fbpxΑντίστροφη μέτρηση για τη μεγαλύτερη επένδυση στην Κρήτη | Economistas.gr Skip to main content

Αντίστροφη μέτρηση για τη μεγαλύτερη επένδυση στην Κρήτη

Αντίστροφη μέτρηση για τη μεγαλύτερη επένδυση στην Κρήτη
Το αεροδρόμιο Καστέλι / Eurokinissi

Έως το τέλος Δεκεμβρίου αναμένεται να τεθεί σε ισχύ η σύμβαση παραχώρησης για την κατασκευή και λειτουργία του αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου, το οποίο με κόστος μελέτης και κατασκευής ύψους 520 εκατομμυρίων ευρώ θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη επένδυση που θα γίνει στην Κρήτη τα επόμενα έτη.

Ένα από τα ζητήματα που παραμένουν σε εκκρεμότητα για την έναρξη των έργων, αφορά στην χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου, η οποία θα ανέλθει σε 180 εκατομμύρια ευρώ.

Τις επόμενες ημέρες το Δημόσιο θα προχωρήσει στην υπογραφή σύμβασης για τη χορήγηση δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, το οποίο θα εκταμιευθεί σε τέσσερις δόσεις μέσα στους επόμενους 48 μήνες.

Με νομοθετική ρύθμιση που κατέθεσε στη Βουλή το βράδυ της Παρασκευής η κυβέρνηση δρομολογεί τη διευθέτηση μίας ακόμα εκκρεμότητας η οποία είναι απαραίτητη για την έναρξη των έργων.

Πρόκειται για την είσπραξη από την εταιρεία «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε» (ΔΑΗΚ), που έχει αναλάβει την εκπόνηση των μελετών και της κατασκευής του νέου αερολιμένα, του 65% του τέλους εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αεροδρομίων (ΤΕΑΑ) το οποίο καταβάλλεται από κάθε επιβάτη, ο οποίος αναχωρεί από το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης».

Στη ΔΑΗΚ συμμετέχει με ποσοστό 54,1% το σχήμα ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ με την GMR Airports Limited από την Ινδία και το Δημόσιο με ποσοστό 45,9%.

Πέντε χρόνια μελετών - κατασκευών

Όπως προβλέπει η σύμβαση που κυρώθηκε στη Βουλή τον περασμένο Απρίλιο, κατά την περίοδο μελετών-κατασκευών, η οποία υπολογίζεται σε περίπου 5 χρόνια, και μέχρι να ξεκινήσει η λειτουργία του αεροδρομίου, η ΔΑΗΚ θα εισπράττει το 65% επί του ΤΕΑΑ, εφόσον η επιβατική κίνηση στο «Νίκος Καζαντζάκης» δεν υπερβεί τα 6,4 εκατομμύρια.

Το Δημόσιο θα συνεχίσει να εισπράττει το τέλος που θα καταβάλλουν όλοι οι αναχωρούντες επιβάτες που θα υπερβαίνουν τα 6,4 εκατομμύρια. Η κίνηση στο «Νίκος Καζαντζάκης» το 2018 ξεπέρασε τα 8 εκατομμύρια επιβάτες.

Το ποσό που θα εισπραχθεί θα χρησιμοποιηθεί για την κάλυψη δαπανών που σχετίζονται με τη μελέτη και την κατασκευή του αεροδρομίου.

Το ΤΕΑΑ, το οποίο τώρα ανέρχεται σε 12 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη, προβλέπεται να αυξηθεί σε περίπου 18 ευρώ τα επόμενα έτη κατά τη διάρκεια λειτουργίας του νέου αεροδρομίου.

Οι ιδιώτες μέτοχοι θα πραγματοποιήσουν δεσμευτική επένδυση ύψους 211,5 εκατομμυρίων ευρώ, προκειμένου να εξασφαλιστούν τα απαιτούμενα κεφάλαια για την ολοκλήρωση των μελετών και την κατασκευή του αεροδρομίου.

Εδώ και λίγες εβδομάδες έχουν ξεκινήσει σταδιακά ορισμένες εργασίες για τη διαμόρφωση των εργοταξίων στην περιοχή όπου θα κατασκευαστεί το νέο αεροδρόμιο, ενώ σε εξέλιξη είναι και οι απαλλοτριώσεις γης.

Η έναρξη έργων μεγάλης κλίμακας αναμένεται να ξεκινήσει το δεύτερο εξάμηνο του 2020, ενώ έως το τέλος του πρώτου έτους της σύμβασης παραχώρησης θα έχει ολοκληρωθεί το σύνολο των μελετών.

Τα έργα για την κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι προβλέπεται να ολοκληρωθούν μέσα σε πέντε έτη από την έναρξη της παραχώρησης, η οποία θα έχει διάρκεια 35 χρόνων.

Σε διαφορετική περίπτωση η ΔΑΗΚ κινδυνεύει με επιβολή ποινικών ρητρών οι οποίες μπορεί να ανέλθουν σε έως και 50 εκατομμύρια ευρώ.

Το όφελος του Δημοσίου

Κατά τη διάρκεια της περιόδου κατασκευής αναμένεται να δημιουργηθούν περίπου 1.500 νέες θέσεις εργασίας, ενώ όταν λειτουργήσει το αεροδρόμιο οι θέσεις άμεσης και έμμεσης απασχόλησης θα ξεπεράσουν τις 30.000.

Συνολικά, το Δημόσιο αναμένεται να εισπράξει περίπου 2,5 δισ. ευρώ τα επόμενα 35 χρόνια από τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου, το οποίο θα αποτελέσει σημαντική αναβάθμιση σε σχέση με το «Νίκος Καζαντζάκης».

Το μεγαλύτερο μέρος των μελλοντικών εσόδων, ύψους 1,22 δισ. ευρώ, θα προκύψει από την είσπραξη μερισμάτων και διανομών της (ΔΑΗΚ).

Σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους κατά τη διάρκεια των 35 ετών της παραχώρησης το Δημόσιο θα εισπράξει 1,03 δισ. ευρώ από τη φορολογία των κερδών της εταιρείας. Στα κρατικά ταμεία θα καταλήξουν άλλα 250 εκατομμύρια ευρώ από τους φόρους που θα πληρώσουν οι ιδιώτες μέτοχοι επί των μερισμάτων που θα λάβουν.

Τα δημόσια έσοδα θα αυξηθούν ακόμα περισσότερο από τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου, δεδομένου πως η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει την καταβολή αντισταθμιστικού ανταλλάγματος ύψους 2% επί των συνολικών εσόδων της ΔΑΗΚ στους ΟΤΑ της περιοχής. Η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους εκτιμά πως το αντισταθμιστικό αντάλλαγμα θα ανέλθει σε 115 εκατομμύρια ευρώ.

Η αξία του αεροδρομίου υπολογίζεται ότι θα αυξηθεί κατακόρυφα έως τη λήξη της περιόδου παραχώρησης και θα ανέλθει σε 3,7 δισ. ευρώ όταν επιστραφεί στο Δημόσιο. Η περίοδος παραχώρησης μπορεί να παραταθεί κατά 10 έτη υπό προϋποθέσεις.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Επενδύουν 7,6 εκατ. ευρώ στη Κρήτη
Επενδύουν 7,6 εκατ. ευρώ στη Κρήτη
Σαράντα δημόσια έργα, ύψους 7.653.000 ευρώ, εντάσσονται για χρηματοδότηση στο πρόγραμμα Leader της Αναπτυξιακής Ηρακλείου με απόφαση του περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρου Αρναουτάκη.
Επενδύουν 7,6 εκατ. ευρώ στη Κρήτη
Κρίσιμη συνεδρίαση για την επένδυση στο Ελληνικό
Κρίσιμη συνεδρίαση για την επένδυση στο Ελληνικό
Εξαιρετικά κρίσιμη για την εξέλιξη της επένδυσης στο Ελληνικό είναι η σημερινή συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ), στην οποία θα εξεταστεί η κοινή υπουργική απόφαση για το Μητροπολιτικό Πάρκο που έχει προκαλέσει την έντονη δυσαρέσκεια της Lamda Development.
Κρίσιμη συνεδρίαση για την επένδυση στο Ελληνικό
Ελληνικό: Το παρασκήνιο της απόφασης της Lamda να αναλάβει την επένδυση στο 100%
Ελληνικό: Το παρασκήνιο της απόφασης της Lamda να αναλάβει την επένδυση στο 100%
Σύμφωνα με την απόφαση του διοικητικού συμβουλίου, η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου θα καλυφθεί εξ ολοκλήρου από τους βασικούς μετόχους της εταιρείας.
Ελληνικό: Το παρασκήνιο της απόφασης της Lamda να αναλάβει την επένδυση στο 100%
Ένα μικρό Ελληνικό στο Ηράκλειο
Ένα μικρό Ελληνικό στο Ηράκλειο
Στην περιοχή της πρώην αμερικανικής βάσης στις Γούρνες προγραμματίζεται η ανάπτυξη υποδομών μικτής χρήσης οι οποίες περιλαμβάνουν από ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις, μαρίνα και πιθανά καζίνο.
Ένα μικρό Ελληνικό στο Ηράκλειο
Τι συμβαίνει με την Astra Airlines -Ακυρώσεις πτήσεων
Τι συμβαίνει με την Astra Airlines -Ακυρώσεις πτήσεων
Ερωτήματα για τη βιωσιμότητα της αεροπορικής εταιρείας Astra Airlines με έδρα τη Θεσσαλονίκη, προκαλεί η ακύρωση αρκετών πτήσεων τις τελευταίες ώρες.
Τι συμβαίνει με την Astra Airlines -Ακυρώσεις πτήσεων
Το Ελληνικό και οι επενδύσεις που εξετάζει η ΕΤΕπ στην Ελλάδα
Το Ελληνικό και οι επενδύσεις που εξετάζει η ΕΤΕπ στην Ελλάδα
Τους επόμενους μήνες η ΕΤΕπ αναμένεται να υπογράψει δανειακές συμβάσεις ύψους δισεκατομμυρίων ευρώ με ευνοϊκά επιτόκια για την χρηματοδότηση έργων υποδομών και μεταφορών.
Το Ελληνικό και οι επενδύσεις που εξετάζει η ΕΤΕπ στην Ελλάδα