fbpxΚρίσιμες επαφές Καραμανλή στις Βρυξέλλες για μεγάλα έργα | Economistas.gr Skip to main content

Κρίσιμες επαφές Καραμανλή στις Βρυξέλλες για μεγάλα έργα

Κρίσιμες επαφές Καραμανλή στις Βρυξέλλες για μεγάλα έργα
INTIME

Κρίσιμες συναντήσεις για το μέλλον σημαντικών έργων, όπως το βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας Ε65 και τον πολυσυζητημένο οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος, θα πραγματοποιήσει σήμερα και αύριο στις Βρυξέλλες ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής.

Η επίσκεψη του κ. Καραμανλή πραγματοποιείται σε μία δύσκολη χρονική συγκυρία, δεδομένου πως δεν έχουν ακόμα αναλάβει τα καθήκοντά τους όλοι οι επικεφαλής στις γενικές διευθύνσεις της Κομισιόν.

Ο βασικός στόχος της ελληνικής αποστολής, σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, είναι να πάρει την έγκριση των Βρυξελλών για την έναρξη της κατασκευής του βόρειου τμήματος του Ε 65.

Το βόρειο τμήμα του Ε 65

Το τμήμα του οδικού άξονα μήκους 63 χιλιομέτρων, το οποίο θα συνδέει τα Τρίκαλα με την Εγνατία Οδό, θα αποτελέσει ένα από τα μεγαλύτερα έργα των επόμενων ετών με εκτιμώμενο κόστος ύψους περίπου 450 εκατομμυρίων ευρώ.

Η κατασκευή του βόρειου τμήματος είναι η μοναδική από το σύνολο του αυτοκινητόδρομου με μήκος 190 χιλιόμετρα που είναι σε εκκρεμότητα. Ήδη λειτουργεί το μεσαίο τμήμα Ξυνιάδα – Τρίκαλα, ενώ σε εξέλιξη είναι τα έργα για το νότιο κομμάτι του Ε65, από τη Λαμία έως την Ξυνιάδα.

Σύμφωνα με το σχεδιασμό που είχε εκπονήσει η προηγούμενη κυβέρνηση, τα έργα για την κατασκευή της σύνδεσης των Τρικάλων με την Εγνατία Οδό αναμένεται να χρηματοδοτηθούν με χαμηλότοκο δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ενώ δεν αποκλείεται να διατεθούν και πόροι από το ΕΣΠΑ.

Το έργο θεωρείται ώριμο, λόγω της διαδικασίας εκτεταμένου ελέγχου που προηγήθηκε μεταξύ Αθήνας και Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για το νότιο τμήμα του Ε65 από τη Λαμία έως τον ανισόπεδο κόμβο Ξυνιάδας, μήκους 32,2 χιλιομέτρων.

Οι αρμόδιες γενικές διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έδωσαν την έγκρισή τους για την υλοποίηση του νότιου τμήματος με χρηματοδότηση του Δημοσίου υπό προϋποθέσεις, μετά από δύο χρόνια σκληρών διαπραγματεύσεων.

Η βασικότερη εξ αυτών αφορούσε στην έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πως η αναβολή κατασκευής των δύο τμημάτων του Ε65 δεν συνιστούσε κρατική ενίσχυση προς τον παραχωρησιούχο, την εταιρεία «Κεντρική Οδός Α.Ε.», θυγατρική του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Το Δημόσιο δεσμεύθηκε επίσης έναντι της γενικής διεύθυνσης Περιφερειακής και Αστικής Πολιτικής (DG Regio) να καταβάλει κάθε προσπάθεια ώστε να διαθέσει κατά προτεραιότητα τα απαραίτητα κεφάλαια για την κατασκευή του έργου, δεδομένου πως ο Ε65 αποτελεί μέρος του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών.

Σε ό,τι αφορά το νότιο τμήμα, καταργήθηκε οποιαδήποτε οικονομική στήριξη του Δημοσίου προς τον παραχωρησιούχο σε σχέση με τη λειτουργία του, ακόμα και στην περίπτωση που τα έσοδα του συγκεκριμένου τμήματος δεν επαρκούν για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών αυτού.

Τα έργα για την κατασκευή του νότιου τμήματος Λαμία – Ξυνιάδα, είναι σε εξέλιξη από τις αρχές του 2019 και ο στόχος είναι να ολοκληρωθούν έως το 2022.

Τα σενάρια για το Πάτρα – Πύργος

Ο Κώστας Καραμανλής θα συζητήσει με τους Ευρωπαίους αξιωματούχους και το μέλλον του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος.

Αν και εξετάστηκε πολύ σοβαρά το ενδεχόμενο της ακύρωσης των οκτώ εργολαβιών και της διεξαγωγής νέου διαγωνισμού, στο υπουργείο Υποδομών δεν έχουν λάβει ακόμα οριστικές αποφάσεις για τον οδικό άξονα της δυτικής Πελοποννήσου.

Το ακανθώδες ζήτημα, στην περίπτωση που προκριθεί η λύση της ακύρωσης των πολλαπλών εργολαβιών και της νέας δημοπράτησης του αυτοκινητόδρομου ως ενιαίο έργο, αφορά στο γεγονός ότι θα πρέπει να ξεκινήσει από την αρχή η διαδικασία για την εξασφάλιση ευρωπαϊκής χρηματοδότησης.

Στο τραπέζι παραμένει και το ενδεχόμενο να ενταχθεί το έργο στην Ολυμπία Οδό, όπως άλλωστε προέβλεπε η αρχική σύμβαση παραχώρησης. Το τμήμα Πάτρα – Πύργος αφαιρέθηκε από την Ολυμπία Οδό, την οποία το Δημόσιο αποζημίωσε, στο πλαίσιο της συμφωνίας για την επανεκκίνηση των έργων το 2013. Η ένταξη του έργου στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού αποτελεί δύσκολο εγχείρημα δεδομένου πως απαιτεί τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης, αλλά και τη σύμφωνη γνώμη των μετόχων του παραχωρησιούχου.

Δεν αποκλείεται επίσης να υλοποιηθεί ο αυτοκινητόδρομος με το υφιστάμενο μοντέλο των πολλαπλών εργολαβιών, υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξουν ορισμένες τροποποιήσεις.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μέτρα για τις καθυστερήσεις στις πτήσεις
Μέτρα για τις καθυστερήσεις στις πτήσεις
Μεγάλο το πρόβλημα στα αεροδρόμια Αθήνας, της Μυκόνου, του Ηρακλείου, της Ρόδου και της Σαντορίνης. Άμεσα αναμένεται να μεταφερθούν ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας.
Μέτρα για τις καθυστερήσεις στις πτήσεις
Προς ακύρωση το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων!
Προς ακύρωση το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων!
Σοβαρές επιφυλάξεις από το Υπουργείο Υποδομών για την αποτελεσματικότητα του συστήματος, παρά το γεγονός ότι ο διαγωνισμός έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Οι αντιδράσεις των τραπεζών.
Προς ακύρωση το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων!
Προτεραιότητα η σύνδεση λιμανιών με τον σιδηρόδρομο
Προτεραιότητα η σύνδεση λιμανιών με τον σιδηρόδρομο
Προσπάθειες να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση για τη σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με τα λιμάνια Καβάλας και Αλεξανδρούπολης. Υπό εξέταση η αναβάθμιση της γραμμής Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα.
Προτεραιότητα η σύνδεση λιμανιών με τον σιδηρόδρομο
Τροπολογία στο αναπτυξιακό για να ξεκολλήσουν τα μεγάλα έργα
Τροπολογία στο αναπτυξιακό για να ξεκολλήσουν τα μεγάλα έργα
Στόχος να απαλλάσσονται από κυρώσεις οι κατασκευαστικοί όμιλοι που συμμετείχαν το 2017 σε διαδικασία διευθέτησης με την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου για τη νομοθετική πρωτοβουλία.
Τροπολογία στο αναπτυξιακό για να ξεκολλήσουν τα μεγάλα έργα
Για πρώτη φορά από το 2004 έλεγχος στο στέγαστρο Καλατράβα
Για πρώτη φορά από το 2004 έλεγχος στο στέγαστρο Καλατράβα
Το υπουργείο Υποδομών έχει αναθέσει σε γραφείο συμβούλων μηχανικών την εκπόνηση μελέτης προκειμένου να καταγραφούν με ακρίβεια τυχόν προβλήματα στατικότητας στο έργο ορόσημο της Ολυμπιάδας της Αθήνας.
Για πρώτη φορά από το 2004 έλεγχος στο στέγαστρο Καλατράβα
Σε τέλμα τα μεγάλα έργα - Οι προτάσεις του κατασκευαστικού κλάδου
Σε τέλμα τα μεγάλα έργα - Οι προτάσεις του κατασκευαστικού κλάδου
Σε φάση υλοποίησης βρίσκονται επενδύσεις σε υποδομές με προϋπολογισμό μόλις 900 εκατομμυρίων ευρώ, την ώρα που η αξία των έργων που δημοπρατήθηκαν την περίοδο 2016 – 2019 ανέρχεται σε 3,2 δισ. ευρώ.
Σε τέλμα τα μεγάλα έργα - Οι προτάσεις του κατασκευαστικού κλάδου