Αισιοδοξία στην αγορά παρά το κύμα ανατιμήσεων

Φωτογραφία από EUROKINISSI/ ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Με την τιμή του φυσικού αερίου να σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο και την τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος να προκαλεί... ηλεκτροσόκ σε νοικοκυριά κι επιχειρήσεις, το τελευταίο που θα περίμενε κανείς είναι η βελτίωση του κλίματος στην αγορά. Κι όμως.

Η κυλιόμενη Έρευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), διεξήχθη την περίοδο 20 έως 30 Σεπτεμβρίου 2021 σε δείγμα 160 ανώτερων και ανώτατων Στελεχών Επιχειρήσεων (Λιανεμπόριο-Αλυσίδες σουπερμάρκετ και Προμηθευτές FMCG) από τη Γενική Διεύθυνση και τα τμήματα Marketing, Πωλήσεων, Αγορών, Οικονομικών, Πληροφορική κλπ. Ποιό είναι το βασικό συμπέρασμα; Μόλις το 25% θεωρεί ότι η οικονομική κατάσταση χειροτέρεψε και η πλειοψηφία σε ποσοστό 57% ότι βελτιώθηκε. Αντίστοιχα θετικά ποσοστά είχαν να καταγραφούν τον Ιανουάριο του 2019, δηλαδή πριν από την έναρξη της κρίσης της πανδημίας του κορωνοϊού!

Σε σχέση με τις προσδοκίες για τις πωλήσεις του κλάδου, καταγράφεται μεγάλο ποσοστό ερωτηθέντων (43%), οι οποίοι θεωρούν ότι θα αυξηθούν το τρέχον εξάμηνο, με ένα μικρό ποσοστό (21%), οι οποίοι θεωρούν ότι θα παρουσιάσουν μείωση. Μεσοσταθμικά τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα εκτιμούν ότι θα καταγραφεί αύξηση της τάξης του 0,7% στις πωλήσεις το εξάμηνο Ιούλιος 2021-Δεκέμβριος 2021 σε σχέση με το ίδιο εξάμηνο του 2020, ενώ για το σύνολο του έτους 2021 εκτιμούν αύξηση πωλήσεων της τάξης του 0,8% μεσοσταθμικά. Σημειώνεται ότι η πρόβλεψη περιλαμβάνει και την περίοδο των Χριστουγέννων, η οποία παραδοσιακά αντιπροσωπεύει το 10% περίπου των ετήσιων πωλήσεων.

Οι θετικές εκτιμήσεις σε σχέση με την αύξηση των πωλήσεων στον κλάδο του Λιανεμπορίου Τροφίμων αποδίδονται σε τέσσερις κυρίως παράγοντες:

  • στην αυξημένη τουριστική κίνηση του 2021
  • στο πακέτο φοροελαφρύνσεων που ανακοινώθηκε πρόσφατα
  • στην αύξηση της εξυπηρέτησης/παράδοσης στο σπίτι, δηλαδή στις ηλεκτρονικές αγορές
  • στην οικονομική ανάπτυξη.

Έντονα αρνητική επίδραση στις πωλήσεις αποδίδεται στις αυξήσεις των τιμών των προϊόντων και στα μέτρα περιορισμού πρόσβασης στα καταστήματα σουπερμάρκετ. Άλλοι παράγοντες που σχετίζονται με την πανδημία όπως το επιδημιολογικό φορτίο, η χρήση μάσκας και οι περιορισμοί στην εστίαση φαίνεται πως δεν επηρεάζουν εξίσου σημαντικά τις πωλήσεις, αν και η επίδραση τους παραμένει σταθερά αρνητική.

Ειδικά όσον αφορά στο «καυτό» θέμα των ανατιμήσεων, οι πληροφορίες απ’ όλα τα μέτωπα της αγοράς συγκλίνουν στο ότι η αποθεματοποίηση βασικών αγαθών εξαντλείται κι ως εκ τούτου οι νέες παραλαβές και παραδόσεις θα γίνουν με επιβαρημένο κόστος.

Χαρακτηριστική είναι, ίσως, η περίπτωση των άλευρων. Οι αρτοποιοί αναφέρουν ότι στις αρχές του μήνα παρέλαβαν πρώτη ύλη με τιμή αυξημένη κατά 20%, με αποτέλεσμα η πρόσφατη αύξηση ως 15% στα προϊόντα αρτοποιίας- ζαχαροπλαστικής, να μην επαρκεί καθώς αυτή κάλυψε μέρος του κόστους από την προηγούμενη αύξηση των άλευρων τον Αύγουστο (20%) και τον προηγούμενο Χειμώνα (12%).

Οι διεθνείς αναλυτές εκτιμούν ότι η τιμή του σιταριού, που έχει αυξηθεί γύρω στο 26% από την αρχή της χρονιάς, θα αυξηθεί περαιτέρω κατά περίπου 10% ως τον επόμενο Οκτώβριο και είναι ενδεικτικό ότι οι αλευροβιομηχανίες τρέχουν να αποθεματοποιήσουν με τις σημερινές ήδη υψηλές τιμές, προκειμένου να αποφύγουν τα χειρότερα. Ωστόσο, με αυτούς τους ρυθμούς, είναι πιθανό τον ερχόμενο Μάρτιο να υπάρξει έλλειψη στο σκληρό σιτάρι, γεγονός που θα ωθήσει ακόμα πιο ψηλά την τιμή του.

ΣΧΕΤΙΚΑ