fbpxΔΕΕ: Παράνομη η χαμηλή φορολόγηση τσίπουρου - τσικουδιάς | Economistas.gr Skip to main content

ΔΕΕ: Παράνομη η χαμηλή φορολόγηση τσίπουρου - τσικουδιάς

ΔΕΕ: Παράνομη η χαμηλή φορολόγηση τσίπουρου - τσικουδιάς
Φωτο: Eurokinissi

Στην απόφαση ότι ο μειωμένος συντελεστής ειδικού φόρου κατανάλωσης στο τσίπουρο και την τσικουδιά που παράγουν οι μικροί αποσταγματοποιοί αντιβαίνει προς το δίκαιο της Ένωσης, κατέληξε σήμερα το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έπειτα από προσφυγή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά της Ελλάδας.

«Η ελληνική νομοθεσία που προβλέπει την εφαρμογή μειωμένου συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης στο τσίπουρο και την τσικουδιά που παράγουν οι επιχειρήσεις απόσταξης και σημαντικά μειωμένου συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης στο τσίπουρο και την τσικουδιά που παράγουν οι μικροί αποσταγματοποιοί αντιβαίνει προς το δίκαιο της Ένωσης», αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση.

Με τη σημερινή του απόφαση, το Δικαστήριο υπενθυμίζει: «όσον αφορά την εφαρμογή συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης μειωμένου κατά πενήντα τοις εκατό σε σχέση με τον ισχύοντα κανονικό εθνικό συντελεστή, τα κράτη μέλη οφείλουν καταρχήν να καθορίζουν τον ίδιο συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης για όλα τα προϊόντα που υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης για την αιθυλική αλκοόλη».

 Το ΔΕΕ επισημαίνει, επίσης, ότι «μολονότι η οδηγία για την εναρμόνιση περιέχει διάταξη εισάγουσα παρέκκλιση για την Ελλάδα, η διάταξη αυτή αφορά σαφώς μόνο το "αλκοολούχο ποτό με άνισο (σ.σ. γλυκάνισο)" με την ονομασία "ούζο"».

«Η εν λόγω σαφής και ακριβής κατά παρέκκλιση διάταξη πρέπει, ως εκ της φύσεώς της, να ερμηνεύεται στενά», αναφέρει το ΔΕΕ, εξηγώντας ότι «πράγματι, ο νομοθέτης της Ένωσης δεν είχε την πρόθεση να επιτρέψει στα κράτη μέλη να θεσπίζουν, κατά τη διακριτική τους ευχέρεια, καθεστώτα παρέκκλισης».

«Δεδομένου ότι το τσίπουρο και η τσικουδιά δεν αποτελούν, κατά το παρόν στάδιο της ενωσιακής νομοθεσίας, προϊόντα υπαγόμενα στο καθεστώς παρέκκλισης που προβλέπεται στην ίδια αυτή διάταξη, το Δικαστήριο εκτιμά ότι τα προϊόντα αυτά υπόκεινται στον ίδιο συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης με όλα τα προϊόντα αιθυλικής αλκοόλης που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της οδηγίας για την εναρμόνιση», απεφάνθη το ΔΕΕ.

«Στην περίπτωση του τσίπουρου και της τσικουδιάς που παράγονται από τους μικρούς, διήμερους αποσταγματοποιούς, οι εφαρμοστέες οδηγίες επιτρέπουν επίσης, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, μείωση (κατά 50%) σε σχέση με τον κανονικό εθνικό συντελεστή», διευκρινίζει. Ωστόσο, υπογραμμίζει ότι «η φορολόγηση ύψους πενήντα εννέα λεπτών του ευρώ ανά χιλιόγραμμο που προβλέπει η ελληνική νομοθεσία είναι σημαντικά χαμηλότερη από το επιτρεπόμενο όριο».

Το Δικαστήριο κρίνει ότι «το ενδεχόμενο εφαρμογής μειωμένων συντελεστών δεν πρέπει να οδηγεί σε στρέβλωση του ανταγωνισμού εντός της εσωτερικής αγοράς, δεδομένου ότι ο νομοθέτης της Ένωσης δεν είχε την πρόθεση να επιτρέψει στα κράτη μέλη να θεσπίζουν, κατά τη διακριτική τους ευχέρεια, καθεστώτα παρέκκλισης". "Όταν ένα ζήτημα ρυθμίζεται με εναρμονισμένο τρόπο σε επίπεδο Ένωσης, κάθε εθνικό μέτρο σχετικό με το ζήτημα αυτό πρέπει να αξιολογείται υπό το πρίσμα των διατάξεων του εν λόγω μέτρου εναρμόνισης", αναφέρει, εξηγώντας ότι "μολονότι επιτρέπεται στα κράτη μέλη να εφαρμόζουν μειωμένους συντελεστές ειδικού φόρου κατανάλωσης ή απαλλαγές για ορισμένα προϊόντα περιφερειακού ή παραδοσιακού χαρακτήρα, τούτο δεν σημαίνει εντούτοις ότι μια εθνική παράδοση μπορεί αφ εαυτής να απαλλάξει τα εν λόγω κράτη μέλη από τις υποχρεώσεις που υπέχουν από το δίκαιο της Ένωσης».

Το Δικαστήριο καταλήγει ότι η Ελλάδα παρέβη τις υποχρεώσεις που υπέχει από την οδηγία 92/83, καθόσον θέσπισε και διατήρησε σε ισχύ νομοθεσία η οποία προβλέπει την εφαρμογή συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης μειωμένου κατά 50% σε σχέση με τον κανονικό εθνικό συντελεστή στο τσίπουρο και την τσικουδιά που παράγονται από τις επιχειρήσεις απόσταξης.

Επιπλέον, η Ελλάδα παρέβη τις υποχρεώσεις που υπέχει από την ίδια οδηγία, σε συνδυασμό με την οδηγία 92/84, καθόσον θέσπισε και διατήρησε σε ισχύ νομοθεσία η οποία προβλέπει την εφαρμογή σημαντικά μειωμένου συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης στο τσίπουρο και την τσικουδιά που παράγονται από τους μικρούς αποσταγματοποιούς.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φορολογικό νομοσχέδιο: Τα σχέδια του ΥΠΟΙΚ
Φορολογικό νομοσχέδιο: Τα σχέδια του ΥΠΟΙΚ
Πάνω από 100 άρθρα θα περιλαμβάνει το φορολογικό υπερνομοσχέδιο που «χτίζει» αυτήν την περίοδο το υπουργείο Οικονομικών και αναμένεται να φτάσει στη Βουλή μέσα στις επόμενες εβδομάδες.
Φορολογικό νομοσχέδιο: Τα σχέδια του ΥΠΟΙΚ
H ώρα του ΕΝΦΙΑ: Μέχρι σήμερα η πρώτη δόση
H ώρα του ΕΝΦΙΑ: Μέχρι σήμερα η πρώτη δόση
Πέραν του ΕΝΦΙΑ, οι φορολογούμενοι σήμερα καλούνται να καταβάλλουν και τη δεύτερη δόση του φόρου εισοδήματος.
H ώρα του ΕΝΦΙΑ: Μέχρι σήμερα η πρώτη δόση
Δείκτης Φορολογικής Ανταγωνιστικότητας: Στην 30η θέση του ΟΟΣΑ η Ελλάδα
Δείκτης Φορολογικής Ανταγωνιστικότητας: Στην 30η θέση του ΟΟΣΑ η Ελλάδα
Στον φετινό Δείκτη Διεθνούς Φορολογικής Ανταγωνιστικότητας που δημοσίευσε το Tax Foundation και παρουσιάζει στη χώρα μας το ΚΕΦίΜ, η Ελλάδα κατατάσσεται στην 30η θέση ανάμεσα στις 36 χώρες του ΟΟΣΑ.
Δείκτης Φορολογικής Ανταγωνιστικότητας: Στην 30η θέση του ΟΟΣΑ η Ελλάδα
Πέτσας: Έκπτωση φόρου έως 40% για αναβάθμιση κατοικιών
Πέτσας: Έκπτωση φόρου έως 40% για αναβάθμιση κατοικιών
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος προανήγγειλε έκπτωση φόρου που θα αγγίζει το 40%, για τους πολίτες που θα προβούν σε δαπάνες λειτουργικής αναβάθμισης κατοικιών.
Πέτσας: Έκπτωση φόρου έως 40% για αναβάθμιση κατοικιών
Προϋπολογισμός: Με φοροελαφρύνσεις και πρόβλεψη για ανάπτυξη έως 3%
Προϋπολογισμός: Με φοροελαφρύνσεις και πρόβλεψη για ανάπτυξη έως 3%
Στο προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού θα προβλέπεται πρωτογενές πλεόνασμα για το 2020 που θα καλύπτει, με περιθώριο ασφαλείας, τον στόχο του 3,5% του ΑΕΠ. 
Προϋπολογισμός: Με φοροελαφρύνσεις και πρόβλεψη για ανάπτυξη έως 3%
Ηλεκτρονικές συναλλαγές: Πρόστιμα για όσους δεν φτάσουν το 30%
Ηλεκτρονικές συναλλαγές: Πρόστιμα για όσους δεν φτάσουν το 30%
Σήμερα, για εισοδήματα ως 10.000 ευρώ απαιτείται ο φορολογούμενος να έχει κάνει ηλεκτρονικές συναλλαγές στο 10% του εισοδήματος, δηλαδή ως 1.000 ευρώ, για εισοδήματα 10.000- 30.000 ευρώ στο 15% και στα εισοδήματα που υπερβαίνουν τις 30.000 ευρώ, ο συντελεστής ανεβαίνει στο 20%.
Ηλεκτρονικές συναλλαγές: Πρόστιμα για όσους δεν φτάσουν το 30%