fbpx«Γη της Επαγγελίας» για εξαγωγές - επενδύσεις το Ισραήλ | Economistas.gr
Skip to main content

«Γη της Επαγγελίας» για εξαγωγές - επενδύσεις το Ισραήλ

«Γη της Επαγγελίας» για εξαγωγές - επενδύσεις το Ισραήλ
Shutterstock: MISTER DIN

Με εξαίρεση σοκ της πανδημίας, το  άλμα  στο  ισραηλινό  εθνικό  προϊόν  από  τις  αρχές  του  αιώνα  είναι  παροιμιώδες, ως αποτέλεσμα κυρίως της εντυπωσιακής  ανάπτυξης της  βιομηχανίας τεχνολογίας και είναι ενδεικτικό ότι οι  συνολικές  εξαγωγές  αυξήθηκαν  τα  τελευταία  τριάντα  χρόνια  κατά  860%,  με  τις  εξαγωγές υψηλής  τεχνολογίας  να  αυξάνονται  κατά  το  απίθανο  ποσοστό  3700%.

Κατά  το  διάστημα  αυτό,  το  Ισραήλ κατάφερε να  δημιουργήσει  δικές  του  παραγωγικές  μονάδες  ενέργειας, φτάνοντας στο σημείο το 2018 το  38%  των  συνολικών  αναγκών  ενέργειας  να  παράγεται  εγχωρίως  (έναντι  0%  το 1984),  προσδίδοντας  έτσι  στη  χώρα  σταδιακά  ενεργειακή  ανεξαρτησία. Μόνο τυχαίο δεν είναι ότι στο  Ισραήλ  έχουν  επενδύσει  270  πολυεθνικές  εταιρείες,  από  τις  οποίες  οι  περισσότερες  προέρχονται  από τις  ΗΠΑ, αυξάνεται  σε  ετήσια  βάση  το μερίδιο  των  κινεζικών  εταιρειών, ενώ η ευρωπαϊκή παρουσία παραμένει «χλιαρή».

Η ειδική, άκρως εμπεριστατωμένη έκθεση του  Γραφείου Οικονομικών κι Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στο Τελ Αβίβ, δεν περιγράφει απλώς το άλμα της ισραηλινής οικονομίας αλλά σκιαγραφεί τα πεδία δράσης, στα οποία οι ελληνικές επιχειρήσεις θα μπορούσαν να κάνουν αισθητή την παρουσία τους.

Οι δυνατότητες για τις ελληνικές εξαγωγές παρουσιάζονται στις παρακάτω κατηγορίες:

  • τροφίμων (ειδικότερα γαλακτοκομικών,  αρτοποιημάτων  και  οργανικών  τροφίμων)
  • οίνων και  αποσταγμάτων
  • φαρμακευτικών  και  παραφαρμακευτικών  προϊόντων/  συμπληρωμάτων  διατροφής,  προϊόντων υγείας
  • τεχνολογιών  επικοινωνιών/  πληροφορικής  (υπηρεσίες  σχεδιασμού/  κατασκευή  προϊόντων μικροηλεκτρονικής),  διαστημική  τεχνολογία  και  εφαρμογές
  • έρευνας  και  ανάπτυξης/  συμπαραγωγής  στον  τομέα  των  επιστημών  ζωής  (βιοφαρμακευτικά,  ιατρικός εξοπλισμός) 
  • έτοιμου  ενδύματος
  • δομικών υλικών για κατασκευές κατοικιών, υποδομών μεταφοράς, φυσικού αερίου και του τομέα της ενέργειας.

Καινοτομία:

Καθώς  το  Ισραήλ  είναι  η  χώρα  που  χαρακτηρίζεται  ως  start up  nation  και  έχει  καταφέρει  την  τελευταία 20ετία  να  συγκεντρώσει  επενδυτικά  κεφάλαια  ύψους  20  δις  δολ.,  έχει  καταστεί  πόλος  έλξης  για  όσους επιθυμούν  να  προωθήσουν  συγκεκριμένες  προσπάθειες  σε  τομείς  καινοτομίας.  Η  Αρχή  Καινοτομίας  του Ισραήλ  και  ο  μη  κερδοσκοπικός  οργανισμός  Startup  Nation-SNL  έχουν  σημαντική  συμβολή  στη  διοργάνωση και  διαμόρφωση  συνεργασιών  ενδιαφερομένων  εταιρειών  και  πρωτοβουλιών  προώθησης  καινοτόμων εφαρμογών.  

Τρόφιμα:

Ο  κλάδος  τροφίμων  έχει  γνωρίσει  ανάπτυξη  κύκλου  εργασιών  30%  την  τελευταία  5ετία  και  η  διαμόρφωση νέου  προτύπου  κατανάλωσης  καινοτόμων  και  βιολογικών  προϊόντων  ολοένα  αυξάνεται.  Καθώς  η  Ελλάδα δεν  έχει  ακόμα  καταστεί  σημαντικός  εξαγωγέας  των  ανταγωνιστικών  της  προϊόντων  υπάρχει  σημαντικό περιθώριο  επαύξησης  των  εξαγωγών.

Οίνοι-Αποστάγματα:

Παρότι  το  Ισραήλ  έχει  μια  σεβαστή  εγχώρια  παραγωγή  οίνων,  είναι  σημαντικό  ότι  ολοένα  και  περισσότερο αυξάνονται  οι  εισαγωγές  οίνων  από  το  εξωτερικό,  καθώς  εκτιμάται  ο  ποιοτικός  και  με  διεθνή  καταξίωση οίνος.  Η  Ελλάδα  υστερεί  σημαντικά  και  σε  αυτόν  τον  τομέα  και  τα  περιθώρια  αύξησης  εξαγωγών  τόσο οίνων  όσο  και  αποσταγμάτων  είναι σημαντικά.

Καλλυντικά:

Ο  κλάδος  αυτός,  καθώς  και  τα  παραφαρμακευτικά  προϊόντα,  γνωρίζει  μεγάλη  ανάπτυξη  τόσο  ένεκα σημαντικής  εγχώριας  παραγωγής  όσο  και  ένεκα  της  αύξησης  των  εισαγωγών.  Καθώς  τόσο  οι  άνδρες  όσο και  οι  γυναίκες  καταναλώνουν  σημαντικό  μερίδιο  από  τη  μηνιαία  δαπάνη  σε  επιμέλεια  του  σώματος  με καλλυντικά,  είναι  σημαντικό  να  υπάρξει  δραστηριοποίηση  και  ελληνικών  οίκων  με  ανταγωνιστικά προϊόντα.

 

diktes.jpg

Σύμφωνα με τη μελέτη της ελληνικής πρεσβείας, για  περισσότερες  από 300  κορυφαίες  πολυεθνικές  εταιρείες,  το  Ισραήλ  είναι  ο  προορισμός  επιλογής  για  κέντρα  έρευνας  και ανάπτυξης  και  σύμφωνα  με  την  Wall  Street  Journal  από  το  2015  το  Τελ  Αβίβ  έχει  κατακτήσει  την  τρίτη  θέση από  τις  12  σημαντικότερες  διεθνείς  πόλεις  στον  κόσμο  που  ασχολούνται  με  την  ανάπτυξη  προϊόντων υψηλής  τεχνολογίας,  μετά  το  Σαν  Φρανσίσκο  και  πριν  από  τη  Νέα  Υόρκη,  τη  Στοκχόλμη,  το  Λονδίνο,  τη Σιγκαπούρη κ.λ.π. Σύμφωνα  με  την  ίδια  έρευνα  της  Wall  Street  Journal,  το  Ισραήλ  είναι η δεύτερη χώρα με το υψηλότερο επίπεδο μόρφωσης, (ο  Καναδάς  και  η  Ιαπωνία είναι οι δύο πρώτες,  γεγονός  που  δικαιολογεί  την  ταχύτατη  ανάπτυξη  της  χώρας  και  τη  δυναμική  παρουσία  της  σε κλάδους  που  απαιτούν  υψηλή  γνώση.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σάρωσε το ελληνικό ελαιόλαδο στην Ιαπωνία -Ο Έλληνας παραγωγός με τις 644 διεθνείς βραβεύσεις
Σάρωσε το ελληνικό ελαιόλαδο στην Ιαπωνία -Ο Έλληνας παραγωγός με τις 644 διεθνείς βραβεύσεις
Η Ελλάδα, παρά το γεγονός ότι είναι ο πέμπτος εξαγωγέας παρθένου ελαιόλαδου παγκοσμίως, κατέχει μόνο ένα μικρό μερίδιο στην ιαπωνική αγορά.  
Σάρωσε το ελληνικό ελαιόλαδο στην Ιαπωνία -Ο Έλληνας παραγωγός με τις 644 διεθνείς βραβεύσεις
Φουλ των εξαγωγών ως το 2030 -Αναζητούνται νέες αγορές για τα ελληνικά προϊόντα
Φουλ των εξαγωγών ως το 2030 -Αναζητούνται νέες αγορές για τα ελληνικά προϊόντα
Μπορεί να ακούγεται κλισέ, ωστόσο είναι πραγματικότητα ότι οι εξαγωγές αποτελούν μια από τις ατμομηχανές της ελληνικής οικονομίας.  
Φουλ των εξαγωγών ως το 2030 -Αναζητούνται νέες αγορές για τα ελληνικά προϊόντα