fbpxΤα εργαλεία ρευστότητας και οι προσωρινές φοροελαφρύνσεις | Economistas.gr
Skip to main content

Τα εργαλεία ρευστότητας και οι προσωρινές φοροελαφρύνσεις

Τα εργαλεία ρευστότητας και οι προσωρινές φοροελαφρύνσεις
Χθεσινό στιγμιότυπο από την Ερμού / Eurokinissi

Η επιστρεπτέα προκαταβολή και η μείωση της προκαταβολής φόρου αναδείχθηκαν ως τα δύο βασικά «εργαλεία» ρευστότητας κατά την περίοδο της πρωτοφανούς υγειονομικής κρίσης.

Σε ότι αφορά την επιστρεπτέα προκαταβολή, δηλαδή τα φτηνά κρατικά δάνεια, θα φτάσουν αισίως στα 3 δισ ευρώ, απορροφώνται κυρίως από τις μικρές επιχειρήσεις με δυσκολία ή αδυναμία πρόσβασης στον τραπεζικό δανεισμό και χαρακτηρίζονται από την αγορά ως ανάσα σε συνθήκες ασφυξίας. Το δεύτερο βασικό «εργαλείο» ρευστότητας, είναι η μείωση της προκαταβολής φόρου ή και μηδενισμός της, κυρίως για επιχειρήσεις που «γονάτισαν» λόγω της εποχικότητας τους. Το γεγονός ότι το κόστος του μέτρου αγγίζει ή ξεπερνά το 1,5 δισ. ευρώ, μαρτυρά τη χρησιμότητα του και είναι «ανοικτό» να ενεργοποιηθεί και το 2021, ειδικά αν η αγορά παραμένει υπό πίεση, κοινώς αν δεν έχει ανοίξει ο ενάρετος κύκλος της οικονομίας.

Η συζήτηση για το 2021

Για φέτος η απόφαση ήταν λίγο ως πολύ μονόδρομος, από τη στιγμή που έγινε σαφές ότι χιλιάδες επιχειρήσεις θα γράψουν δραματική μείωση του τζίρου τους. Και ταμειακά και δημοσιονομικά, το υπουργείο Οικονομικών είχε κάθε λόγο να ανακουφίσει τώρα αυτές τις επιχειρήσεις, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα έπρεπε να επιστρέψει αυτά τα ποσά- περίπου 1,5 δισ ευρώ εν προκειμένω- με την εκκαθάριση των δηλώσεων του 2021 σε όσες επιχειρήσεις θα είχαν μείνει ζωντανές. Τα πράγματα είναι, όμως, διαφορετικά, όταν η συζήτηση πάει στην προκαταβολή φόρου του 2021.

Στο οικονομικό επιτελείο αυτές τις ημέρες προσπαθούν να επικαιροποιήσουν τις εκτιμήσεις για τη ζημιά της πανδημίας, καθώς και να σχεδιάσουν στοιχειωδώς τα βήματα για το 2021. Κοινή είναι, πλέον, η πεποίθηση ότι αν η υγειονομική κρίση παραταθεί μέσα στους πρώτους μήνες της επόμενης χρονιάς, τα περιθώρια για μόνιμου χαρακτήρα ελαφρύνσεις θα περιοριστούν. Και κάπου εδώ ξεκινούν τα σενάρια για παρεμβάσεις προσωρινού χαρακτήρα, όπως η μείωση των συντελεστών προκαταβολής φόρου. Σημειωτέον ότι η αύξηση της προκαταβολής φόρου στο 100% έγινε στη διάρκεια του τελευταίου Μνημονίου και προκαλούσε αντιδράσεις πριν καν ξεσπάσει η πανδημία.

Και αυτό τη στιγμή που πρόσφατη συγκριτική μελέτη του Tax Foundation έδειξε ότι η Ελλάδα θα χρειαστεί πολλά περισσότερα από το να μειώσει απλώς το συντελεστή φόρου εισοδήματος για τις επιχειρήσεις. Είναι ενδεικτικό ότι χωρίς να συνυπολογιστεί η μείωση από το 28% στο 24%, η Ελλάδα παραμένει στην ομάδα των κρατών με τους υψηλότερους συντελεστές και σίγουρα πάνω από το μέσο όρο του ΟΟΣΑ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κορκίδης: Οι φοροελαφρύνσεις θα δώσουν περιθώρια ρευστότητας στην αγορά
Κορκίδης: Οι φοροελαφρύνσεις θα δώσουν περιθώρια ρευστότητας στην αγορά
«Η κυβέρνηση κατάφερε να ισορροπήσει μεταξύ αναγκών και θεσμών, αφού αφενός υλοποιεί τα υποσχεθέντα και αφετέρου τηρεί τα συμφωνηθέντα» σχολίασε ο προέδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελτηρίου Πειραιά και Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής Βασίλης Κορκίδη για τις προγραμματικές δηλώσεις του πρωθυπουργού και τις φοροελαφρύνσεις.
Κορκίδης: Οι φοροελαφρύνσεις θα δώσουν περιθώρια ρευστότητας στην αγορά
Δείκτης Φορολογικής Ανταγωνιστικότητας: Στην 30η θέση του ΟΟΣΑ η Ελλάδα
Δείκτης Φορολογικής Ανταγωνιστικότητας: Στην 30η θέση του ΟΟΣΑ η Ελλάδα
Στον φετινό Δείκτη Διεθνούς Φορολογικής Ανταγωνιστικότητας που δημοσίευσε το Tax Foundation και παρουσιάζει στη χώρα μας το ΚΕΦίΜ, η Ελλάδα κατατάσσεται στην 30η θέση ανάμεσα στις 36 χώρες του ΟΟΣΑ.
Δείκτης Φορολογικής Ανταγωνιστικότητας: Στην 30η θέση του ΟΟΣΑ η Ελλάδα
Προϋπολογισμός: Με φοροελαφρύνσεις και πρόβλεψη για ανάπτυξη έως 3%
Προϋπολογισμός: Με φοροελαφρύνσεις και πρόβλεψη για ανάπτυξη έως 3%
Στο προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού θα προβλέπεται πρωτογενές πλεόνασμα για το 2020 που θα καλύπτει, με περιθώριο ασφαλείας, τον στόχο του 3,5% του ΑΕΠ. 
Προϋπολογισμός: Με φοροελαφρύνσεις και πρόβλεψη για ανάπτυξη έως 3%
Φορολογικό νομοσχέδιο: Οι έξι βασικοί άξονες και οι δυο σημαντικές αλλαγές
Φορολογικό νομοσχέδιο: Οι έξι βασικοί άξονες και οι δυο σημαντικές αλλαγές
Ο υπολογισμός του 30% των ηλεκτρονικών συναλλαγών θα γίνεται με βάση το πραγματικό και όχι το τεκμαρτό εισόδημα. Βασική στόχευση η ελάφρυνση νοικοκυριών και επιχειρήσεων, καθώς και η προσέλκυση επενδύσεων. 
Φορολογικό νομοσχέδιο: Οι έξι βασικοί άξονες και οι δυο σημαντικές αλλαγές
Νέες φοροελαφρύνσεις: Σε δύο σενάρια το Μεσοπρόθεσμο
Νέες φοροελαφρύνσεις: Σε δύο σενάρια το Μεσοπρόθεσμο
Το Μεσοπρόθεσμο υπολογίζεται ότι θα υποβληθεί στις Βρυξέλλες προς το τέλος Μαίου, δηλαδή πριν από το Eurogroup του Ιουνίου, όπου αναμένονται αποφάσεις για τα ANFA- SMP, ενώ για το Φθινόπωρο έχουν προσδιοριστεί οι αποφάσεις για τα πλεονάσματα.
Νέες φοροελαφρύνσεις: Σε δύο σενάρια το Μεσοπρόθεσμο