fbpxΠτώση τζίρου έως και 80% για τις εγχώριες πωλήσεις ρούχου | Economistas.gr
Skip to main content

Πτώση τζίρου έως και 80% για τις εγχώριες πωλήσεις ρούχου

Πτώση τζίρου έως και 80% για τις εγχώριες πωλήσεις ρούχου
Φωτο: Shutterstock

Το συνεχιζόμενο lockdown λόγω της πανδημίας του νέου κορονοϊού COVID-19 κρατάει κατεβασμένα τα ρολά στα καταστήματα ρούχων κι αξεσουάρ στην Ελλάδα, αλλά και στις κυριότερες αγορές για το ελληνικό ρούχο, αυτές της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που απορροφούν το 89% των ελληνικών εξαγωγών βάσει αξίας.

Κι αυτό, σε μια χρονιά που αναμενόταν να εξελιχθεί εξαιρετικά για τις ελληνικές εξαγωγές ένδυσης-κλωστοϋφαντουργίας, μετά και το πολύ «δυνατό» 2019, στη διάρκεια του οποίου σημειώθηκε ρεκόρ δωδεκαετίας, με πωλήσεις 1,91 δισ. ευρώ στις αγορές του εξωτερικού, το 70% των οποίων προήλθε από τις επιχειρήσεις της Κ. Μακεδονίας.

Πτώση τζίρου έως και 80% στις εγχώριες πωλήσεις

«Στις εγχώριες πωλήσεις, η πτώση τζίρου σε ό,τι αφορά την καλοκαιρινή κολεξιόν εκτιμάται ότι θα κυμανθεί μεταξύ 50% και 80%, με βάση και τα ευρήματα έρευνας που πραγματοποιήσαμε σε δείγμα 52 επιχειρήσεων, στο διάστημα 17-28 Μαρτίου», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Θεόφιλος Ασλανίδης, γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ), με τις 250 επιχειρήσεις- μέλη, μεταξύ των οποίων τα μεγαλύτερα ονόματα του κλάδου.

Συμπληρώνει πως κάποια ρούχα της εαρινής και θερινής κολεξιόν είχαν ήδη παραδοθεί στα καταστήματα, τα οποία όμως δεν θα τα πουλήσουν, αφού η αγορά είναι κλειστή, και άλλα παρέμειναν στις αποθήκες των εταιρειών ένδυσης, οι οποίες δεν πρόλαβαν να τα παραδώσουν στα μαγαζιά. «Μιλάμε για τα ρούχα της νέας κολεξιόν, που οι εταιρείες τα έχουν χρηματοδοτήσει, αλλά ουσιαστικά δεν τα έχουν πληρωθεί, αφού σε πολλές περιπτώσεις στα χέρια τους έχουν μόνο επιταγές, είτε με λήξη Μαρτίου είτε με λήξη τρεις μήνες μετά. Κάποιοι πρόλαβαν και κάποιοι όχι», λέει.

Κλειστά πορτοφόλια ακόμα και με ανοιχτά καταστήματα

Ακόμα και αν η αγορά ανοίξει τον Μάιο, προσθέτει, που σημαίνει ότι κάποιες πωλήσεις θα γίνουν για τους μήνες του καλοκαιριού, είναι πολύ αμφίβολο αν η κατανάλωση θα επανακάμψει σε φυσιολογικά επίπεδα εντός του 2020 ή αν τα ταμεία θα γεμίσουν: «Αφενός, οι καταναλωτές πιθανότατα δεν θα αγοράσουν ρούχα. Βλέποντας τον ορίζοντα των δυσκολιών, την πιθανότητα της ανεργίας και έχοντας κακή ψυχολογία, πιθανότατα θα περιοριστούν σε αγορές πάνω σε είδη πιο άμεσης ανάγκης. Επιπλέον, ό,τι πώληση γίνει, θα γίνει με έκπτωση, για να δελεαστούν οι καταναλωτές, επειδή οι επιχειρήσεις θα πιέζονται για έσοδα για να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους μετά το lockdown», σημειώνει, συνοψίζοντας: «η ανοιξιάτικη κολεξιόν έπρεπε ήδη να πωλείται, το Πάσχα -που παραδοσιακά συνοδεύεται από αγορά ρούχων- χάνεται και η περίοδος που οι επιχειρήσεις θα πουλήσουν, μετά το άνοιγμα των καταστημάτων, θα είναι εκπτωτική».

Πλήγμα και στις εξαγωγές

Κάπως καλύτερη, αλλά όχι καλή, είναι η εικόνα στις εξαγωγές: «οι περισσότερες εξαγωγικές επιχειρήσεις είχαν στείλει τα ρούχα τον Μάρτιο. Οι περισσότεροι μεγάλοι πελάτες δεν ακύρωσαν τις παραγγελίες, αλλά γνωστοποίησαν ότι οι επαναπαραγγελίες πρέπει να μείνουν stand-by (σε αναμονή), ενώ κάποιοι ζήτησαν να πληρώσουν με καθυστέρηση και άλλοι να χαμηλώσουν οι τιμές. Η κάμψη του τζίρου για τη θερινή κολεξιόν υπολογίζεται στις εξαγωγές σε 30%-50% με βάση την έρευνα», σημειώνει.

Προσθέτει ότι, πέραν των εξαγωγών, στα αζήτητα θα μείνουν και ρούχα και αξεσουάρ που αγοράζονταν από ξένους επισκέπτες της Ελλάδας στη διάρκεια των διακοπών τους, αφού το πλήγμα στον παγκόσμιο τουρισμό εκτιμάται πως είναι ισχυρότατο, συμπαρασύροντας και δραστηριότητες, είτε υποστηρικτικές προς αυτόν είτε τροφοδοτούμενες εμμέσως από αυτόν.

Η επόμενη μέρα

Κατά τον γενικό διευθυντή του ΣΕΠΕΕ, το πώς θα είναι η επόμενη μέρα για το ελληνικό ρούχο θα κριθεί από τρεις παράγοντες: ο πρώτος είναι η διάρκεια της κρίσης και του lockdown. Ο δεύτερος η ρευστότητα, αφού χάνοντας τα έσοδα από τη θερινή σεζόν, οι επιχειρήσεις δεν θα μπορούν να χρηματοδοτήσουν τις φθινοπωρινές- χειμερινές κολεξιόν. Κι ο τρίτος είναι η καταναλωτική ψυχολογία και σε ποιον βαθμό θα επηρεαστεί τελικά.

«Σε ένα παγκόσμιο περιβάλλον που μεταβάλλεται ραγδαία και θα βιώσει τεράστιες αλλαγές, οι χώρες που έχουν στρατηγική και πρόγραμμα μπορούν να κερδίσουν το χαμένο έδαφος πιο γρήγορα και να πάρουν μερίδια αγοράς από όσες μείνουν αδρανείς», υποστηρίζει ο κ. Ασλανίδης και προσθέτει: «Σε μια περίοδο που σε όλες τις ευρωπαϊκές αγορές -και προφανώς όχι μόνο σε αυτές- επικρατεί το χάος, η Ελλάδα χρειάζεται να αποφασίσει ποιους τομείς της οικονομίας θα υποστηρίξει και να στηρίξει τις επιχειρήσεις με εγγυήσεις και ρευστότητα, για να μπορέσουν να επανέλθουν. Για να υποστηριχθούν οι επιχειρήσεις χρειάζονται σχεδόν άτοκα δάνεια, με περίοδο χάριτος ενός έτους και πολύ χαμηλά επιτόκια για πέντε χρόνια, στήριξή τους ως προς το μισθολογικό κόστος για όσο χρειαστεί και αναβολή λοιπών υποχρεώσεων σε βάθος χρόνου. Το 2020 είναι έτσι και αλλιώς χαμένη χρονιά, αλλά από τα τέλη του έτους και το 2021 μπορούμε να έχουμε καλύτερη εξέλιξη, αν δρομολογηθούν εγκαίρως οι απαιτούμενες κινήσεις».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Απογειώνονται οι εξαγωγές ενδυμάτων
Απογειώνονται οι εξαγωγές ενδυμάτων
Αντίθετη με την πορεία των εξαγωγών είναι η κατάσταση στην εγχώρια αγορά. Το πρώτο εξάμηνο τόσο οι πωλήσεις χονδρικής όσο και λιανικής παρουσιάζουν πτώση.
Απογειώνονται οι εξαγωγές ενδυμάτων
ΣΕΠΕΕ: Άνοδος εξαγωγών σε ένδυση και κλωστοϋφαντουργία
ΣΕΠΕΕ: Άνοδος εξαγωγών σε ένδυση και κλωστοϋφαντουργία
Θετική πορεία εμφάνισαν οι εξαγωγές και οι λιανικές πωλήσεις του κλάδου ένδυσης και κλωστοϋφαντουργίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση στο πρώτο εξάμηνο του 2019, ενώ αντίθετα πτωτική ήταν η πορεία της παραγωγής και της απασχόλησης.
ΣΕΠΕΕ: Άνοδος εξαγωγών σε ένδυση και κλωστοϋφαντουργία
ΣΕΠΠΕ: Αυξημένες οι εξαγωγές αλλά και οι εισαγωγές ενδυμάτων
ΣΕΠΠΕ: Αυξημένες οι εξαγωγές αλλά και οι εισαγωγές ενδυμάτων
Εξαιρετικό αποδείχτηκε το πρώτο εννεάμηνο του 2019 για τις ελληνικές εξαγωγές ενδυμάτων, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 39% και έφτασαν στα 720 εκατ. ευρώ΄.
ΣΕΠΠΕ: Αυξημένες οι εξαγωγές αλλά και οι εισαγωγές ενδυμάτων
Αύξηση -ρεκόρ για τις εξαγωγές σε ένδυση και κλωστοϋφαντουργία
Αύξηση -ρεκόρ για τις εξαγωγές σε ένδυση και κλωστοϋφαντουργία
H συνολική αξία ελληνικών εξαγωγών ένδυσης – κλωστοϋφαντουργίας ανήλθε σε 1,91 δισ. ευρώ το 2019 έναντι 1,46 δισ. ευρώ το 2018. Μεγάλη αύξηση και στις εισαγωγές.
Αύξηση -ρεκόρ για τις εξαγωγές σε ένδυση και κλωστοϋφαντουργία
«Βουτιά» 50 δισ. στους τζίρους επιχειρήσεων ένδυσης - υφαντουργίας
«Βουτιά» 50 δισ. στους τζίρους επιχειρήσεων ένδυσης - υφαντουργίας
Σύμφωνα με τον ΣΕΠΕΕ, η παραγωγή κατέγραψε πτώση 28% στην ένδυση και 16,8% στην κλωστοϋφαντουργία, ενώ ο κύκλος εργασιών μειώθηκε στην ένδυση κατά 12% και στην κλωστοϋφαντουργία κατά 8%
«Βουτιά» 50 δισ. στους τζίρους επιχειρήσεων ένδυσης - υφαντουργίας