fbpxΈρχεται η ώρα της ενίσχυσης για τον Τουρισμό | Economistas.gr
Skip to main content

Έρχεται η ώρα της ενίσχυσης για τον Τουρισμό

Έρχεται η ώρα της ενίσχυσης για τον Τουρισμό
Οι πρώτοι τουρίστες στην Ελλάδα/ Φωτογραφία Eurokinissi

Σε ένα μήνα- εκτός δραματικού απροόπτου- ο Τουρισμός ανεβάζει ρολά. Πέρα από το πώς θα κινηθούν οι βασικές αγορές της Ελλάδας (Γερμανία, Βρετανία, Γαλλία, Ρωσία, ΗΠΑ, Ολλανδία), οι επαγγελματίες του κλάδου επισημαίνουν ότι τώρα είναι η ώρα που το Κράτος θα πρέπει να στηρίξει τις επιχειρήσεις, καθώς το στάδιο της προετοιμασίας, της επανεκκίνησης, είναι το κρίσιμο.  

Δεν είναι μυστικό ότι το οικονομικό επιτελείο παράλληλα με το ειδικό “εργαλείο” για την εστίαση, που ήδη ανακοινώθηκε, επεξεργάζεται ανάλογο “πακέτο” για τον Τουρισμό και το κονδύλι, που θα εξασφαλιστεί από τα προγράμματα του ΕΣΠΑ, υπολογίζεται σε τουλάχιστον 350 εκατ. Ευρώ. Αρμόδιες πηγές σημειώνουν, πάντως, ότι υπάρχουν μεγάλες τεχνικές δυσκολίες για το πώς θα προσδιοριστεί το προς επιδότηση αντικείμενο.  

Στην εστίαση, το “πακέτο” των 330 εκατ. Ευρώ θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά και μόνο για αγορές πρώτων υλών. Προφανώς αυτό δεν μπορεί να ισχύσει για τα καταλύματα. Σύμφωνα με πληροφορίες, ένα από τα σενάρια που μελετώνται είναι η επιδότηση δαπανών προμηθειών, σε ποσοστό επί του τζίρου του 2019. Επαγγελματίες του κλάδου θεωρούν, όμως, ότι θα πρέπει να καλυφθεί και το κόστος των αναγκαίων ανακαινίσεων, το οποίο συνήθως καλύπτεται από τις προκαταβολές των tour operators αλλά φέτος κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται. Οι ίδιες πηγές, σημειώνουν ότι ο ΣΕΤΕ έχει υποβάλει στοιχεία προς επεξεργασία στο υπουργείο Ανάπτυξης, τα οποία αναδεικνύουν την τεχνική δυσκολία, του εγχειρήματος.  

Το μόνο σίγουρο είναι αυτό το “εργαλείο” δεν αρκεί για να καλύψει μόνο του τις επιχειρήσεις στον Τουρισμό. Υψηλές είναι κατ’ αρχάς, οι προσδοκίες από την Επιστρεπτέα 7, που θα “μοιράσει” 500 εκατ. Ευρώ σε χαμηλότοκα κρατικά δάνεια και άλλα 500 εκατ. Ευρώ σε επιδοτήσεις. Μέχρι χθες το βράδυ είχαν υποβληθεί περίπου 220 χιλιάδες αιτήσεις. Ακόμα πιο υψηλές είναι, όμως, οι προσδοκίες από το πρόγραμμα επιδότησης πάγιων δαπανών. 

Αυτό που επισημαίνουν αρμόδιες πηγές είναι ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα δεν θα “μοιραστεί” οριζόντια αλλά έρχεται για να διορθώσει αδικίες και “κενά” όλων των “εργαλείων” που έχουν χρησιμοποιηθεί ως τώρα. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των ξενοδοχείων συνεχούς λειτουργίας. Το ποσοστό της ενίσχυσης θα διαφοροποιείται με βάση τη πτώση του τζίρου, καθώς θα είναι υψηλότερο για επιχειρήσεις που είχαν πτώση τζίρου άνω του 60%. Αυτή και μόνο η πρόβλεψη “φωτογραφίζει” τον κλάδο του Τουρισμού, κλάδους του λιανεμπορίου όπως η ένδυση- υπόδηση, αλλά και επιχειρήσεις εστίασης σε συγκεκριμένες περιοχές π.χ. το κέντρο της Αθήνας, όπου η απουσία τουριστών “βύθισε” τον τζίρο τους ως και 80%. 

Την ίδια ώρα, κραυγή αγωνίας ακούγεται από τον εκθεσιακό κλάδο, ο οποίος βρίσκεται σε παρατεταμένο lockdown, με τις απώλειες από την αναστολή των εκθεσιακών δραστηριοτήτων να ξεπερνούν τα 200 εκατ. ευρώ και το οικονομικό και κοινωνικό τους αποτύπωμα να είναι ευρύτατο, όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση που εξέδωσαν διοργανωτές εκθέσεων, εκθεσιακά κέντρα και κατασκευαστές εκθέσεων. 

Όπως αναφέρεται σε αυτήν, «με όλες τις εκθέσεις να έχουν ακυρωθεί και την απαγόρευση για τη διοργάνωση νέων να εξακολουθεί να ισχύει, το μέλλον του κλάδου φαντάζει αβέβαιο και η κραυγή αγωνίας ακούγεται εκκωφαντική. Διοργανωτές εκθέσεων, εκθεσιακά κέντρα και κατασκευαστές περιπτέρων έχουν περιέλθει σε δεινή θέση, καταγράφοντας σχεδόν μηδενικά έσοδα επί 12 μήνες, χωρίς μάλιστα να έχει προβλεφθεί να ενταχθούν σε κάποιο από τα προγράμματα ενίσχυσης που εφαρμόζονται για άλλους κλάδους, όπως είναι για παράδειγμα αυτός της εστίασης. Την ίδια ώρα περισσότεροι από 9.000 εργαζόμενοι του κλάδου –άμεσοι και έμμεσοι- ζουν με την αβεβαιότητα για το τι μέλλει γενέσθαι”. 

Σύμφωνα με σχετικές μελέτες, έχει υπολογιστεί ότι για κάθε ένα ευρώ που δαπανάται στην εκθεσιακή δραστηριότητα, άλλα 6 ευρώ διαχέονται στην οικονομία του τόπου όπου διοργανώνεται η εκάστοτε έκθεση. Παράλληλα, η εκθεσιακή δραστηριότητα συνδέεται άρρηκτα με τον επαγγελματικό τουρισμό υψηλού εισοδηματικού επιπέδου καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Χρυσές» business με το Ισραήλ
«Χρυσές» business με το Ισραήλ
Επενδυτικό φλερτ και σύσφιξη εμπορικών σχέσεων στο real estate, στον Τουρισμό, στην άμυνα, στην κυβερνοασφάλεια.
«Χρυσές» business με το Ισραήλ