fbpxΑυξημένες κατά 17,2% ήταν το 2022 οι αναφορές που έγιναν στον Συνήγορο του Καταναλωτή, σε σχέση με το 2021 | Economistas.gr
Skip to main content

Αυξημένες κατά 17,2% ήταν το 2022 οι αναφορές που έγιναν στον Συνήγορο του Καταναλωτή, σε σχέση με το 2021

Αυξημένες κατά 17,2% ήταν το 2022 οι αναφορές που έγιναν στον Συνήγορο του Καταναλωτή, σε σχέση με το 2021

 Αυξημένες κατά 17,2% ήταν το 2022 οι αναφορές που έγιναν στο Συνήγορο του Καταναλωτή, σε σχέση με το 2021 (13.474 έναντι 11.407) και η αύξηση αποδίδεται στην εκτόξευση του αριθμού αναφορών σε επιμέρους κλάδους της αγοράς, όπως η ενέργεια, όπου σημειώθηκε αύξηση κατά σχεδόν 150% σε σχέση με το 2021 και των μεταφορών, αύξηση κατά σχεδόν 96% σε σχέση με το 2021.

   Αυτό προκύπτει από την ετήσια έκθεση της Ανεξάρτητης Αρχής Συνήγορος του Καταναλωτή για τα πεπραγμένα του 2022 που παρέδωσε, σήμερα στον πρόεδρο της Βουλής, Κωνσταντίνο Τασούλα, ο επικεφαλής της, Λευτέρης Ζαγορίτης, συνοδευόμενος από την αναπληρώτρια συνήγορο, Βασιλική Μπώλου, και τον βοηθό συνήγορο, Ευθύμιο Τσίγκα.

   Ο κ. Ζαγορίτης επισήμανε πως το 2022 ήταν έτος γεγονότων διεθνούς εμβέλειας, με έντονες ορατές συνέπειες στην καθημερινότητα των καταναλωτών, όπως η ενεργειακή κρίση και ο πληθωρισμός.

   Ιδιαίτερα για την ενέργεια, ο Συνήγορος του Καταναλωτή δέχθηκε αυξημένες αναφορές (149,5%), «όπου διαπιστώθηκε ότι οι προμηθευτές στην πλειονότητά τους προέβαιναν σε εσφαλμένη και πλημμελή προσυμβατική ενημέρωση των καταναλωτών, σε αναδρομική τροποποίηση των τιμολογίων προμήθειας χωρίς την οφειλόμενη, κατά το νόμο, προηγούμενη ενημέρωση και κυρίως σε αδιαφανείς πρακτικές σε σχέση με τον υπολογισμό της ρήτρας κόστους προμήθειας στις συνδέσεις κυμαινόμενου τιμολογίου, προκαλώντας την επιβάρυνση των καταναλωτών με υπέρογκες χρεώσεις που εκτροχίασαν τους οικογενειακούς προγραμματισμούς και επέφεραν την αγανάκτηση των καταναλωτών».

   Όπως σημείωσε ο ίδιος, οι διαρκείς και επίμονες παρεμβάσεις του Συνηγόρου του Καταναλωτή προς κάθε αρμόδιο φορέα, αλλά και προς την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, συνέβαλαν στην αναστολή της ρήτρας αναπροσαρμογής και στην καθιέρωση πρακτικών ορθής και διαφανούς προσυμβατικής ενημέρωσης των καταναλωτών από όλους τους παρόχους, οι οποίες, σε συνδυασμό με την κρατική επιδότηση, εξομάλυναν την κατάσταση. «Καθώς, όμως, το μέτρο της αναστολής είναι προσωρινό, αφού ισχύει μέχρι 31-12-2023, η Αρχή υπογραμμίζει την ανάγκη εξεύρεσης λύσεων και λήψης νέων μέτρων και πρωτοβουλιών για την έγκαιρη αντιμετώπιση παρόμοιων προβλημάτων που μπορεί να ανακύψουν εκ νέου» τόνισε, προσθέτοντας ότι «οι αξιόπιστες συναλλαγές προϋποθέτουν διαφάνεια και ορθή ενημέρωση».

   Επίσης σημείωσε ότι και στο ηλεκτρονικό εμπόριο διαπιστώθηκαν προβλήματα, καθώς οι καταναλωτές, για να αντιμετωπίσου την ακρίβεια, στράφηκαν στις ηλεκτρονικές αγορές κι αυτό οδήγησε κάποιους επιτήδειους να εκμεταλλευτούν τις συνθήκες διοχετεύοντας στην αγορά απομιμητικά προϊόντα ευτελούς ποιότητας και αξίας.

   Η Αρχή συνεργάστηκε με τις αρμόδιες υπηρεσίες για την εξάρθρωση των κυκλωμάτων και δημοσίευσε και συμβουλές.

   Για τις μεταφορές η μεγάλη αύξηση των αναφορών αφορά στην υποκατηγορία των μεταφορικών υποδομών στην οποία περιλαμβάνονται οι αυτοκινητόδρομοι (19,9% από 1,8% που ήταν το 2021) και αιτία ήταν ο εγκλωβισμός οδηγών λόγω της χιονόπτωσης.

   Όπως σημειώνεται στο μήνυμα του κ. Ζαγορίτη, στην έκθεση «εκτός από την ενέργεια, το ηλεκτρονικό εμπόριο και τις μεταφορές, οι άλλοι κλάδοι κινήθηκαν σε φυσιολογικά, σε σχέση με τις άλλες χρονιές, πτωτικά επίπεδα».

   Ο κ. Ζαγορίτης συμπλήρωσε πως το 2022, υπό όλες αυτές τις ειδικές συνθήκες, ήταν μία χρονιά κατά την οποία η αποτελεσματικότητα της Αρχής παρέμεινε στα ικανοποιητικά επίπεδα των προηγούμενων ετών. Καταγράφηκε, είπε, υψηλό ποσοστό επίλυσης διαφορών 80,5%, εντούτοις για πρώτη φορά ο μέσος χρόνος επίλυσης επιμηκύνθηκε. Το γεγονός οφείλεται, όπως εξήγησε, «όχι μόνο στη μεσοσταθμική αύξηση των αναφορών, κάτι αναμενόμενο, αλλά πρωτίστως στην υποστελέχωση της Αρχής σε επιστημονικό και διοικητικό προσωπικό, δεδομένου ότι οι ίδιοι και λιγότεροι σε αριθμό σε σχέση με το 2021 ειδικοί επιστήμονες και διοικητικοί υπάλληλοι της Αρχής, κλήθηκαν να χειριστούν μεγαλύτερο αριθμό αναφορών, οι οποίες, μάλιστα, το 2022 ήταν περισσότερες από κάθε άλλη χρονιά, αφού προσέγγισαν τις 14.000».

   Επιπλέον, η Αρχή, προκειμένου να διευκολύνει τους καταναλωτές, προχώρησε από φέτος στη δυνατότητα υποβολής αναφορών «on line» μέσω πλατφόρμας, με χρήση κωδικών Taxisnet, ενώ ο κ. Ζαγορίτης εκτίμησε ότι το 2023, με βάση τη μέχρι σήμερα ροή, οι αναφορές θα είναι ακόμη περισσότερες.

   Τέλος, σε ό,τι αφορά το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή, η Ελλάδα δέχτηκε 515 αναφορές, αριθμός ελαφρά αυξημένος σε σχέση με το 2021.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Συνήγορος του Καταναλωτή: Ανάγκη για νέους επιστήμονες και διοικητικό προσωπικό
Συνήγορος του Καταναλωτή: Ανάγκη για νέους επιστήμονες και διοικητικό προσωπικό
Το πρώτο εξάμηνο του 2020 κατατέθηκαν στην Αρχή 7.126 αναφορές. Είναι κατά 30,4 % αυξημένες σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2019.
Συνήγορος του Καταναλωτή: Ανάγκη για νέους επιστήμονες και διοικητικό προσωπικό
Σοφία Μπεκατώρου: Τι απαντά ο παράγοντας που κατηγορεί πως την κακοποίησε
Σοφία Μπεκατώρου: Τι απαντά ο παράγοντας που κατηγορεί πως την κακοποίησε
O νυν αντιπρόεδρος της Ελληνικής Ιστιοπλοϊκής Ομοσπονδίας Αριστείδης Αδαμόπουλος μίλησε λίγη ώρα αφότου έγινε γνωστό πως η Ολυμπιονίκης τον έχει κατονομάσει για την σεξουαλική της παρενόχληση
Σοφία Μπεκατώρου: Τι απαντά ο παράγοντας που κατηγορεί πως την κακοποίησε
Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές ενόψει Black Friday και Cyber Monday
Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές ενόψει Black Friday και Cyber Monday
Τα εκπτωτικά γεγονότα της φετινής Black Friday και της Cyber Monday, που ακολουθεί αμέσως μετά, αναμένεται να αυξήσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών για αγορές με μειωμένες τιμές.
Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές ενόψει Black Friday και Cyber Monday
Συνήγορος του Καταναλωτή: Συμβουλές για συμφέρουσες και ασφαλείς συναλλαγές σε Black Friday και Cyber Monday
Συνήγορος του Καταναλωτή: Συμβουλές για συμφέρουσες και ασφαλείς συναλλαγές σε Black Friday και Cyber Monday
«Οι καταναλωτές είναι εκείνοι που θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να καθορίζουν τον χρόνο και το περιεχόμενο των αγορών τους με σύνεση, στη βάση των πραγματικών αναγκών και των οικονομικών δυνατοτήτων τους και, πάντως, όχι υπό καθεστώς ψυχολογικής παρόρμησης». Αυτό υπογραμμίζει ο Συνήγορος του Καταναλωτή με αφορμή τις εκπτωτικές περιόδους της Black Friday και της Cyber Monday.
Συνήγορος του Καταναλωτή: Συμβουλές για συμφέρουσες και ασφαλείς συναλλαγές σε Black Friday και Cyber Monday
Προτάσεις για την πάταξη της παραβατικότητας στον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου ετοιμάζει ο Συνήγορος του Καταναλωτή
Προτάσεις για την πάταξη της παραβατικότητας στον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου ετοιμάζει ο Συνήγορος του Καταναλωτή
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή θα υποβάλει έγγραφες απόψεις και παρατηρήσεις στη δημόσια διαβούλευση για τον νέο Κανονισμό Γενικών και Ειδικών Αδειών Ταχυδρομικών Υπηρεσιών της ΕΕΤΤ και θα προτείνει συγκεκριμένες διατάξεις προς την κατεύθυνση της ενδυνάμωσης του ρόλου των ταχυδρομικών εταιρειών (courier)
Προτάσεις για την πάταξη της παραβατικότητας στον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου ετοιμάζει ο Συνήγορος του Καταναλωτή