Ηχηρό SOS από Τουρισμό- Αερομεταφορές

Φωτογραφία: Shutterstock

Γαλλία, Ιταλία, Ιρλανδία, Ολλανδία, Ισπανία. Η μια μετά την άλλη, οι ευρωπαϊκές χώρες μπαίνουν εκ νέου σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, φλερτάροντας με τα όρια γενικευμένων lockdown. Κοινός παρονομαστής, η πρόθεση «φρεναρίσματος» της έξαρσης της πανδημίας τον Νοέμβριο, με την ελπίδα ότι η περίοδος των Χριστουγέννων δεν θα καταστραφεί ολοκληρωτικά.

Σε ένα τέτοιο «βαρύ» περιβάλλον, η ανάκαμψη των μεταφορών και του Τουρισμού μοιάζει αμφίβολη. Αντιθέτως, όλοι οι φορείς κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου ολοκληρωτικής καταστροφής, αν δεν ληφθούν κοινά μέτρα σε δύο κατευθύνσεις: 1) γενικευμένα προληπτικά tests που θα επιτρέψουν το άνοιγμα των συνόρων 2) περαιτέρω οικονομική υποστήριξη των αερομεταφορών και του τουρισμού συνολικά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΙΑΤΑ, οι περιορισμοί στα σύνορα και στις μετακινήσεις των ανθρώπων, έχουν προκαλέσει ένα σοκ της τάξης του 70% στον αριθμό των ταξιδιωτών σε σχέση με πέρσι, μόνο όσον αφορά στην Ευρώπη. Υπολογίζεται ότι μόλις 340 εκατομμύρια ταξιδιώτες θα πετάξουν στη διάρκεια της φετινής χρονιάς, όταν πέρσι είχαν φτάσει στα 1,2 δισεκατομμύρια!

Η ζημιά στον κλάδο των αερομεταφορών είναι κολοσσιαία. Έρευνα της Air Transport Action Group εκτιμά ότι περίπου 4,8 εκατομμύρια θέσεις εργασίας βρίσκονται σε κίνδυνο, ενώ εκατομμύρια άλλες στον τουρισμό απειλούνται, καθιστώντας επιβεβλημένο ένα κοινό σχέδιο δράσης από τις κυβερνήσεις. Είναι ενδεικτικό ότι οι αεροπορικές εταιρίες «καίνε» ρευστό 300.000 δολαρίων το λεπτό στο δεύτερο εξάμηνο του έτους και οι «ενέσεις» που πήραν από τα κρατικά σχήματα χρηματοδότησης, έχουν αρχίσει να εξαντλούνται. «Η προοπτική καταστροφικών απωλειών θέσεων εργασίας, είναι υπαρκτή. Η συνεχής χρηματοδοτική υποστήριξη είναι απελπιστικά αναγκαία, έως ότου η βιομηχανία των αερομεταφορών ξανασταθεί στα πόδια της» σημείωσε ότι αντιπρόεδρος της ΙΑΤΑ υπεύθυνος για την Ευρώπη, Rafael Schvartzman, απευθύνοντας έκκληση προς τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, που δεν κατάφεραν να καταλήξουν σε συμφωνία, έτσι ώστε τα προληπτικά tests να αντικαταστήσουν την καραντίνα και να διασωθεί τουλάχιστον το τέλος της φετινής τουριστικής σεζόν.

Έρευνα της ΙΑΤΑ σε ταξιδιώτες αποτυπώνει το πρόβλημα:

  • Το 83% δεν θα ταξιδέψει αν πρέπει να μείνουν σε καραντίνα κατά την άφιξη τους
  • Το 88% δηλώνουν πρόθυμοι για test
  • To 65% συμφωνεί ότι η καραντίνα δεν χρειάζεται, εφόσον υπάρχει αρνητικό test
  • Το 39% θεωρεί ότι το κόστος των tests πρέπει να αναλαμβάνεται από τις κυβερνήσεις

Τα στοιχεία από το… ελληνικό μέτωπο δεν θα μπορούσαν να είναι διαφορετικά. Την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2020 καταγράφηκαν 5 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις έναντι 18,8 εκατ. της περιόδου Ιανουαρίου- Σεπτεμβρίου 2019, παρουσιάζοντας μείωση κατά -73,4%/-13,8 εκατ. αφίξεις.

Πέντε αεροδρόμια κατέγραψαν μείωση μεγαλύτερη από 1 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις. Συγκεκριμένα στο Διεθνές Αεροδρόμιων Αθηνών καταγράφηκαν 1,7 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις παρουσιάζοντας μείωση -3,5 εκατ./ -67,3%. Ακολούθησε το αεροδρόμιο του Ηρακλείου όπου καταγράφηκαν 757 χιλ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις παρουσιάζοντας μείωση -2,2 εκατ./-74,6%. Στο αεροδρόμιο της Ρόδου καταγράφηκαν 455 χιλ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις παρουσιάζοντας μείωση -1,7 εκατ. /-78,7% ενώ στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης καταγράφηκαν 621 χιλ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις παρουσιάζοντας μείωση -1,3 εκατ. /-66,9%. Στο αεροδρόμιο της Κέρκυρας σημειώθηκε μείωση κατά -1 εκατ./-74,3% ενώ οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις ανήλθαν σε 351 χιλ.. Στα υπόλοιπα αεροδρόμια η μείωση ήταν μικρότερη από 1 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις.

ΣΧΕΤΙΚΑ