Πιθανές νέες καθυστερήσεις στην επέκταση του μετρό προς Πειραιά

Eurokinissi

Έντονο προβληματισμό στον ΟΑΣΑ και την Αττικό Μετρό προκαλεί το γεγονός ότι δεν έχει διεξαχθεί ακόμα διαγωνισμός για την εγκατάσταση πυλών εισόδου – εξόδου και μηχανημάτων πώλησης εισιτηρίων στους έξι σταθμούς της επέκτασης του μετρό προς τον Πειραιά.

Η ανησυχία πηγάζει από το γεγονός ότι ακόμα και αν ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία άμεσα, το πλέον πιθανό είναι να μην έχει ολοκληρωθεί έως το επόμενο καλοκαίρι, όταν αναμένεται να ολοκληρωθούν τα έργα στους τρείς πρώτους σταθμούς σε Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλό και Νίκαια.

Οι διοικήσεις των δύο ΔΕΚΟ προβληματίζονται και λόγω της προσφυγής που έχει υποβάλλει κατά της Αττικό Μετρό ο ισπανικός όμιλος INDRA. Η ισπανική εταιρεία προσέφυγε στο διοικητικό εφετείο κατά της απόφασης που έλαβε το διοικητικό συμβούλιο της Αττικό Μετρό στο τέλος του 2018, να διακόψει τη σύμβαση με την INDRA για την εγκατάσταση μηχανημάτων έκδοσης εισιτηρίων και τερματικών στην επέκταση προς τον Πειραιά.

Η προηγούμενη διοίκηση της Αττικό Μετρό επικαλέστηκε πρόβλημα στη συνεργασία των συστημάτων που έχει εγκαταστήσει στο μετρό ο ισπανικός όμιλος με εκείνα που έχει κατασκευάσει και λειτουργεί η εταιρεία Hellas Smart Ticket (HST). Η τελευταία, η οποία έχει ιδρυθεί από την LG και την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, έχει αναλάβει την υλοποίηση και τη λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας.

Η INDRA κατέθεσε προσφυγή κατά της Αττικό Μετρό, ζητώντας να τηρηθεί η σύμβαση ύψους 8,5 εκατομμυρίων ευρώ που υπέγραψαν οι δύο εταιρείες το 2009 η οποία αφορά – μεταξύ άλλων – στην εγκατάσταση 55 μηχανημάτων και 6 τερματικών έκδοσης εισιτηρίων στους έξι σταθμούς της επέκτασης προς τον Πειραιά.

Οι Ισπανοί μάλιστα προτίθενται, σύμφωνα με πληροφορίες, να καταθέσουν αίτηση ασφαλιστικών μέτρων ζητώντας να μην εγκατασταθεί κανένα άλλο σύστημα στους σταθμούς της επέκτασης προς τον Πειραιά.

Εάν συμβεί αυτό, το ενδεχόμενο να προκύψουν νέες καθυστερήσεις στη λειτουργία των καινούργιων σταθμών είναι πιθανό, δεδομένου ότι ο ΟΑΣΑ αναμένεται να ζητήσει από την HST να τοποθετήσει προσωρινά ακυρωτικά μηχανήματα, ίδια με εκείνα στα λεωφορεία, μέχρι να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός και να προκύψει ανάδοχος για τις πύλες και τα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων.

Ο ισπανικός όμιλος θεωρεί ιδιαίτερα σοβαρό το ζήτημα της μονομερούς διακοπής της σύμβασης του 2009 από την Αττικό Μετρό. Για το θέμα αυτό υψηλόβαθμα στελέχη της INDRA βρέθηκαν στην Αθήνα τις προηγούμενες ημέρες προκειμένου να στείλουν μήνυμα σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (ΟΑΣΑ, Αττικό Μετρό και υπουργείο Υποδομών) ότι θα συνεχίσουν τις νομικές ενέργειες για την υπόθεση.

Η νομική διαμάχη της ισπανικής εταιρείας με την Αττικό Μετρό κινδυνεύει να εκτροχιάσει το χρονοδιάγραμμα λειτουργίας της επέκτασης του μετρό προς τον Πειραιά, η οποία με κόστος 730 εκατομμυρίων ευρώ αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα δημόσια έργα των τελευταίων ετών.

Το σύνολο του έργου αναμένεται να ολοκληρωθεί σε περίπου 2,5 χρόνια με την παράδοση και των σταθμών Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο. Η επέκταση προς τον Πειραιά είναι εξαιρετικά σημαντική δεδομένου ότι όταν ολοκληρωθεί, θα συνδέεται απευθείας το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» με το λιμάνι του Πειραιά σε περίπου 50 λεπτά.

Οι έξι νέοι σταθμοί θα εξυπηρετούν καθημερινά 132.000 επιβάτες, ενώ θα κυκλοφορούν περίπου 23.000 ΙΧ οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων CO2 κατά 120 τόνους ημερησίως.

Ο σταθμός του Πειραιά θα αποτελέσει σημαντικό συγκοινωνιακό κόμβο, ενώνοντας τις γραμμές των ΗΣΑΠ και του μετρό, το λιμάνι, τον προαστιακό σιδηρόδρομο και το τραμ.

ΣΧΕΤΙΚΑ