fbpxΑττικό Μετρό: Πρώτο βήμα από το ΣτΕ για τη γραμμή 4 | Economistas.gr
Skip to main content

Αττικό Μετρό: Πρώτο βήμα από το ΣτΕ για τη γραμμή 4

Αττικό Μετρό: Πρώτο βήμα από το ΣτΕ για τη γραμμή 4
Συρμός του Μετρό / Φωτογραφία: Eurokinissi

Προς το τέλος της οδεύει μία από τις συνολικά τέσσερις δικαστικές εκκρεμότητες που έχουν παγώσει τις διαγωνιστικές διαδικασίες για την κατασκευή της πρώτης φάσης της γραμμής 4 του μετρό, η οποία με προϋπολογισμό 1,8 δισ. ευρώ αποτελεί το μεγαλύτερο δημόσιο έργο των επόμενων ετών.

Σύμφωνα με πληροφορίες του economistas, το Συμβούλιο της Επικρατείας αναμένεται να δικαιώσει την εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ, η οποία προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της απόφασης της Αττικό Μετρό να κηρύξει ανάδοχο την ΤΕΡΝΑ για το έργο των πρόδρομων εργασιών της γραμμής 4. Το έργο αφορά στη μετατόπιση δικτύων κοινής ωφέλειας και σε διερευνητικές αρχαιολογικές ανασκαφές και έχει προϋπολογισμό 39 εκατομμύρια ευρώ δίχως ΦΠΑ.

Κατά τις ίδιες πηγές, έχει ήδη εκδοθεί το διατακτικό σκέλος της απόφασης και αναμένεται η δημοσίευση του σκεπτικού του δικαστηρίου.

Η προσφυγή της ΕΡΕΤΒΟ

Η ΕΡΕΤΒΟ προσέφυγε στο ΣτΕ και την Ανεξάρτητη Αρχή Προδικαστικών Προσφυγών κατά της Αττικό Μετρό, υποστηρίζοντας ότι οι εταιρείες που συμμετείχαν στο διαγωνισμό για τις πρόδρομες εργασίες της γραμμής 4 και είχαν πληρώσει οικειοθελώς πρόστιμα για την υπόθεση του καρτέλ στα δημόσια έργα, έπρεπε να δηλώσουν στην έναρξη της διαδικασίας εάν είχαν εμπλακεί στο παρελθόν σε στρέβλωση του ανταγωνισμού.

Οι υποψήφιοι σε κάθε διαγωνισμό δημοσίου έργου καλούνται να απαντήσουν στο ερώτημα αυτό. Ωστόσο, πρόκειται για ερώτημα που προκαλεί σύγχυση δεδομένου ότι σχεδόν όλες οι εταιρείες που εντάχθηκαν οικειοθελώς στη διαδικασία διευθέτησης με την Επιτροπή Ανταγωνισμού το 2017 καταβάλλοντας μάλιστα πρόστιμα ρεκόρ επικαλούνται, μεταξύ άλλων, το νόμο περί προστασίας του ελεύθερου ανταγωνισμού του 2011.

Σύμφωνα με αυτόν στην περίπτωση που ο παραβάτης υπαχθεί στη διαδικασία διευθέτησης αναγνωρίζοντας την ευθύνη του και καταβάλλοντας το πρόστιμο «εξαλείφεται το αξιόποινο των σχετικών εγκλημάτων που στοιχειοθετούνται με την ίδια παράβαση και επέρχεται πλήρης απαλλαγή από άλλου είδους διοικητικές κυρώσεις».

Η ΕΡΕΤΒΟ ήταν μία από τις εταιρείες που συμμετείχαν στη διαδικασία διευθέτησης με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, πληρώνοντας πρόστιμο ύψους 110.000 ευρώ. Στο ερώτημα αν έχει συνάψει συμφωνίες με σκοπό τη στρέβλωση του ανταγωνισμού, απάντησε καταφατικά από την αρχή του διαγωνισμού για το έργο των πρόδρομων εργασιών της γραμμής 4.

Αντίστοιχη απόφαση για τη ΜΕΤΚΑ

Η απόφαση του ΣτΕ για το διαγωνισμό που αφορά στις πρόδρομες εργασίες, είναι παρόμοια με εκείνη στην οποία κατέληξε πρόσφατα το ανώτατο διοικητικό δικαστήριο, σε αίτηση ασφαλιστικών μέτρων που υπέβαλε η ΜΕΤΚΑ του ομίλου Μυτιληναίος για το σιδηροδρομικό έργο Κιάτο – Ροδοδάφνη.

Προσωρινός ανάδοχος για το έργο έχει κηρυχθεί η ΑΚΤΩΡ, η οποία ωστόσο αρχικά είχε απαντήσει αρνητικά στο ερώτημα εάν συμμετείχε σε πρακτικές στρέβλωσης του ανταγωνισμού.

Το μεγάλο ερώτημα που προκύπτει πλέον είναι εάν οι αποφάσεις αυτές θα ληφθούν υπόψη όταν το ΣτΕ θα συζητήσει προσφυγή που έχει υποβάλει η ΜΕΤΚΑ και για το διαγωνισμό της πρώτης φάσης της γραμμής 4. Η ακύρωση και εκ νέου προκήρυξη του διαγωνισμού σε περίπτωση που το δικαστήριο δικαιώσει τη ΜΕΤΚΑ αποτελεί μονόδρομο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γόρδιος δεσμός για το μεγαλύτερο δημόσιο έργο
Γόρδιος δεσμός για το μεγαλύτερο δημόσιο έργο
Το μέλλον του διαγωνισμού για τη γραμμή 4 του μετρό - με προϋπολογισμό άνω του 1,8 δισ. ευρώ - είναι αμφίβολο, δεδομένου πως έχουν κατατεθεί τρεις προσφυγές από ισάριθμες εταιρείες στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Γόρδιος δεσμός για το μεγαλύτερο δημόσιο έργο
Πού θα μπουν οι μετροπόντικες για τη Γραμμή 4 του μετρό
Πού θα μπουν οι μετροπόντικες για τη Γραμμή 4 του μετρό
Δύο μετροπόντικες θα τεθούν σε λειτουργία σχεδόν ταυτόχρονα. Η επιλογή των δύο σημείων έγινε με κριτήριο τη μικρότερη δυνατή όχληση στην κυκλοφορία, προκειμένου να μην απαιτηθούν εκτεταμένες κυκλοφοριακές παρεμβάσεις.
Πού θα μπουν οι μετροπόντικες για τη Γραμμή 4 του μετρό
Νέες καθυστερήσεις για το μεγαλύτερο δημόσιο έργο
Νέες καθυστερήσεις για το μεγαλύτερο δημόσιο έργο
Σε νέες νομικές περιπέτειες μπαίνει ο διαγωνισμός για την γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, μόλις τρεις μήνες μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας σύμφωνα με την οποία τηρήθηκε η νομιμότητα στη διαδικασία.
Νέες καθυστερήσεις για το μεγαλύτερο δημόσιο έργο
Μετρό: Δεκτά από το ΣτΕ τα ασφαλιστικά μέτρα για της Γραμμή 4
Μετρό: Δεκτά από το ΣτΕ τα ασφαλιστικά μέτρα για της Γραμμή 4
Τα δύο σχήματα ζητούν να ανασταλεί ο διαγωνισμός του έργου μέχρι να εκδικαστούν οι προσφυγές που έχουν υποβάλει για την αξιολόγηση των τεχνικών τους φακέλων.
Μετρό: Δεκτά από το ΣτΕ τα ασφαλιστικά μέτρα για της Γραμμή 4