Σε τροχιά σύσφιξης των εμπορικών σχέσεων με τις ΗΠΑ

Ελλάδα και ΗΠΑ/ Φωτογραφία shutterstock

Το «6th ExportUSA Forum: The Changing Trade Landscape», που πραγματοποιείται σήμερα, αποτελεί σημείο αναφοράς σε ότι αφορά στο πλαίσιο διασύνδεσης ανάμεσα στην ελληνική επιχειρηματικότητα και την αγορά των ΗΠΑ, καθώς καταγράφει τις τάσεις, τη δυναμική αλλά και το διαρκώς μεταβαλλόμενο τοπίο που διαμορφώνεται.

Η ατζέντα του συνεδρίου ουσιαστικά αναδεικνύει τα πεδία πάνω στα οποία η Ελλάδα και οι ελληνικές επιχειρήσεις καλούνται να παίξουν... μπάλα, κοινώς να αξιοποιήσουν τις νέες τάσεις, που δημιούργησε η πανδημία:

Οι Διμερείς Εμπορικές Σχέσεις Ελλάδας-ΗΠΑ

Η Εθνική Στρατηγική για την Εξωστρέφεια των Επιχειρήσεων

To Μεταβαλλόμενο Καταναλωτικό Περιβάλλον των ΗΠΑ

Ο Αντίκτυπος της Πανδημίας στην Παγκόσμια Αγορά Τροφίμων - Οι Προοπτικές και οι Προκλήσεις για τις Εξαγωγικές Επιχειρήσεις

Η Αξία της Μεσογειακής Διατροφής και η Τάση προς την Υγιεινή Διατροφή του Αμερικανού Καταναλωτή

Οι Διαταραχές στις Παγκόσμιες Αλυσίδες Αξίας και Εφοδιασμού– Οι Ευκαιρίες και οι Προκλήσεις για τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις

Οι Kίνδυνοι που Εμφανίζονται στις Αγορές και τα Εργαλεία Αντιμετώπισής τους

Η Δυναμική της Πολιτιστικής και Δημιουργικής Βιομηχανίας των ΗΠΑ

Καθώς τα προβλήματα της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας επιτείνονται, είναι αξιοσημείωτη η αύξηση που καταγράφεται στο α΄8μηνο 2021 στους κλάδους τροφίμων και ειδικώς στα ιχθυηρά 24%, γαλακτοκομικά 17%, λαχανικά και φρούτα 24%.

Η Γερμανία είναι η πρώτη χώρα της ΕΕ η οποία διατηρεί σταθερά το υψηλότερο μερίδιο των προωθούμενων εισαγωγών του παγκόσμιου εμπορίου στις ΗΠΑ. Πρέπει να σημειωθεί ότι οι μεγάλοι εμπορικοί εταίροι των ΗΠΑ διαπιστώνεται διαχρονικά ότι αποσπούν σταθερό μερίδιο του συνόλου των εισαγωγών, ενώ δεν εμφανίζουν σημαντικές περιοδικές διακυμάνσεις, καθώς εμφανίζονται να έχουν διαμορφώσει σημαντικά ερείσματα σε κανάλια διανομής των κλάδων ενδιαφέροντός τους και επεκτείνονται περαιτέρω με σύστοιχο τρόπο. Η Ελλάδα εμφανίζεται στις τελευταίες θέσεις με μερίδιο 0,1%, αμετάβλητο, μετά το 2016.

Τα σημαντικότερα προϊόντα που εξάγονται από την Ελλάδα είναι τα παρασκευασμένα φρούτα και λαχανικά, τα προϊόντα καυσίμων, είδη ορυκτών, είδη αλουμινίου και ηλεκτρολογικός εξοπλισμός. Σύμφωνα με το ενημερωτικό, απολογιστικό σημείωμα του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στη Νέα Υόρκη, τα υφιστάμενα δίκτυα διανομής στις ΗΠΑ προφανώς έχουν κορεστεί και πρέπει να αναζητηθούν άλλοι τρόποι διείσδυσης στην καθαυτό αμερικανική αγορά ειδικώς για τον κλάδο τροφίμων. Ειδικά στους κλάδους ελαιολάδου, ιχθυηρών, γαλακτοκομικών (πρωτίστως φέτας, γιαούρτης) και αλκοολούχων οι ελληνικές εξαγωγές πρέπει να επιδιώξουν να αποσπάσουν μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, καθώς η ελληνική παρουσία εμφάνισε αναντίστοιχη συμπεριφορά στις κεντρικές τάσεις των λοιπών ανταγωνιστών.

Η μελέτη των συγκεκριμένων κλάδων καταδεικνύει ότι οπωσδήποτε η ελληνική προσπάθεια θα πρέπει να επικεντρωθεί στον κλάδο αλκοολούχων ο οποίος εμφανίζεται να έχει αλματώδη αύξηση, ενώ τόσο ο κλάδος ελαιολάδου, όσο και εκείνος των γαλακτοκομικών (πρωτίστως τυριών) παρουσιάζουν αξιοσημείωτη μεγέθυνση. Η Ιταλία σταθερά βρίσκεται στην πρώτη θέση εξαγωγών στις ΗΠΑ με μερίδιο άνω του 35% διαχρονικά. Ιδιαίτερα σημαντική είναι η εξέλιξη που καταγράφεται από το 2016 και φέρνει την Τυνησία στην 2η θέση με ποσοστό που ανήλθε στο 20,6% το 2020, έτος της πανδημίας με σημαντικές επιπτώσεις στο σύνολο των εξαγωγικών ροών.

Η Ελλάδα εμφανίζεται καθηλωμένη σε ποσοστά περί το 3% δίχως να μπορεί να εκμεταλλευτεί τις μεταβολές του μακροοικονομικού περιβάλλοντος. Ωστόσο είναι ενδεικτικό ότι κατά τα έτη 2015-2020 οι ποσοστιαίες διακυμάνσεις στις εισαγωγές ελαιολάδου στις ΗΠΑ συμποσούνται σε αύξηση κατά 62,9% και οι ελληνικές εξαγωγές στο ίδιο διάστημα 42,4%.

Οι εισαγωγές αλκοολούχων ποτών στις ΗΠΑ εμφανίζουν θηριώδη ποσά, καθώς από τα 15,3 δις $ το 2015 έφθασαν στα σχεδόν 18 δις το 2019. Πάντως το μερίδιο των ελληνικών οίνων είναι σταθερά πτωτικό από το 2015 μέχρι και σήμερα, ενδεικτικό της μη ισόρροπης προσπάθειας εξαγωγής και δημιουργίας σταθερής πορείας εισόδου σε δίκτυα διανομής.

Οι εισαγωγές τυροκομικών στις ΗΠΑ είναι επίσης ένας δυναμικά εξελισσόμενος τομέας με ποσά που ξεπερνούν το 1 δις $ ετησίως. Η Ελλάδα με τη φέτα έχει πολύ καλές επιδόσεις από το 2015 και μετά και εμφανίζεται πλέον ως διακριτή κατηγορία στην οποία δυστυχώς καταγράφεται προσπάθεια εισπήδησης πανταχόθεν. Οι εξαγωγές γιαούρτης στις ΗΠΑ έχουν για την Ελλάδα ειδικό ενδιαφέρον καθώς τα σημαντικότερα προϊόντα προσπαθούν να μιμηθούν την ελληνική γιαούρτη.

ΣΧΕΤΙΚΑ