fbpxΝέα διόδια Εγνατίας: «Τρέχουν» για τις ΚΥΑ - Οι σκέψεις για τις τιμές | Economistas.gr Skip to main content

Νέα διόδια Εγνατίας: «Τρέχουν» για τις ΚΥΑ - Οι σκέψεις για τις τιμές

Νέα διόδια Εγνατίας: «Τρέχουν» για τις ΚΥΑ - Οι σκέψεις για τις τιμές
Φωτό: Eurokinissi

Έως το τέλος του μήνα θα δημοσιευθεί η κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υποδομών για την έναρξη λειτουργίας των μετωπικών σταθμών διοδίων της Εγνατίας Οδού στη Θεσσαλονίκη και την Ασπροβάλτα, οι οποίοι δεν χρησιμοποιούνται παρά το γεγονός ότι η κατασκευή τους έχει ολοκληρωθεί εδώ και περίπου ένα έτος.

Η έναρξη λειτουργίας των δύο σταθμών αποτελεί δέσμευση της κυβέρνησης έναντι των θεσμών, οι οποίοι έχουν επανειλημμένα εκφράσει την ανησυχία τους για τις μεγάλες καθυστερήσεις που σημειώνονται στον διαγωνισμό για την παραχώρηση του οδικού άξονα σε ιδιώτες.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το αργότερο έως το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2020 αναμένεται να δημοσιευθεί κοινή υπουργική απόφαση και για τη λειτουργία του σταθμού διοδίων στο Στρυμονικό Σερρών, η κατασκευή του οποίου έχει επίσης ολοκληρωθεί.

Κατά τις ίδιες πηγές, οι τιμές των διοδίων θα παραμείνουν αμετάβλητες στα 0,03 ευρώ (3 λεπτά) ανά χιλιόμετρο μέχρι να ολοκληρωθούν έργα στις υποδομές του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της χώρας, τα οποία είναι απαραίτητα για την ασφάλεια των οδηγών.

Ο σχεδιασμός που είχε εκπονηθεί για την τιμολογιακή πολιτική προέβλεπε την αύξηση των χρεώσεων σε 0,05 ευρώ ανά χιλιόμετρο με την έναρξη λειτουργίας των νέων σταθμών και στη συνέχεια σε 0,067 ευρώ, προκειμένου να εξισωθούν με τις τιμές στους υπόλοιπους οδικούς άξονες που λειτουργούν με συμβάσεις παραχώρησης.

Η κυβέρνηση, ωστόσο, δεν προτίθεται να προχωρήσει σε αύξηση των τιμών άμεσα, δεδομένου ότι οι υποδομές και οι υπηρεσίες της Εγνατίας Οδού δεν είναι σε αντίστοιχο επίπεδο με εκείνες των υπόλοιπων μεγάλων οδικών αξόνων.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η γέφυρα Αξιού, η οποία είναι υπό κατάρρευση. Στη γέφυρα πρέπει να γίνουν άμεσα εκτεταμένες παρεμβάσεις, οι οποίες αναμένεται να κοστίσουν περίπου 25 εκατομμύρια ευρώ, καθώς δεν αποκλείεται ακόμα και να χρειαστεί η κατασκευή νέας γέφυρας στην περιοχή. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν στο economistas ότι έργα ενίσχυσης απαιτούνται και στη γέφυρα Στρυμονικού.

Με το βλέμμα στην έκθεση ενισχυμένης εποπτείας

Η κυβέρνηση επιθυμεί να διευθετήσει το συντομότερο δυνατό τις εκκρεμότητες που υπάρχουν στην Εγνατία Οδό, προκειμένου να ξεκολλήσει ο διαγωνισμός που είναι σε εξέλιξη και να καταγραφεί πρόοδος στην επόμενη έκθεση ενισχυμένης εποπτείας των θεσμών, η οποία αναμένεται να δημοσιευθεί στις αρχές Νοεμβρίου.

Μεταξύ των ζητημάτων που παραμένουν σε εκκρεμότητα είναι η ολοκλήρωση των μετωπικών σταθμών διοδίων στα Σιάτιστα, το Αρδάνιο και την Καβάλα. Η κατασκευή των δύο πρώτων εξελίσσεται με ικανοποιητικούς ρυθμούς, ωστόσο δεν ισχύει το ίδιο και για την περίπτωση της Καβάλας, δεδομένου ότι τα έργα έχουν παγώσει λόγω ζητημάτων που αφορούν στις απαλλοτριώσεις γης. Σε εξέλιξη είναι και η κατασκευή των 43 πλευρικών σταθμών.

Για να συνεχιστεί η διαγωνιστική διαδικασία για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού πρέπει να ολοκληρωθεί η πιστοποίηση των σηράγγων στον αυτοκινητόδρομο από τη διοικητική αρχή σηράγγων.

Πηγές που παρακολουθούν τη διαδικασία εκτιμούν ότι το κόστος για την πιστοποίηση θα ανέλθει σε ποσό μεταξύ 40 και 50 εκατομμυρίων ευρώ. Όπως αναφέρουν, υπό εξέταση είναι το ποιος θα επωμισθεί το κόστος, όχι μόνο για τις σήραγγες αλλά και για τις υπόλοιπες εργασίες συντήρησης που πρέπει να γίνουν στην Εγνατία Οδό.

Τα σενάρια που εξετάζονται είναι τρία: να καλυφθούν τα έξοδα από τα περίπου 200 εκατομμύρια ευρώ που έχει στο ταμείο της η εταιρεία, να αναλάβει το κόστος το Δημόσιο ή το σχήμα που θα αναλάβει τη διαχείριση του αυτοκινητόδρομου με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το προσφερόμενο τίμημα.

Σε κάθε περίπτωση θεωρείται δύσκολο να έχει ολοκληρωθεί η διευθέτηση των ζητημάτων που εκκρεμούν έως το τέλος Φεβρουαρίου, ημερομηνία που αποτελεί τον στόχο του ΤΑΙΠΕΔ για την υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Προς ακύρωση το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων!
Προς ακύρωση το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων!
Σοβαρές επιφυλάξεις από το Υπουργείο Υποδομών για την αποτελεσματικότητα του συστήματος, παρά το γεγονός ότι ο διαγωνισμός έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Οι αντιδράσεις των τραπεζών.
Προς ακύρωση το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων!
Τροπολογία στο αναπτυξιακό για να ξεκολλήσουν τα μεγάλα έργα
Τροπολογία στο αναπτυξιακό για να ξεκολλήσουν τα μεγάλα έργα
Στόχος να απαλλάσσονται από κυρώσεις οι κατασκευαστικοί όμιλοι που συμμετείχαν το 2017 σε διαδικασία διευθέτησης με την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου για τη νομοθετική πρωτοβουλία.
Τροπολογία στο αναπτυξιακό για να ξεκολλήσουν τα μεγάλα έργα
Για πρώτη φορά από το 2004 έλεγχος στο στέγαστρο Καλατράβα
Για πρώτη φορά από το 2004 έλεγχος στο στέγαστρο Καλατράβα
Το υπουργείο Υποδομών έχει αναθέσει σε γραφείο συμβούλων μηχανικών την εκπόνηση μελέτης προκειμένου να καταγραφούν με ακρίβεια τυχόν προβλήματα στατικότητας στο έργο ορόσημο της Ολυμπιάδας της Αθήνας.
Για πρώτη φορά από το 2004 έλεγχος στο στέγαστρο Καλατράβα
Στα δικαστήρια Εγνατία Οδός και Τράπεζα Πειραιώς
Στα δικαστήρια Εγνατία Οδός και Τράπεζα Πειραιώς
H πολυετής διαμάχη μεταξύ της Εγνατίας Οδού και της Τράπεζας Πειραιώς, ξεκίνησε το 2010 και αφορά στην αποπληρωμή ομολογιακού δανείου ύψους 250 εκατομμυρίων ευρώ που έλαβε η εταιρεία από την τράπεζα το 2006.
Στα δικαστήρια Εγνατία Οδός και Τράπεζα Πειραιώς
Κατασκευαστικές: Ανάσα από την τροπολογία για τους διαγωνισμούς
Κατασκευαστικές: Ανάσα από την τροπολογία για τους διαγωνισμούς
Η τροπολογία προσφέρει λύση στο αλαλούμ που έχει δημιουργηθεί με τις δημοπρατήσεις έργων. Τι θα ισχύσει με τα πρόστιμα που έχουν καταβάλει οι κατασκευαστικές εταιρείες.
Κατασκευαστικές: Ανάσα από την τροπολογία για τους διαγωνισμούς