fbpxΣε συνθήκες στασιμοπληθωρισμού η ελληνική οικονομία | Economistas.gr
Skip to main content

Σε συνθήκες στασιμοπληθωρισμού η ελληνική οικονομία

Σε συνθήκες στασιμοπληθωρισμού η ελληνική οικονομία

Σε συνθήκες στασιμοπληθωρισμού κινήθηκε πέρυσι η ελληνική οικονομία, καθώς ο πληθωρισμός μειώθηκε 1,2% σε μέσα επίπεδα, μετά και τη μείωση 2,3% τον περασμένο Δεκέμβριο, από μείωση 2,1% τον Νοέμβριο 2020 και έναντι αύξησης 0,8% τον Δεκέμβριο 2019.

Μεταξύ Δεκεμβρίου και Νοεμβρίου 2020, καταγράφηκαν μειώσεις τιμών σε: Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (14,4%), φρούτα νωπά (9,7%), λαχανικά νωπά (4,8%), λοιπά τρόφιμα (2,6%), αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (2,3%), χοιρινό (1,2%), άλλα είδη ατομικής φροντίδας (0,8%) και τηλεφωνικές υπηρεσίες (0,2%). Στον αντίποδα, ανατιμήσεις σημειώθηκαν σε: Πετρέλαιο θέρμανσης (5%), ψάρια νωπά (4,8%), ζυμαρικά (2,9%), αρνί και κατσίκι (2,8%), διαρκή αγαθά αναψυχής (2,8%) και καύσιμα και λιπαντικά (1,1%).

Σε ετήσια βάση (Δεκέμβριος 2020 προς Δεκέμβριο 2019), οι κυριότερες μειώσεις τιμών αφορούσαν σε: Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (26,2%), φυσικό αέριο (23,7%), πετρέλαιο θέρμανσης (20,8%), συνδυασμένες μεταφορές επιβατών (12,4%), μεταφορές επιβατών με σιδηρόδρομο (12,3%), καύσιμα και λιπαντικά (10,5%), ξενοδοχεία (10,2%), οδικές μεταφορές επιβατών (8,8%), πατάτες (6,8%), αναψυκτικά (5,8%), ελαιόλαδο (3,8%), γιαούρτι (3,4%), κρασιά (3,3%), ένδυση και υπόδηση (3%), χοιρινό (2,4%), πουλερικά (2,3%) και ηλεκτρισμό (1,6%). Από την άλλη πλευρά, οι κυριότερες αυξήσεις τιμών σημειώθηκαν σε: 'Αλλα βρώσιμα έλαια (13,1%), νωπά λαχανικά (6,8%), νωπά ψάρια (5,5%), λαχανικά διατηρημένα και επεξεργασμένα (3,8%), νωπό γάλα πλήρες (2,5%), καινούργια αυτοκίνητα (1,8%), νωπά φρούτα (1,6%), τυριά (1,3%) και ψωμί και δημητριακά (1,1%).

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η μείωση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Δεκέμβριο 2020, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

 *0,4% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα κρασιά.

 *3% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω μείωσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

 *4,2% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, ηλεκτρισμό, στερεά καύσιμα.

  *2,4% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά- επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.

   *1,1% στην ομάδα «Υγεία», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες.

   *7,7% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με σιδηρόδρομο, οδικές μεταφορές επιβατών, συνδυασμένες μεταφορές επιβατών. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα καινούργια αυτοκίνητα.

   *2,2% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

   *0,4% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό- υπολογιστές- επισκευές, μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού.

   *0,6% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.

   *2,9% στην ομάδα «'Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη.

2. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  *0,8% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, νωπά ψάρια, γάλα νωπό πλήρες, τυριά, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: χοιρινό, πουλερικά, γιαούρτι, ελαιόλαδο, πατάτες, αναψυκτικά.

   Ο γενικός δείκτης σημείωσε, παράλληλα, σημείωσε αύξηση 0,4% τον Δεκέμβριο 2020 σε σύγκριση με τον Νοέμβριο 2020, έναντι αύξησης 0,7% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Ενώ, ο μέσος γενικός δείκτης παρουσίασε μείωση 1,2% το 2020 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του 2019, έναντι αύξησης 0,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση το 2019 με το 2018.

Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός παρουσίασε μείωση 2,4% τον Δεκέμβριο 2020, από μείωση 2,1% τον Νοέμβριο 2020 και έναντι αύξησης 1,1% τον Δεκέμβριο 2019. Μεταξύ Δεκεμβρίου και Νοεμβρίου 2020, ο εναρμονισμένος δείκτης παρουσίασε αύξηση 0,2%, έναντι αύξησης 0,4% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση το 2019. Ενώ, ο μέσος εναρμονισμένος δείκτης παρουσίασε μείωση 1,3% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του 2019, έναντι αύξησης 0,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση το 2019.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στο -0,1% ο πληθωρισμός τον Σεπτέμβριο
Στο -0,1% ο πληθωρισμός τον Σεπτέμβριο
Παρά τη μεγάλη αύξηση σε Ένδυση και υπόδηση, λόγω επαναφοράς των τιμών στα επίπεδα πριν από τις θερινές εκπτώσεις. Μείωση στις μεταφορές.
Στο -0,1% ο πληθωρισμός τον Σεπτέμβριο
Αποπληθωρισμός και τον Οκτώβριο στην Ελλάδα
Αποπληθωρισμός και τον Οκτώβριο στην Ελλάδα
Σε αρνητικό έδαφος βρέθηκε και τον Οκτώβριο εφέτος ο πληθωρισμός, καθώς μειώθηκε 0,7% έναντι αύξησης 1,8% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2018 με το 2017.
Αποπληθωρισμός και τον Οκτώβριο στην Ελλάδα
Με θετικό πρόσημο ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο
Με θετικό πρόσημο ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο
Στο 0,2% σε ετήσια βάση ο πληθωρισμός, από μείωση 0,7% είχε καταγράψει τον Οκτώβριο. Στο 0,5% ανήλθε ο εναρμονισμένος δείκτης. Οι κατηγορίες προϊόντων που κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα.
Με θετικό πρόσημο ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο
Οριακή αύξηση του πληθωρισμού τον Φεβρουάριο
Οριακή αύξηση του πληθωρισμού τον Φεβρουάριο
Αύξηση 0,2% σημείωσε ο πληθωρισμός τον Φεβρουάριο εφέτος από αύξηση 0,9% τον Ιανουάριο και έναντι αύξησης 0,6% τον Φεβρουάριο πέρυσι.
Οριακή αύξηση του πληθωρισμού τον Φεβρουάριο
Αμετάβλητος ο πληθωρισμός τον Μάρτιο, πρώτο μήνα της κρίσης
Αμετάβλητος ο πληθωρισμός τον Μάρτιο, πρώτο μήνα της κρίσης
Αύξηση 0,2% είχε σημειώσει τον Φεβρουάριο. Σε ποιους τομείς καταγράφηκαν ανατιμήσεις τον πρώτο μήνα της κρίσης του κορωνοϊού, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ.
Αμετάβλητος ο πληθωρισμός τον Μάρτιο, πρώτο μήνα της κρίσης