Ανοίγουν οι οικονομικές προσφορές για τη Γραμμή 4 του Μετρό

Φωτογραφία: Shutterstock

Στην κρισιμότερη καμπή του μπαίνει ο διαγωνισμός για τη νέα γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, δεδομένου ότι στις 14.00 το απόγευμα αναμένεται να αποσφραγιστούν οι οικονομικές προσφορές στα γραφεία της Αττικό Μετρό, παρουσία εκπροσώπων των δύο κοινοπραξιών οι οποίες διεκδικούν το μεγαλύτερο δημόσιο έργο των επόμενων 10 ετών.

Πρόκειται για σημαντική εξέλιξη στον διαγωνισμό για την κατασκευή των 15 νέων σταθμών με προϋπολογισμό ύψους 1,8 δισ. ευρώ, οι οποίοι θα αποτελέσουν το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό. Οι πρώτοι 15 σταθμοί της γραμμής 4 του μετρό είναι οι εξής: Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή.

Προηγήθηκε πριν από λίγες ημέρες η απόσυρση των αιτήσεων ακύρωσης που είχαν υποβάλει στο ΣτΕ οι δύο διεκδικητές, με τις οποίες ζητούσαν να γίνουν διορθώσεις στην αξιολόγηση των τεχνικών προσφορών από την Αττικό Μετρό.

Ο μεγάλος αριθμός προσφυγών αποτέλεσε το βασικό λόγο των καθυστερήσεων στη διαγωνιστική διαδικασία που εξελίσσεται με μεγάλα προβλήματα από το καλοκαίρι του 2017.

Οι απανωτές προσφυγές στην αρχή εξέτασης προδικαστικών προσφυγών και στο Συμβούλιο της Επικρατείας οφείλονται και στη σύγχυση που επικράτησε τα τελευταία τρία έτη, μετά από την υπαγωγή σε καθεστώς διευθέτησης με την Επιτροπή Ανταγωνισμού μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων λόγω στρέβλωσης του ανταγωνισμού σε διαγωνισμούς δημοσίων έργων την περίοδο 1981 – 2012.

Όπως αναφέρουν αξιόπιστες πηγές, η απόσυρση των αιτήσεων ακύρωσης από τους δύο διεκδικητές του έργου ήταν αποτέλεσμα και των επανειλημμένων προτροπών της κυβέρνησης προς τους κατασκευαστικούς ομίλους να περιορίσουν τον αριθμό των προσφυγών προκειμένου να ολοκληρώνονται ταχύτερα οι δημοπρατήσεις δημοσίων έργων.

Κατά τις ίδιες πηγές, το μήνυμα αυτό έστειλε και ο πρωθυπουργός σε τηλεδιάσκεψη που είχε με τους επικεφαλής των κατασκευαστικών ομίλων τον περασμένο Απρίλιο.

Μετά από την αποσφράγιση των οικονομικών φακέλων, η επιτροπή του διαγωνισμού θα χρειαστεί λίγες ημέρες προκειμένου να συντάξει το πρακτικό της για την αξιολόγηση των προσφορών των δύο σχημάτων, το οποίο θα πρέπει να επικυρωθεί στη συνέχεια από το διοικητικό συμβούλιο της Αττικό Μετρό.

Οι οικονομικές προσφορές για την ανάδειξη προσωρινού αναδόχου είναι εξαιρετικά σημαντικές, δεδομένου ότι έχουν μεγαλύτερη βαρύτητα από τις τεχνικές προσφορές, στις οποίες το σχήμα ΑΒΑΞ – Ghella – Alstom Transport έχει ελαφρύ προβάδισμα έναντι του έτερου διεκδικητή, της κοινοπραξίας ΑΚΤΩΡ – Ansaldo – Hitachi Rail Italy.

Για να προχωρήσει ο διαγωνισμός η Αττικό Μετρό θα πρέπει επίσης να διαπιστώσει την επάρκεια των επανορθωτικών μέτρων που έχουν λάβει οι δύο υποψήφιοι για την απόδειξη της αξιοπιστίας τους.

Η διαδικασία αυτή είναι απαραίτητη για όλες τις εταιρείες που μπήκαν σε καθεστώς διευθέτησης με την Επιτροπή Ανταγωνισμού το 2017, πληρώνοντας πρόστιμα ύψους 80 εκατομμυρίων ευρώ.

Για την επάρκεια των μέτρων θα γνωμοδοτήσει τριμελής επιτροπή του υπουργείου Ανάπτυξης εντός 30 ημερών, η οποία συστάθηκε το Μάιο του 2018 με απόφαση του τότε υπουργού Οικονομίας, Γιάννη Δραγασάκη.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η διαδικασία για την ανάδειξη οριστικού αναδόχου θα μπορούσε να ολοκληρωθεί έως το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2021 εφόσον δεν υποβληθούν προσφυγές. Ωστόσο, κρίνοντας από την εμπειρία του παρελθόντος το ενδεχόμενο αυτό δεν συγκεντρώνει μεγάλες πιθανότητες.

Η εξέλιξη του διαγωνισμού για την πρώτη φάση της γραμμής 4 του μετρό θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό την τύχη της σύμβασης για τις πρόδρομες εργασίες, οι οποίες αφορούν στη μετατόπιση δικτύων κοινής ωφέλειας και σε διερευνητικές αρχαιολογικές ανασκαφές.

Προσωρινός ανάδοχος για το έργο των 39 εκατομμυρίων ευρώ δίχως ΦΠΑ έχει κηρυχθεί η εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ, ωστόσο η υπογραφή της σύμβασης έχει ουσιαστικά παγώσει έως ότου ξεκαθαρίσει το τοπίο με το διαγωνισμό για τη γραμμή 4.

Οι πρόδρομες εργασίες πρέπει να ολοκληρωθούν πριν από την έναρξη των έργων για την κατασκευή των 15 νέων σταθμών της γραμμής 4. Σε διαφορετική περίπτωση, όπως αναφέρουν πηγές με μεγάλη εμπειρία σε δημόσια έργα, είναι πολύ πιθανό το ενδεχόμενο ο ανάδοχος για τη νέα γραμμή του μετρό της Αθήνας να διεκδικήσει αποζημιώσεις ή και συμπληρωματικές συμβάσεις επικαλούμενος καθυστερήσεις λόγω μη έγκαιρης ολοκλήρωσης των πρόδρομων εργασιών.

ΣΧΕΤΙΚΑ