fbpxΜετρό Θεσσαλονίκης: Ασφυκτικές προθεσμίες, εκκρεμότητες και κίνδυνοι | Economistas.gr
Skip to main content

Μετρό Θεσσαλονίκης: Ασφυκτικές προθεσμίες, εκκρεμότητες και κίνδυνοι

Μετρό Θεσσαλονίκης: Ασφυκτικές προθεσμίες, εκκρεμότητες και κίνδυνοι
Ο συρμός του μετρό Θεσσαλόνίκης / Φωτογραφία: Eurokinissi

Η ταχεία ολοκλήρωση των μελετών για την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου στο μετρό Θεσσαλονίκης αποτελεί τον βασικό στόχο της Αττικό Μετρό, μετά από τη θετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των σημαντικών αρχαιοτήτων που έχουν έρθει στο φως.

Πηγές της εταιρείας τονίζουν ότι σύντομα θα ενημερωθεί ο ανάδοχος προκειμένου να ξεκινήσει προκαταρκτικές μελέτες για την κατασκευή του σταθμού, ενώ μέσα στο επόμενο διάστημα θα πρέπει να γίνουν και οι απαραίτητες διαδικασίες που αφορούν στην προστασία των αρχαιοτήτων.

Έως τις 10 Ιανουαρίου η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, αναμένεται να υπογράψει την γνωμοδότηση του ΚΑΣ με την οποία εγκρίνεται η λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαίων μνημείων στο σταθμό Βενιζέλου.

Στη συνέχεια θα πρέπει να ολοκληρωθεί η σχετική μελέτη προκειμένου να μπορεί ο ανάδοχος του έργου να προχωρήσει στην κήρυξη διαγωνισμού για την προστασία των αρχαιοτήτων. Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί με τις υποδείξεις του υπουργείου Πολιτισμού.

Τις προηγούμενες ημέρες στελέχη της Αττικό Μετρό συναντήθηκαν με αρχαιολόγους στο υπουργείο Πολιτισμού προκειμένου να συζητηθεί το θέμα της ταχύτατης ολοκλήρωσης των μελετών για τις αρχαιότητες στο σταθμό Βενιζέλου.

Ταυτόχρονα, η εταιρεία βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με τον ανάδοχο του έργου για την επιτάχυνση των εργασιών, δεδομένου ότι τα περιθώρια ολοκλήρωσης των 13 σταθμών της βασικής γραμμής (Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός – Νέα Ελβετία) είναι ασφυκτικά.

Το έργο, το οποίο έχει ενταχθεί σε τρία ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα, πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2023, σε διαφορετική περίπτωση είναι πολύ πιθανό το ενδεχόμενο να ζητηθεί από την Κομισιόν η επιστροφή κονδυλίων εντόκως.

Στελέχη της Αττικό Μετρό αναφέρουν ότι ένας από τους στόχους της εταιρείας είναι έως τα τέλη Ιανουαρίου να έχουν ξεκινήσει ξανά τα έργα στους υπόλοιπους 12 σταθμούς της βασικής γραμμής έως το τέλος Ιανουαρίου.

Οι εκκρεμότητες

Οι ίδιες πηγές εκφράζουν την ανησυχία τους σε ό,τι αφορά τις εκκρεμότητες που πρέπει να διευθετηθούν, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος παράδοσης του συνόλου της βασικής γραμμής, συμπεριλαμβανομένου και του σταθμού Βενιζέλου, έως το τέλος του 2023.

Οι πιο σοβαρές αφορούν στην εγκατάσταση ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού στους σταθμούς της βασικής γραμμής, αξίας δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ.

Μία από τις πιο απαιτητικές εργασίες είναι και η τοποθέτηση δεκάδων χιλιάδων καλωδίων σε όλο το μήκος των 10 χιλιομέτρων στις σήραγγες της βασικής γραμμής. Τα καλώδια είναι απαραίτητα για τη λειτουργία σημαντικών συστημάτων του μετρό, όπως σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση, φωτισμός και μετάδοση δεδομένων.

Αρκετές είναι οι εκκρεμότητες και στα έργα πολιτικού μηχανικού και πρωτίστως στο αρχιτεκτονικό σκέλος, όπως στην τοποθέτηση δαπέδων, τοίχων και ψευδοροφών. Η ολοκλήρωση των έργων αυτών είναι μείζονος σημασίας, δεδομένου ότι είναι απαραίτητη να προχωρήσει η εγκατάσταση του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού.

Στην Αττικό Μετρό γνωρίζουν ότι οι ρυθμοί των έργων πρέπει να επιταχυνθούν και για το λόγο αυτό έχουν ολοκληρωθεί τους τελευταίους μήνες 383 μελέτες για τις εργασίες που θα πρόκειται να γίνουν το επόμενο χρονικό διάστημα.

Προβληματισμός για το ενδεχόμενο προσφυγών

Εκτός από τις καθυστερήσεις στα έργα, στην εταιρεία προκαλεί προβληματισμό και το ενδεχόμενο προσφυγών κατά της απόφασης της υπουργού Πολιτισμού, η οποία θα δίνει το πράσινο φως στη λύση της απόσπασης και της επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου.

Στελέχη της Αττικό Μετρό ανησυχούν ότι ενδέχεται να προκύψουν νέες καθυστερήσεις, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το πολύ αυστηρό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου.

Εκτός από την παράδοση του συνόλου της βασικής γραμμής έως το τέλος του 2023, ο σχεδιασμός της Αττικό Μετρό προβλέπει την ολοκλήρωση της κατασκευής των πέντε σταθμών που αποτελούν την επέκταση προς την Καλαμαριά λίγους μήνες αργότερα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μετρό Θεσσαλονίκης: «Ναι» από το ΚΑΣ στην απόσπαση των αρχαιοτήτων
Μετρό Θεσσαλονίκης: «Ναι» από το ΚΑΣ στην απόσπαση των αρχαιοτήτων
Σε μια μαραθώνια συνεδρίαση, το ΚΑΣ αποφάσισε πριν από λίγο να δώσει το «πράσινο» φως στην απόσπαση των αρχαίων από τον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης και στη συνέχεια την επανατοποθέτησή τους μετά την ολοκλήρωση των εργασιών.
Μετρό Θεσσαλονίκης: «Ναι» από το ΚΑΣ στην απόσπαση των αρχαιοτήτων
Μετρό Θεσσαλονίκης: Εξετάζεται η ανάθεση της λειτουργίας σε ιδιώτη
Μετρό Θεσσαλονίκης: Εξετάζεται η ανάθεση της λειτουργίας σε ιδιώτη
Η επιλογή ανάθεσης του συγκοινωνιακού έργου σε ιδιώτη εργολάβο ξεκίνησε να εξετάζεται σοβαρά, μετά από τις πρόσφατες κινητοποιήσεις των συνδικάτων στο μετρό της Αθήνας.
Μετρό Θεσσαλονίκης: Εξετάζεται η ανάθεση της λειτουργίας σε ιδιώτη
300 βοηθοί επιβατών από τη Δευτέρα στους δρόμους
300 βοηθοί επιβατών από τη Δευτέρα στους δρόμους
Νέα υπηρεσία με εργαζόμενους των εταιρειών αστικών συγκοινωνιών και έκτακτο προσωπικό. Πάνω από 50 εκατομμύρια ευρώ η μείωση των εσόδων.
300 βοηθοί επιβατών από τη Δευτέρα στους δρόμους
Μετρό: Χωρίς ηλεκτρονικό εισιτήριο οι 3 νέοι σταθμοί -Το παρασκήνιο
Μετρό: Χωρίς ηλεκτρονικό εισιτήριο οι 3 νέοι σταθμοί -Το παρασκήνιο
Οι πολίτες που θα χρησιμοποιούν τους νέους σταθμούς θα πρέπει να επικυρώνουν τα εισιτήριά τους σε ακυρωτικά μηχανήματα λεωφορείων τα οποία τοποθετήθηκαν ως μεταβατική λύση.
Μετρό: Χωρίς ηλεκτρονικό εισιτήριο οι 3 νέοι σταθμοί -Το παρασκήνιο