Σε λειτουργία τρεις νέοι σταθμοί διοδίων στην Εγνατία - Οι τιμές

Eurokinissi

Στην υπογραφή κοινής υπουργικής απόφασης για τη λειτουργία τριών νέων σταθμών διοδίων και τον καθορισμό του προσωρινού αντιτίμου σε τέσσερις ακόμα στην Εγνατία Οδό προχώρησαν οι υπουργοί Οικονομικών και Υποδομών, σε μία προσπάθεια να κλείσουν τα ουκ ολίγα ανοικτά μέτωπα τα οποία καθυστερούν την παραχώρηση του οδικού άξονα σε ιδιώτες.

Η απόφαση των Χρήστου Σταϊκούρα και Κώστα Καραμανλή καθορίζει το ύψος των διοδίων που θα ισχύσει σε επτά σταθμούς, κατά το μεταβατικό διάστημα μέχρι να ξεκινήσει η λειτουργία του συνόλου των 18 μετωπικών και 43 πλευρικών σταθμών διοδίων σε όλο τον αυτοκινητόδρομο. Τώρα στην Εγνατία Οδό λειτουργούν 10 μετωπικοί σταθμοί, συμπεριλαμβανομένου και του Ωραιοκάστρου, ενώ τρεις ακόμα είναι σε λειτουργία στους κάθετους άξονες του αυτοκινητόδρομου.

Με την ΚΥΑ ορίζεται ο χρόνος έναρξης λειτουργίας των σταθμών διοδίων στη Θεσσαλονίκη (Ωραιόκαστρο), την Ασπροβάλτα και το Στρυμονικό Σερρών. Η κατασκευή και των τριών σταθμών έχει ολοκληρωθεί εδώ και περίπου ένα έτος.

Ο σταθμός στο Ωραιόκαστρο ξεκίνησε τη λειτουργία του σήμερα με τέλος 0,50 ευρώ για τα ΙΧ, ενώ για τους σταθμούς στην Ασπροβάλτα και το Στρυμονικό προβλέπεται πως αυτό θα συμβεί στις 4 Δεκεμβρίου 2019 και 15 Ιανουαρίου 2020 αντίστοιχα. Οι οδηγοί θα πρέπει να πληρώνουν 0,90 ευρώ στην Ασπροβάλτα και 1 ευρώ στο Στρυμονικό.

Η ΚΥΑ φέρνει μειώσεις στους σταθμούς της Ανάληψης και του Προμαχώνα, ενώ αμετάβλητο παραμένει το κόστος για τις διελεύσεις των οχημάτων από τα διόδια Μαλγάρων και Πολυμύλου.

Το αντίτιμο για τα ΙΧ στο σταθμό της Ανάληψης μειώνεται από τις 4 Δεκεμβρίου σε 1,8 ευρώ από 2,40 που είναι τώρα, ενώ στον Προμαχώνα σε 2 ευρώ από 2,4, αρχής γενομένης από τις 15 Ιανουαρίου 2020. Για όσο καιρό ισχύσει το μεταβατικό διάστημα το ύψος των διοδίων θα παραμείνει το ίδιο στα Μάλγαρα (1,2 ευρώ) και στον Πολύμυλο Κοζάνης (2,2 ευρώ).

Τα τέλη που θα εισπράττει η Εγνατία Οδός στους σταθμούς Θεσσαλονίκης, Πολυμύλου, Μαλγάρων, Ασπροβάλτας και Ανάληψης θα χρησιμοποιηθούν για τη συντήρηση και λειτουργία του οδικού άξονα και για την κατασκευή νέων σταθμών διοδίων.

Τα έσοδα από τους σταθμούς του Προμαχώνα και του Στρυμονικού θα καταβάλλονται σε λογαριασμό του Δημοσίου για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους, ενώ το κόστος για τη λειτουργία και συντήρηση των δύο αυτών σταθμών θα καλύπτεται από το υπουργείο Υποδομών.

Από την καταβολή διοδίων απαλλάσσονται επιβατικά οχήματα που ανήκουν σε άτομα με αναπηρία, σε ανάπηρους πολέμου και σε ανέργους.

Το ύψος των διοδίων θα αυξηθεί όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή των υπόλοιπων τριών μετωπικών σταθμών στα Σιάτιστα, το Αρδάνιο και την Καβάλα και των 43 πλευρικών. Τα έργα για όλους τους σταθμούς είναι σε εξέλιξη, με εξαίρεση την περίπτωση της Καβάλας όπου έχουν παγώσει λόγω προβλημάτων με τις απαλλοτριώσεις γης.

Μεταξύ της μακράς λίστας του ΤΑΙΠΕΔ με τις εκκρεμότητες για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού, είναι και η εφαρμογή της νέας τιμολογιακής πολιτικής με ανατίμηση των τιμών διοδίων από 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο σε 0,05 ευρώ ανά χιλιόμετρο.

Η αύξηση της τιμής των διοδίων δεν προχώρησε με πρωτοβουλία του υπουργού Υποδομών, παρά το γεγονός ότι έχει εγκριθεί από την Κομισιόν. Σύμφωνα με πληροφορίες ο Κώστας Καραμανλής, ο οποίος εκλέγεται στις Σέρρες, υποστήριξε ότι οι αυξήσεις πρέπει να τεθούν σε εφαρμογή όταν ολοκληρωθούν παρεμβάσεις για την αναβάθμιση των υποδομών, οι οποίες είναι απαραίτητες για την ασφάλεια των οδηγών προκειμένου η Εγνατία να είναι σε αντίστοιχο επίπεδο με τους υπόλοιπους μεγάλους αυτοκινητόδρομους.

Με την πρόταση του κ. Καραμανλή συμφώνησε ο υπουργός Οικονομικών, όπως φαίνεται από την ΚΥΑ με την οποία οι τιμές παραμένουν προσωρινά αμετάβλητες και σε ορισμένες περιπτώσεις μάλιστα μειώνονται.

Όταν ολοκληρωθούν οι νέοι σταθμοί, τα έργα αναβάθμισης των υποδομών και ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Εγνατίας, το ύψος των διοδίων προβλέπεται να αυξηθεί σε 0,067 ευρώ ανά χιλιόμετρο προκειμένου να εξισωθεί με τις τιμές στους υπόλοιπους οδικούς άξονες που λειτουργούν με καθεστώς παραχώρησης.

Ωστόσο, για να συμβεί αυτό πρέπει πρώτα να διευθετηθεί σειρά εκκρεμοτήτων, όπως να ολοκληρωθεί η διαδικασία πιστοποίησης των σηράγγων από την αρμόδια διοικητική αρχή. Το κόστος της πιστοποίησης αναμένεται να ανέλθει σε περίπου 50 εκατομμύρια ευρώ.

Η διοίκηση της Εγνατίας Οδού θα πρέπει να καθορίσει τις εργασίες που απαιτούνται για την αποκατάσταση κρίσιμων υποδομών, όπως οι γέφυρες Αξιού και Στρυμονικού. Σύμφωνα με πληροφορίες, η γέφυρα Αξιού είναι υπό κατάρρευση και πρέπει να γίνουν το συντομότερο δυνατό εργασίες αποκατάστασης, οι οποίες εκτιμάται ότι θα κοστίσουν περίπου 25 εκατομμύρια ευρώ.

Τα πολλά ζητήματα σε εκκρεμότητα καθιστούν εξαιρετικά δύσκολη την επίτευξη του στόχου που έχει τεθεί από το ΤΑΙΠΕΔ για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών στις 21 Φεβρουαρίου 2020.

ΣΧΕΤΙΚΑ