Το ΣΔΟΕ αποκάλυψε «γαϊτανάκι» απάτης σε e-shops

Φωτογραφία: SHUTTERSTOCK

Η υπόθεση που ξετρύπωσαν οι Ράμπο του ΣΔΟΕ και αφορά στη δράση κυκλώματος με «βιτρίνα» ηλεκτρονικές πωλήσεις αγαθών, φαίνεται πως είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου.

Στη συγκεκριμένη υπόθεση, είχαν στηθεί 11 επιχειρήσεις- βιτρίνα, που προμήθευαν με εικονικά τιμολόγια 3 e- shops, έτσι ο ΦΠΑ των ηλεκτρονικών ειδών που πουλούσαν, να μένει τελικά στις τσέπες του κυκλώματος μέσω συμψηφισμών. Το carousel, που κόστισε πάνω από 30 εκατ. Ευρώ στο ελληνικό Δημόσιο είχε, όμως, μια ακόμα ενδιαφέρουσα πτυχή, που εκτιμάται ότι μπορεί να οδηγήσει τις Διωκτικές Αρχές στα ίχνη παράλληλου ή διαφορετικού κυκλώματος.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αποδείξεις που έκοβαν τα e- shops στους ανυποψίαστους καταναλωτές δεν ανήκαν στις ίδιες αλλά έφεραν ΑΦΜ άλλων επιχειρήσεων, οι οποίες όπως δείχνουν οι πρώτες έρευνες ανήκουν σε εξαφανισμένους εμπόρους. Επί της ουσίας μιλάμε για ένα απίστευτο γαϊτανάκι, που παραπέμπει σε άλλες εποχές, όταν το ΣΔΟΕ ξετρύπωνε αδίστακτα κυκλώματα εικονικών- πλαστών τιμολογίων, που λειτουργούσαν με κανόνες Μαφίας και δεν δίσταζαν να απλώσουν τα πλοκάμια τους ως τις παρυφές του Δημοσίου.

Στο ΣΔΟΕ και στις υπόλοιπες Διωκτικές Αρχές είναι πεπεισμένοι ότι η εκτίναξη του ηλεκτρονικού εμπορίου λόγω πανδημίας τράβηξε την προσοχή εγχώριων και αλλοδαπών απατεώνων. Θύμα δεν είναι μόνο το Δημόσιο, που χάνει εκατομμύρια ευρώ από αδήλωτα εισοδήματα, «φευγάτο» ΦΠΑ και «μαϊμού» προϊόντα, αλλά και οι ίδιοι οι καταναλωτές, που εξαπατώνται.

Η «βροχή» των καταγγελιών στο Συνήγορο του Καταναλωτή αποτυπώνει μια μικρή πτυχή του προβλήματος. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση απάτης, που προσομοιάζει με την υπόθεση που ξεδιάλυνε το ΣΔΟΕ. Διερευνώντας τις αναφορές καταναλωτών, διαπιστώθηκε η λειτουργία ηλεκτρονικού καταστήματος στο όνομα συγκεκριμένης εταιρείας, ενώ η κατάθεση του τιμήματος αγοράς προϊόντων πραγματοποιούνταν σε τραπεζικό λογαριασμό, δικαιούχος του οποίου εμφανιζόταν εταιρεία με διαφορετική επωνυμία. Το γεγονός κρίθηκε ύποπτο και ο Συνήγορος σήμανε συναγερμό στις αρμόδιες Αρχές για τα περαιτέρω.

Ο Συνήγορος δέχθηκε, επίσης, μεγάλο αριθμό έγγραφων αναφορών, αλλά και τηλεφωνικών παραπόνων, κατά συγκεκριμένων ηλεκτρονικών καταστημάτων (e- shops) σχετικά με τη συστηματική παραβίαση της νομοθεσίας για την προστασία του καταναλωτή κατά την προμήθεια προϊόντων μέσω διαδικτύου. Σύμφωνα με την έρευνα, διαπιστώθηκε η συστηματική υιοθέτηση αθέμιτων εμπορικών πρακτικών από τα εν λόγω καταστήματα και, συγκεκριμένα, η πρόσκληση για αγορά προϊόντων σε καθορισμένη –χαμηλή σε σχέση με τον ανταγωνισμό- τιμή, χωρίς, στη συνέχεια, να μπορούν να ανταποκριθούν στην υποχρέωση της παράδοσης των παραγγελθέντων προϊόντων στους καταναλωτές και χωρίς να προβαίνουν σε ικανοποίηση του δικαιώματός τους της υπαναχώρησης. Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι εν λόγω επιχειρήσεις διέκοψαν, μετά τη συναλλαγή και κάθε επικοινωνία με τους καταναλωτές, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να λάβουν καμία πληροφόρηση σε σχέση με την πορεία των αγορών τους ή το ενδεχόμενο επιστροφής των χρημάτων τους.

ΣΧΕΤΙΚΑ