Έρχονται επενδύσεις 3 δισ. σε σιδηροδρομικά έργα

Economista
ECONOMISTA
ράγες τρένου
Φωτό: Pixabay

Την επόμενη γενιά σιδηροδρομικών έργων ετοιμάζεται να «τρέξει» κατά την διάρκεια των επόμενων μηνών η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ, με τις κατασκευαστικές εταιρείες να παρακολουθούν στενά τις σχετικές εξελίξεις, καθώς το πρόγραμμα είναι αρκετά φιλόδοξο και περιλαμβάνει συμβάσεις, οι οποίες, εφόσον ενταχθούν σε χρηματοδοτικά προγράμματα (του πακέτου Γιούνκερ μη εξαιρουμένου), είναι πιθανό να ξεπεράσουν σε κόστος τα 3 δισ. ευρώ κατά τη διάρκεια των επόμενων ετών.

Μεγάλο μέρος των έργων αφορούν την Πελοπόννησο και την Βόρεια Ελλάδα, τόσο ως προς την αναβάθμιση των υφιστάμενων γραμμών, όσο και προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης υποδομής ηλεκτροκίνησης κατά μήκος του σημερινού δικτύου. Για παράδειγμα, στην Κεντρική Μακεδονία «τρέχει» αυτήν την περίοδο μελέτη για την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, ένα έργο της τάξεως των 120 εκατ. ευρώ. Εκτιμάται ότι η προπαρασκευαστική περίοδος θα έχει ολοκληρωθεί σε περίπου 1 χρόνο από σήμερα, ώστε να ξεκινήσει στη συνέχεια η δημοπράτηση του έργου, που θα μειώσει την χρονική απόσταση μεταξύ της Θεσσαλονίκης και του Προμαχώνα (στοιχείο κρίσιμο και για τα σχέδια του ΟΛΘ), συνδέοντας την χώρα και με το σιδηροδρομικό δίκτυο της Βουλγαρίας και τον Διευρωπαϊκό Άξονα 7.

Ανάλογου κόστους, δηλαδή 120 εκατ. ευρώ, είναι και το έργο της αναβάθμισης της υποδομής στο τμήμα ΣΚΑ-Οινόη, που βρίσκεται επίσης στο στάδιο της εκπόνησης των μελετών με στόχο την προκήρυξη του διαγωνισμού. Επίσης, στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής, αναμένεται η δημοπράτηση του έργου της τάξεως των 50 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση του Κεντρικού Σιδηροδρομικού Σταθμού της Αθήνας. Το συγκεκριμένο έργο περιλαμβάνει εργασίες στον υφιστάμενο σταθμό, ένα ανισόπεδο κόμβο και απευθείας σύνδεση με το σταθμό Μετρό. Επίσης, δρομολογείται και ο διαγωνισμός για την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Λάρισα-Βόλος, προϋπολογισμού της τάξεως των 80 εκατ. ευρώ.

Σημαντικό είναι και το έργο των 160 εκατ. ευρώ που αφορά στην ανακαίνιση της υφιστάμενης υποδομής και την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο-Σύνορα Βουλγαρίας. Το έργο έχει περιληφθεί στο Στρατηγικό Πλαίσιο Επενδύσεων Μεταφορών (Σ.Π.Ε.Μ.) 2014-2025 και συμπεριλαμβάνεται στα προτεινόμενα έργα για υλοποίηση στο πλαίσιο του πακέτου Γιούνκερ.

Κόστους 250 εκατ. ευρώ είναι και το έργο κατασκευής της νέας μονής Σιδηροδρομικής Γραμμής μήκους 31,8 χλμ, που θα συνδέει τον εμπορικό λιμένα της Καβάλας ( Λιμένας Φίλιππος στην περιοχή της Νέας Καρβάλης) με την υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη στην περιοχή Τοξοτών Ξάνθης. Η νέα γραμμή ξεκινάει από την περιοχή του οικισμού της Νέας Καρβάλης όπου προβλέπεται Σιδηροδρομική στάση που θα εξυπηρετεί τον οικισμό και συνεχίζει προς τους οικισμούς Πέρνη και Γραβούνα για την εξυπηρέτηση των οποίων έχει προβλεφθεί σιδηροδρομικός σταθμός. Στη συνέχεια , οδεύοντας στο μεγαλύτερο μήκος της παράλληλα με την Εγνατία Οδό συναντά τη υφιστάμενη σιδ. γραμμή Θεσσαλονίκης – Aλεξανδρούπολης στην περιοχή Τοξοτών Ξάνθης στο ύψος της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης. Αυτήν την περίοδο ολοκληρώνονται οι τελικές μελέτες, ώστε να ξεκινήσει το στάδιο της δημοπράτησης του έργου.

Περνώντας στην Πελοπόννησο, σε φάση προετοιμασίας της δημοπράτησης βρίσκεται το έργο της κατασκευής της επιδομής, της εγκατάστασης ηλεκτροκίνησης και της κατασκευής σιδηροδρομικών στάσεων, στην νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή, μήκους 32 χιλιομέτρων, στο τμήμα Ροδοδάφνη-Πάτρα. Πρόκειται για σύμβαση εκτιμώμενου προϋπολογισμού 91 εκατ. ευρώ.

Το σημαντικότερο έργο όμως αφορά την νέα γραμμή Πάτρα-Πύργος-Καλαμάτα, με εκτιμώμενο κόστος 600 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ένα έργο που έχει ενταχθεί στα προτεινόμενα για υλοποίηση στο πλαίσιο του πακέτου Γιούνκερ και αφορά στην διαπλάτυνση και αναβάθμιση της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Πάτρας-Πύργου, μήκους 131,8 χιλιομέτρων και της γραμμής Αλφειός-Κυπαρισσία-Καλαμάτα, μήκους 119 χιλιομέτρων.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το έργο Ρίο-Νέος Λιμένας Πατρών, το τελικό κόστος του οπίου θα εξαρτηθεί από την λύση που θα προκριθεί, ως προς την χάραξη της γραμμής, η οποία αρχικά προβλεπόταν να είναι υπόγεια, στο σκέλος που αφορά στο τμήμα που περνά από τον αστικό ιστό της πόλης της Πάτρας. Για την μελετητική ωρίμανση και περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου, ο ΟΣΕ έχει αναλάβει την εκπόνηση της προμελέτης χάραξης της νέας γραμμής καθώς και της σχετικής Μ.Π.Ε. (Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων). Μετά την ολοκλήρωση της προμελέτης, θα ακολουθήσει η διαδικασία διαβούλευσης με τους τοπικούς φορείς για την έγκριση της Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του έργου. Η εκπόνηση των υπολοίπων μελετών και η κατασκευή του έργου θα γίνει από την ΕΡΓΟΣΕ.

ΣΧΕΤΙΚΑ