότε οι πληροφορίες που εν αγνοία μας θα παρέχουμε, θα πουληθούν ή θα αξιοποιηθούν από τους επιτιθέμενους για εκβιασμό, κλοπή χρημάτων, ή υποκλοπή ταυτότητας.

Η πιο κοινή τεχνική ηλεκτρονικού "ψαρέματος" είναι να μιμηθεί κάποιος μια τράπεζα ή ένα χρηματοπιστωτικό ίδρυμα μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, προκαλώντας το θύμα να συμπληρώσει τα στοιχεία του λογαριασμού του σε μια ψεύτικη φόρμα μέσα στο κείμενο του μηνύματος, σε ένα επισυναπτόμενο αρχείο, ή παραπέμποντάς τον σε μια ιστοσελίδα.

Πώς αντιμετωπίζουμε μια τέτοιου είδους κυβερνοεπίθεση;

  1. Ελέγχουμε πάντοτε το όνομα του αποστολέα και συγκεκριμένα την κατάληξη του domain (πχ @eeke.com) και εφόσον η κατάληξη δεν μας είναι γνωστή, ή δεν υπάρχει σε μια μηχανή αναζήτησης, τότε πρόκειται για απάτη
  2. Παρατηρούμε και δεν παραπλανούμαστε από το θέμα του μηνύματος, αφού οι επιτήδειοι χρησιμοποιούν βαρύγδουπους τίτλους, όπως π.χ. περί δήθεν οφειλής μας, περί ύπαρξης ιού στο λογισμικό του υπολογιστή, ότι είμαστε κληρονόμοι ενός τεράστιου ποσού από το εξωτερικό, ότι κάποιος θέλει να μας αποστείλει χρήματα κλπ.
  3. Δεν ανοίγουμε ποτέ, πριν σιγουρευτούμε για την ασφάλειά τους, τους συνδέσμους που επισυνάπτονται στο mail. Κι αυτό γιατί μπορεί να οδηγηθούμε σε έναν κακόβουλο ιστότοπο ή να μολυνθεί ο υπολογιστής, τάμπλετ, κινητό μας κλπ. με κακόβουλο λογισμικό
  4. Ελέγχουμε τον τρόπο γραφής του mail καθώς και την ορθογραφία του, είμαστε δε πάντα υποψιασμένοι όταν δεν αναφέρει συγκεκριμένα το όνομά μας εντός του κειμένου
  5. Καμία τράπεζα δεν ζητάει προσωπικά στοιχεία μέσω mail, γι'αυτό δεν δίνουμε ποτέ τέτοιου είδους πληροφορίες ηλεκτρονικά.
  6. Ελέγχουμε τακτικά τους λογαριασμούς μας στο διαδίκτυο (τραπεζικούς, on line λογαριασμούς κλπ.) προκειμένου να έχουμε ανά πάσα στιγμή πλήρη εικόνα για αυτούς.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ολα τα είδη ηλεκτρονικής απάτης -Πώς κλέβουν οι επιτήδειοι, τι να προσέξουν οι πολίτες
Ολα τα είδη ηλεκτρονικής απάτης -Πώς κλέβουν οι επιτήδειοι, τι να προσέξουν οι πολίτες
Αυξάνονται τα κρούσματα ηλεκτρονικής απάτης -Ποια είναι τα πιο διαδεδομένα ήδη -Τι πρέπει να προσέξουν οι πολίτες
Ολα τα είδη ηλεκτρονικής απάτης -Πώς κλέβουν οι επιτήδειοι, τι να προσέξουν οι πολίτες
Τέσσερις τρόποι ηλεκτρονικής απάτης – Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές
Τέσσερις τρόποι ηλεκτρονικής απάτης – Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές
Πάντως αυτό που προκύπτει από τα διάφορα περιστατικά που έχουν καταγραφεί, οι απατεώνες επικεντρώνονται κυρίως στο πώς θα μπορέσουν να ξεγελάσουν και να εξαπατήσουν τους πολίτες παρά στο να επιδιώξουν να παραβιάσουν ή να «χακάρουν» κάποιο σύστημα μίας τράπεζας.
Τέσσερις τρόποι ηλεκτρονικής απάτης – Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές
Περιπτώσεις εξαπάτησης επιχειρηματιών από δήθεν «ολλανδικές» εταιρείες του διαδικτύου
Περιπτώσεις εξαπάτησης επιχειρηματιών από δήθεν «ολλανδικές» εταιρείες του διαδικτύου
Ιδιαίτερα προσεκτικές στη συνεργασία τους με "ολλανδικές" εταιρείες του διαδικτύου, πρέπει να είναι οι ελληνικές επιχειρήσεις όπως επισημαίνει σε ενημερωτικά έγγραφά του προς τα επιμελητήρια, το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβεία στη Χάγη.
Περιπτώσεις εξαπάτησης επιχειρηματιών από δήθεν «ολλανδικές» εταιρείες του διαδικτύου
Ηλεκτρονικό έγκλημα: Προσοχή σε σύνδεσμο-απάτη που αλιεύει προσωπικά στοιχεία
Ηλεκτρονικό έγκλημα: Προσοχή σε σύνδεσμο-απάτη που αλιεύει προσωπικά στοιχεία
Οι σύνδεσμοι οδηγούν σε ιστοσελίδες στις οποίες πρέπει να συμπληρωθούν τα στοιχεία εισόδου του χρήστη στο λογαριασμό (phishing pages), το οποίο επιτρέπει στους δράστες να αποκτήσουν πρόσβαση στους λογαριασμούς
Ηλεκτρονικό έγκλημα: Προσοχή σε σύνδεσμο-απάτη που αλιεύει προσωπικά στοιχεία
Προσοχή στο phishing -«Πώς δεν θα πέσουμε θύματα ηλεκτρονικής απάτης;»
Προσοχή στο phishing -«Πώς δεν θα πέσουμε θύματα ηλεκτρονικής απάτης;»
Το σημαντικότερο είναι ότι κανένα τραπεζικό ίδρυμα ή μέσο κοινωνικής δικτύωσης δεν θα μας στείλει τέτοιο μήνυμα για να επιβεβαιώσει τα στοιχεία μας με αυτόν τον τρόπο.
Προσοχή στο phishing -«Πώς δεν θα πέσουμε θύματα ηλεκτρονικής απάτης;»
Σχεδιασμός ΟΑΣΑ για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού ενόψει εφαρμογής του δακτυλίου
Σχεδιασμός ΟΑΣΑ για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού ενόψει εφαρμογής του δακτυλίου
Από τη Δευτέρα 25 Οκτωβρίου, οπότε ξεκινά η εφαρμογή του δακτυλίου στο κέντρο της Αθήνας, ο ΟΑΣΑ θα παρακολουθεί συστηματικά τη λειτουργία του δικτύου με επόπτες που θα ελέγχουν την κίνηση στις λεωφορειακές γραμμές, αλλά και μέσω των συστημάτων τηλεματικής και ηλεκτρονικού εισιτηρίου που διαθέτει.
Σχεδιασμός ΟΑΣΑ για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού ενόψει εφαρμογής του δακτυλίου