fbpx«Ενέσεις» στην ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων | Economistas.gr
Skip to main content

«Ενέσεις» στην ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων

«Ενέσεις» στην ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων
Φωτό: Shutterstock

Επί έτη η ελληνική επιχειρηματικότητα ταλανιζόταν από τη γραφειοκρατία, τη διαφθορά σε καίριες δημόσιες υπηρεσίες, τις ασφυκτικό ρυθμιστικό πλαίσιο, τις στρεβλώσεις στις αγορές προϊόντων κι υπηρεσιών, από την υψηλή φορολογία. Το πρόβλημα επιδεινώθηκε στα “μαύρα” χρόνια των Μνημονίων, όπου σε όλα αυτά προστέθηκε το πρόβλημα της έλλειψης ρευστότητας και της υπερχρέωσης. Πλέον, έχει αρχίσει να αχνοφαίνεται ένα φως στον ορίζοντα.

Με φόντο τις εξαγγελίες στη Θεσσαλονίκη, για τη μεγάλη περαιτέρω μείωση του μη μισθολογικού κόστους, τα σημαντικά κίνητρα για επενδύσεις σε “πράσινη” ανάπτυξη- καινοτομία- ψηφιακή τεχνολογία αλλά και τα έκτακτα μέτρα στήριξης απέναντι στις σφοδρές επιπτώσεις της πανδημίας, μια νέα έρευνα του Tax Foundation αναδεικνύει τις παρεμβάσεις που γίνονται στη φορολογία εισοδήματος των νομικών προσώπων.

recent-changes-in-statutory-corporate-income-tax-rates-in-europe-2020-corporate-tax-trends-01.png

Στην πραγματικότητα, η Ελλάδα συμπεριλαμβάνεται στη μικρή ομάδα των ευρωπαϊκών χωρών, που προχώρησαν στη μείωση του συντελεστή φόρου επιχειρήσεων, κάνοντας μάλιστα ένα εντυπωσιακό άλμα 5 ποσοστιαίων μονάδων. Το 2017 ο φόρος των επιχειρήσεων υπολογιζόταν με συντελεστή 29%, ωστόσο ήδη ο συντελεστής βρίσκεται στο 24%, όντας έτσι από τους χαμηλότερους στην Ευρώπη. Η Πορτογαλία, για παράδειγμα, με την οποία βρισκόμασταν σχεδόν στην ίδια μοίρα το 2017 (29,5%) ακολούθησε αντίθετη πορεία αυξάνοντας το φόρο επιχειρήσεων στο 31,5% αναζητώντας προφανώς έσοδα.

Changes in Top Combined Statutory Corporate Income Tax Rates in European OECD Countries

Country

2017 Tax Rates

2018 Tax Rates

2019 Tax Rates

2020 Tax Rates

Belgium (BE)

34.0%

29.6%

29.6%

25.0%

France (FR)

44.4%

34.4%

34.4%

32.0%

Greece (GR)

29.0%

29.0%

28.0%

24.0%

Latvia (LV)

15.0%

20.0%

20.0%

20.0%

Luxembourg (LU)

27.1%

26.0%

25.0%

24.9%

Norway (NO)

24.0%

23.0%

22.0%

22.0%

Portugal (PT)

29.5%

31.5%

31.5%

31.5%

Sweden (SE)

22.0%

22.0%

21.4%

21.4%

Turkey (TR)

20.0%

22.0%

22.0%

22.0%

Source: OECD, “Tax Policy Reforms 2020,” Sept. 3, 2020, https://www.oecd.org/tax/tax-policy-reforms-26173433.htm; OECD.Stat, “Tax Database: Table II.1 Statutory corporate income tax rate,” 2020, https://stats.oecd.org/index.aspx?DataSetCode=Table_II1.

Αυτό που τονίζουν, πάντως, ερευνητές αλλά και οι φορείς της αγοράς, είναι ότι με τη μείωση του φορολογικού συντελεστή δεν μειώνεται αυτομάτως το φορολογικό βάρος των επιχειρήσεων. Για παράδειγμα, σημαντικό στοιχείο είναι οι εκπιπτόμενες δαπάνες, πάνω στις οποίες άλλες χώρες, όπως η Εσθονία, στηρίζουν τη φορολογική τους πολιτική έτσι ώστε να δίνουν κίνητρα στις επιχειρήσεις για αυξημένες επενδυτικές δαπάνες. Σημαντικό, επίσης, είναι το φορολογικό βάρος στα πάγια στοιχεία των επιχειρήσεων και η Ελλάδα είναι μια από τις χώρες όπου ο φόρος ακινήτων, δηλαδή ο ΕΝΦΙΑ, δεν επιβάλλεται μόνο στη γη αλλά και στα κτίρια.

Συντελεστής φόρου επιχειρήσεων (%) 
  
ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ30.0
ΑΥΣΤΡΙΑ25.0
ΒΕΛΓΙΟ25.0
ΚΑΝΑΔΑΣ26.5
ΤΣΕΧΙΑ19.0
ΔΑΝΙΑ22.0
ΕΣΘΟΝΙΑ20.0
ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ20.0
ΓΑΛΛΙΑ32.0
ΓΕΡΜΑΝΙΑ29.9
ΕΛΛΑΔΑ24.0
ΟΥΓΓΑΡΙΑ9.0
ΙΣΛΑΝΔΙΑ20.0
ΙΡΛΑΝΔΙΑ12.5
ΙΣΡΑΗΛ23.0
ΙΤΑΛΙΑ27.8
ΛΕΤΟΝΙΑ20.0
ΛΙΘΟΥΑΝΙΑ15.0
ΛΟΥΞΕΜΒΟΥΡΓΟ24.9
ΟΛΛΑΝΔΙΑ25.0
ΝΟΡΒΗΓΙΑ22.0
ΠΟΛΩΝΙΑ19.0
ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ31.5
ΣΛΟΒΑΚΙΑ21.0
ΣΛΟΒΕΝΙΑ19.0
ΙΣΠΑΝΙΑ25.0
ΣΟΥΗΔΙΑ21.4
ΕΛΒΕΤΙΑ21.1
ΤΟΥΡΚΙΑ22.0
ΗΝ. ΒΑΣΙΛΕΙΟ19.0
ΑΛΒΑΝΙΑ15.0
ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ10.0
ΜΑΛΤΑ35.0
Β. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ10.0
ΡΟΥΜΑΝΙΑ16.0
ΡΩΣΙΑ20.0
ΣΑΝ ΜΑΡΙΝΟ17.0
ΣΕΡΒΙΑ 15.0
  
Πηγή: ΟΟΣΑ 

Οι ελληνικές επιχειρήσεις βρίσκονται, επίσης, αντιμέτωπες με τον ανταγωνισμό των γειτονικών χωρών, οι οποίες επιχειρούν να προσελκύσουν κεφάλαια προσφέροντας πολύ χαμηλούς συντελεστές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Βουλγαρία με φόρο μόλις 10% και πολύ “χαλαρές” απαιτήσεις ως προς τα αναγκαία κεφάλαια εκκίνησης για την έναρξη δραστηριότητας, ενώ Αλβανία και Β. Μακεδονία έχουν συντελεστή 15% και 10% αντιστοίχως.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ξεδιπλώνεται το σχέδιο για την οικονομία
Ξεδιπλώνεται το σχέδιο για την οικονομία
Πάνω από τα 15 δισ. ευρώ ο πρώτος «λογαριασμός»- Ενεργοποιούνται κρατικές εγγυήσεις και δάνεια- Κρίσιμο στοίχημα η ταχεία απορρόφηση ευρωπαϊκών κονδυλίων.
Ξεδιπλώνεται το σχέδιο για την οικονομία
Ξεκινά ο δύσκολος Χειμώνας
Ξεκινά ο δύσκολος Χειμώνας
Κατεβάζουν ρολά το ένα μετά το άλλο τα ξενοδοχεία- Αυστηροί περιορισμοί στην εστίαση πριν μπει η χειμερινή σεζόν
Ξεκινά ο δύσκολος Χειμώνας
Επιφυλάξεις από το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο για την ύφεση
Επιφυλάξεις από το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο για την ύφεση
Βαθύτερη ύφεση, προβλέπει το ΕΔΣ. Οι κύριοι παράγοντες κινδύνου για τις μακροοικονομικές εξελίξεις το 2021. Αβεβαιότητα για το έλλειμμα.
Επιφυλάξεις από το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο για την ύφεση
«Εκρηκτικό» αλλά βιώσιμο το Χρέος
«Εκρηκτικό» αλλά βιώσιμο το Χρέος
​​​​​​​Βαριά η κληρονομιά της πανδημίας ακόμα και στο βασικό σενάριο- «Κλειδί» η Έκθεση Πισσαρίδη κατά την Κομισιόν για να μην επιβεβαιωθεί το σενάριο των χαμηλών πτήσεων του ΑΕΠ
«Εκρηκτικό» αλλά βιώσιμο το Χρέος
Προϋπολογισμός διπλής όψης
Προϋπολογισμός διπλής όψης
Απώλειες πολεμικού τύπου στο φετινό ΑΕΠ αλλά και ελπίδες για εκτίναξη του ελατηρίου από το 2021 με τη συνδρομή του Ταμείου Ανάκαμψης- Μέτρα στήριξης τουλάχιστον ως το πρώτο τρίμηνο της επόμενης χρονιάς
Προϋπολογισμός διπλής όψης
Με πυξίδα ρυθμούς ανάπτυξης 3,5% για μια δεκαετία!
Με πυξίδα ρυθμούς ανάπτυξης 3,5% για μια δεκαετία!
Επανάσταση μεταρρυθμίσεων και δομικές αλλαγές στην οικονομία προτείνει η Επιτροπή Πισσαρίδη- Αστερίσκοι στις παραδοχές για χαμηλούς στόχους πλεονασμάτων.
Με πυξίδα ρυθμούς ανάπτυξης 3,5% για μια δεκαετία!