fbpxΚρίσιμες επαφές Καραμανλή στις Βρυξέλλες για μεγάλα έργα | Economistas.gr Skip to main content

Κρίσιμες επαφές Καραμανλή στις Βρυξέλλες για μεγάλα έργα

Κρίσιμες επαφές Καραμανλή στις Βρυξέλλες για μεγάλα έργα
INTIME

Κρίσιμες συναντήσεις για το μέλλον σημαντικών έργων, όπως το βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας Ε65 και τον πολυσυζητημένο οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος, θα πραγματοποιήσει σήμερα και αύριο στις Βρυξέλλες ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής.

Η επίσκεψη του κ. Καραμανλή πραγματοποιείται σε μία δύσκολη χρονική συγκυρία, δεδομένου πως δεν έχουν ακόμα αναλάβει τα καθήκοντά τους όλοι οι επικεφαλής στις γενικές διευθύνσεις της Κομισιόν.

Ο βασικός στόχος της ελληνικής αποστολής, σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, είναι να πάρει την έγκριση των Βρυξελλών για την έναρξη της κατασκευής του βόρειου τμήματος του Ε 65.

Το βόρειο τμήμα του Ε 65

Το τμήμα του οδικού άξονα μήκους 63 χιλιομέτρων, το οποίο θα συνδέει τα Τρίκαλα με την Εγνατία Οδό, θα αποτελέσει ένα από τα μεγαλύτερα έργα των επόμενων ετών με εκτιμώμενο κόστος ύψους περίπου 450 εκατομμυρίων ευρώ.

Η κατασκευή του βόρειου τμήματος είναι η μοναδική από το σύνολο του αυτοκινητόδρομου με μήκος 190 χιλιόμετρα που είναι σε εκκρεμότητα. Ήδη λειτουργεί το μεσαίο τμήμα Ξυνιάδα – Τρίκαλα, ενώ σε εξέλιξη είναι τα έργα για το νότιο κομμάτι του Ε65, από τη Λαμία έως την Ξυνιάδα.

Σύμφωνα με το σχεδιασμό που είχε εκπονήσει η προηγούμενη κυβέρνηση, τα έργα για την κατασκευή της σύνδεσης των Τρικάλων με την Εγνατία Οδό αναμένεται να χρηματοδοτηθούν με χαμηλότοκο δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ενώ δεν αποκλείεται να διατεθούν και πόροι από το ΕΣΠΑ.

Το έργο θεωρείται ώριμο, λόγω της διαδικασίας εκτεταμένου ελέγχου που προηγήθηκε μεταξύ Αθήνας και Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για το νότιο τμήμα του Ε65 από τη Λαμία έως τον ανισόπεδο κόμβο Ξυνιάδας, μήκους 32,2 χιλιομέτρων.

Οι αρμόδιες γενικές διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έδωσαν την έγκρισή τους για την υλοποίηση του νότιου τμήματος με χρηματοδότηση του Δημοσίου υπό προϋποθέσεις, μετά από δύο χρόνια σκληρών διαπραγματεύσεων.

Η βασικότερη εξ αυτών αφορούσε στην έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πως η αναβολή κατασκευής των δύο τμημάτων του Ε65 δεν συνιστούσε κρατική ενίσχυση προς τον παραχωρησιούχο, την εταιρεία «Κεντρική Οδός Α.Ε.», θυγατρική του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Το Δημόσιο δεσμεύθηκε επίσης έναντι της γενικής διεύθυνσης Περιφερειακής και Αστικής Πολιτικής (DG Regio) να καταβάλει κάθε προσπάθεια ώστε να διαθέσει κατά προτεραιότητα τα απαραίτητα κεφάλαια για την κατασκευή του έργου, δεδομένου πως ο Ε65 αποτελεί μέρος του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών.

Σε ό,τι αφορά το νότιο τμήμα, καταργήθηκε οποιαδήποτε οικονομική στήριξη του Δημοσίου προς τον παραχωρησιούχο σε σχέση με τη λειτουργία του, ακόμα και στην περίπτωση που τα έσοδα του συγκεκριμένου τμήματος δεν επαρκούν για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών αυτού.

Τα έργα για την κατασκευή του νότιου τμήματος Λαμία – Ξυνιάδα, είναι σε εξέλιξη από τις αρχές του 2019 και ο στόχος είναι να ολοκληρωθούν έως το 2022.

Τα σενάρια για το Πάτρα – Πύργος

Ο Κώστας Καραμανλής θα συζητήσει με τους Ευρωπαίους αξιωματούχους και το μέλλον του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος.

Αν και εξετάστηκε πολύ σοβαρά το ενδεχόμενο της ακύρωσης των οκτώ εργολαβιών και της διεξαγωγής νέου διαγωνισμού, στο υπουργείο Υποδομών δεν έχουν λάβει ακόμα οριστικές αποφάσεις για τον οδικό άξονα της δυτικής Πελοποννήσου.

Το ακανθώδες ζήτημα, στην περίπτωση που προκριθεί η λύση της ακύρωσης των πολλαπλών εργολαβιών και της νέας δημοπράτησης του αυτοκινητόδρομου ως ενιαίο έργο, αφορά στο γεγονός ότι θα πρέπει να ξεκινήσει από την αρχή η διαδικασία για την εξασφάλιση ευρωπαϊκής χρηματοδότησης.

Στο τραπέζι παραμένει και το ενδεχόμενο να ενταχθεί το έργο στην Ολυμπία Οδό, όπως άλλωστε προέβλεπε η αρχική σύμβαση παραχώρησης. Το τμήμα Πάτρα – Πύργος αφαιρέθηκε από την Ολυμπία Οδό, την οποία το Δημόσιο αποζημίωσε, στο πλαίσιο της συμφωνίας για την επανεκκίνηση των έργων το 2013. Η ένταξη του έργου στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού αποτελεί δύσκολο εγχείρημα δεδομένου πως απαιτεί τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης, αλλά και τη σύμφωνη γνώμη των μετόχων του παραχωρησιούχου.

Δεν αποκλείεται επίσης να υλοποιηθεί ο αυτοκινητόδρομος με το υφιστάμενο μοντέλο των πολλαπλών εργολαβιών, υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξουν ορισμένες τροποποιήσεις.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τροπολογία στο αναπτυξιακό για να ξεκολλήσουν τα μεγάλα έργα
Τροπολογία στο αναπτυξιακό για να ξεκολλήσουν τα μεγάλα έργα
Στόχος να απαλλάσσονται από κυρώσεις οι κατασκευαστικοί όμιλοι που συμμετείχαν το 2017 σε διαδικασία διευθέτησης με την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου για τη νομοθετική πρωτοβουλία.
Τροπολογία στο αναπτυξιακό για να ξεκολλήσουν τα μεγάλα έργα
Σε λειτουργία τρεις νέοι σταθμοί διοδίων στην Εγνατία - Οι τιμές
Σε λειτουργία τρεις νέοι σταθμοί διοδίων στην Εγνατία - Οι τιμές
Με ΚΥΑ ορίζεται ο χρόνος έναρξης λειτουργίας των σταθμών διοδίων στη Θεσσαλονίκη (Ωραιόκαστρο), την Ασπροβάλτα και το Στρυμονικό Σερρών.
Σε λειτουργία τρεις νέοι σταθμοί διοδίων στην Εγνατία - Οι τιμές
Νέα σύμβαση της Αττικής Οδού - Τα οφέλη για το Δημόσιο
Νέα σύμβαση της Αττικής Οδού - Τα οφέλη για το Δημόσιο
Σε πλήρη εξέλιξη είναι οι προετοιμασίες της κυβέρνησης για τη διενέργεια διαγωνιστικής διαδικασίας που αφορά στη λειτουργία και συντήρηση της Αττικής Οδού, ενόψει της λήξης της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης τον Οκτώβριο του 2024.
Νέα σύμβαση της Αττικής Οδού - Τα οφέλη για το Δημόσιο
Τα σχέδια για να «τρέξουν» πιο γρήγορα τα δημόσια έργα
Τα σχέδια για να «τρέξουν» πιο γρήγορα τα δημόσια έργα
Η αλλαγή του νόμου 4412 που διέπει τους διαγωνισμούς δημοσίων έργων θα αποτελέσει μία από τις βασικές προτεραιότητες του υπουργείου Υποδομών τους πρώτους μήνες του 2020.
Τα σχέδια για να «τρέξουν» πιο γρήγορα τα δημόσια έργα
Οι εκκρεμότητες της δύσκολης διαπραγμάτευσης για το Πάτρα - Πύργος
Οι εκκρεμότητες της δύσκολης διαπραγμάτευσης για το Πάτρα - Πύργος
Προς ολοκλήρωση οδεύει η δύσκολη διαπραγμάτευση μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και των μετόχων της Ολυμπίας Οδού για την κατασκευή του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος.
Οι εκκρεμότητες της δύσκολης διαπραγμάτευσης για το Πάτρα - Πύργος
Κατατίθεται η νομοθετική ρύθμιση για τα κτίρια στο Ελληνικό
Κατατίθεται η νομοθετική ρύθμιση για τα κτίρια στο Ελληνικό
Στην έκταση των 6.200 στρεμμάτων, στην οποία τους επόμενους μήνες θα ξεκινήσουν τα έργα για την υλοποίηση της μεγαλύτερης αστικής ανάπλασης στην Ευρώπη, υπάρχουν 915 κτήρια.
Κατατίθεται η νομοθετική ρύθμιση για τα κτίρια στο Ελληνικό