Αττικό Μετρό: Πρώτο βήμα από το ΣτΕ για τη γραμμή 4

Συρμός του Μετρό / Φωτογραφία: Eurokinissi

Προς το τέλος της οδεύει μία από τις συνολικά τέσσερις δικαστικές εκκρεμότητες που έχουν παγώσει τις διαγωνιστικές διαδικασίες για την κατασκευή της πρώτης φάσης της γραμμής 4 του μετρό, η οποία με προϋπολογισμό 1,8 δισ. ευρώ αποτελεί το μεγαλύτερο δημόσιο έργο των επόμενων ετών.

Σύμφωνα με πληροφορίες του economistas, το Συμβούλιο της Επικρατείας αναμένεται να δικαιώσει την εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ, η οποία προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της απόφασης της Αττικό Μετρό να κηρύξει ανάδοχο την ΤΕΡΝΑ για το έργο των πρόδρομων εργασιών της γραμμής 4. Το έργο αφορά στη μετατόπιση δικτύων κοινής ωφέλειας και σε διερευνητικές αρχαιολογικές ανασκαφές και έχει προϋπολογισμό 39 εκατομμύρια ευρώ δίχως ΦΠΑ.

Κατά τις ίδιες πηγές, έχει ήδη εκδοθεί το διατακτικό σκέλος της απόφασης και αναμένεται η δημοσίευση του σκεπτικού του δικαστηρίου.

Η ΕΡΕΤΒΟ προσέφυγε στο ΣτΕ και την Ανεξάρτητη Αρχή Προδικαστικών Προσφυγών κατά της Αττικό Μετρό, υποστηρίζοντας ότι οι εταιρείες που συμμετείχαν στο διαγωνισμό για τις πρόδρομες εργασίες της γραμμής 4 και είχαν πληρώσει οικειοθελώς πρόστιμα για την υπόθεση του καρτέλ στα δημόσια έργα, έπρεπε να δηλώσουν στην έναρξη της διαδικασίας εάν είχαν εμπλακεί στο παρελθόν σε στρέβλωση του ανταγωνισμού.

Οι υποψήφιοι σε κάθε διαγωνισμό δημοσίου έργου καλούνται να απαντήσουν στο ερώτημα αυτό. Ωστόσο, πρόκειται για ερώτημα που προκαλεί σύγχυση δεδομένου ότι σχεδόν όλες οι εταιρείες που εντάχθηκαν οικειοθελώς στη διαδικασία διευθέτησης με την Επιτροπή Ανταγωνισμού το 2017 καταβάλλοντας μάλιστα πρόστιμα ρεκόρ επικαλούνται, μεταξύ άλλων, το νόμο περί προστασίας του ελεύθερου ανταγωνισμού του 2011.

Σύμφωνα με αυτόν στην περίπτωση που ο παραβάτης υπαχθεί στη διαδικασία διευθέτησης αναγνωρίζοντας την ευθύνη του και καταβάλλοντας το πρόστιμο «εξαλείφεται το αξιόποινο των σχετικών εγκλημάτων που στοιχειοθετούνται με την ίδια παράβαση και επέρχεται πλήρης απαλλαγή από άλλου είδους διοικητικές κυρώσεις».

Η ΕΡΕΤΒΟ ήταν μία από τις εταιρείες που συμμετείχαν στη διαδικασία διευθέτησης με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, πληρώνοντας πρόστιμο ύψους 110.000 ευρώ. Στο ερώτημα αν έχει συνάψει συμφωνίες με σκοπό τη στρέβλωση του ανταγωνισμού, απάντησε καταφατικά από την αρχή του διαγωνισμού για το έργο των πρόδρομων εργασιών της γραμμής 4.

Η απόφαση του ΣτΕ για το διαγωνισμό που αφορά στις πρόδρομες εργασίες, είναι παρόμοια με εκείνη στην οποία κατέληξε πρόσφατα το ανώτατο διοικητικό δικαστήριο, σε αίτηση ασφαλιστικών μέτρων που υπέβαλε η ΜΕΤΚΑ του ομίλου Μυτιληναίος για το σιδηροδρομικό έργο Κιάτο – Ροδοδάφνη.

Προσωρινός ανάδοχος για το έργο έχει κηρυχθεί η ΑΚΤΩΡ, η οποία ωστόσο αρχικά είχε απαντήσει αρνητικά στο ερώτημα εάν συμμετείχε σε πρακτικές στρέβλωσης του ανταγωνισμού.

Το μεγάλο ερώτημα που προκύπτει πλέον είναι εάν οι αποφάσεις αυτές θα ληφθούν υπόψη όταν το ΣτΕ θα συζητήσει προσφυγή που έχει υποβάλει η ΜΕΤΚΑ και για το διαγωνισμό της πρώτης φάσης της γραμμής 4. Η ακύρωση και εκ νέου προκήρυξη του διαγωνισμού σε περίπτωση που το δικαστήριο δικαιώσει τη ΜΕΤΚΑ αποτελεί μονόδρομο.

ΣΧΕΤΙΚΑ