fbpxΤο διπλό στοίχημα της φετινής Black Friday | Economistas.gr
Skip to main content

Το διπλό στοίχημα της φετινής Black Friday

Το διπλό στοίχημα της φετινής Black Friday
Black Friday / Φωτογραφία: Eurokinissi

Ως το πρώτο μεγάλο ραντεβού για το λιανεμπόριο, χαρακτηρίζεται η φετινή περίοδος της Black Friday, η οποία αν και δεν έχει τους περιορισμούς της περσινής, αιφνίδιας καραντίνας, σκιάζεται από την αβεβαιότητα που έφερε το βίαιο ξέσπασμα της πανδημίας αλλά κι από τις στρεβλώσεις που προκάλεσε η 18μηνη περιπέτεια στην αγορά.

Αναμφίβολα το πρώτο στοίχημα είναι ο τζίρος, που θα κάνουν τα καταστήματα αυτές τις ημέρες. Οι ενδιάμεσες εκπτώσεις κινήθηκαν στα «ρηχά», όπως άλλωστε ήταν αναμενόμενο και το ζητούμενο είναι αν η αναβαλλόμενη κατανάλωση θα «πέσει» στις προσφορές και τις εκπτώσεις αυτών των ημερών.

Ηλεκτρονικά και ηλεκτρικά είδη, οικιακός εξοπλισμός, ρούχα, παπούτσια, καλλυντικά, βιβλία, λευκά είδη ακόμα και τρόφιμα έχουν σηκώσει τη… σημαία των εκπτώσεων, που μπορεί να φτάνουν ως και το 80%, αν μιλάμε για προϊόντα που έχουν ξεμείνει από την παρατεταμένη περσινή καραντίνα. Η εκτίμηση- κατά άλλους προσδοκία- είναι ότι στα ταμεία των εμπορικών καταστημάτων θα μπουν τουλάχιστον 300 εκατ. Ευρώ, δίνοντας έτσι πολύτιμες ανάσες ρευστότητας, πριν μπούμε στη περίοδο των Χριστουγέννων και το «έπαθλο» των 4 δις ευρώ.

Το δεύτερο μεγάλο στοίχημα είναι η επάρκεια. Δεν είναι μυστικό ότι οι καθυστερήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, σε συνδυασμό με την εκρηκτική αύξηση του κόστους μεταφορών, δημιούργησαν πολλά προβλήματα και ελλείψεις ειδικά σε ηλεκτρονικά είδη. Οι επαγγελματίες του κλάδου διαβεβαιώνουν ότι η ζήτηση θα καλυφθεί, ωστόσο το ζήτημα είναι αν τα ράφια, που θα αδειάσουν στην περίοδο της Black Friday, θα προλάβουν να ξαναγεμίσουν ως τα Χριστούγεννα.

Άνθρωποι της αγοράς δεν κρύβουν τον προβληματισμό τους για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχουν σε αυτήν την «ευαίσθητη» περίοδο τόσο οι αυστηροί περιορισμοί για τη φυσική παρουσία των πελατών, όσο και η «έκρηξη» των κρουσμάτων, που αποθαρρύνει από τις συνήθεις διερευνητικές επισκέψεις στα εμπορικά καταστήματα κι εν τέλει στις αγορές. Η αλήθεια είναι ότι μετά τη «βουτιά», που έφτασε ως και το 30%, τις πρώτες ημέρες εφαρμογής των νέων μέτρων, η κατάσταση εξομαλύνθηκε, ωστόσο απέχει από το επιθυμητό.

Ως εναλλακτική οδός φαίνεται ότι θα λειτουργήσει και φέτος το ηλεκτρονικό κανάλι πωλήσεων. Είναι ενδεικτικό ότι σε έρευνα της ΕΥ καταγράφεται ένα ποσοστό γύρω στο 60% που πριμοδοτεί την αγορά ηλεκτρονικών ειδών από το διαδίκτυο. Η ευκολία είναι, όμως, η μια όψη του νομίσματος. Η άλλη είναι η εκτόξευση των κυβερνοεπιθέσεων και των περιπτώσεων εξαπάτησης των ανυποψίαστων καταναλωτών. Σύμφωνα με την έρευνα της Kaspersky “Black Friday 2021: How to Have a Scam-Free Shopping Day”, κατά τους πρώτους δέκα μήνες του 2021 εντοπίστηκαν περισσότερες από 40 εκατομμύρια επιθέσεις phishing, που στόχο είχαν πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, αγορών και τραπεζικών ιδρυμάτων. 

Οι Διωκτικές κι Εποπτικές Αρχές έχουν τεθεί εδώ και καιρό σε κατάσταση συναγερμού, συστήνοντας στους καταναλωτές να επιδεικνύουν ιδιαίτερη προσοχή, ειδικά στις περιπτώσεις που «φωνάζουν» ότι κάτι δεν πάει καλά. Ο Συνήγορος του Καταναλωτή- που δέχθηκε πέρσι καταιγισμό καταγγελιών για απάτες και καταχρηστικές συμπεριφορές- και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας συστήνουν ιδιαιτέρως στους καταναλωτές να αποφεύγουν την αγορά προϊόντων, ακόμα κι αν πωλούνται σε ιδιαίτερα συμφέρουσες τιμές, από ηλεκτρονικά καταστήματα, που διαθέτουν αμφίβολης νομιμότητας ιστοσελίδες πχ. δεν περιλαμβάνουν πλήρη στοιχεία έδρας και επικοινωνίας, περιέχουν “νεκρές” συνδέσεις [links] ή συνδέσεις σε όρους χρήσης ή πολιτικής προστασίας απορρήτου με ασυνάρτητο περιεχόμενο, διοχετεύουν την επικοινωνία με τους καταναλωτές αποκλειστικά μέσω social media εφαρμογών, όπως viber, messenger, κ.λπ..

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το λιανεμπόριο στην κόψη του “ξυραφιού”
Το λιανεμπόριο στην κόψη του “ξυραφιού”
Σε αχαρτογράφητα νερά ο τομέας που συμβάλλει στο 12% του ΑΕΠ- Κραδασμούς για έναν ακόμα χρόνο “βλέπουν” υψηλόβαθμα στελέχη του εμπορίου.
Το λιανεμπόριο στην κόψη του “ξυραφιού”
Αλλάζει ο χάρτης στο λιανικό εμπόριο
Αλλάζει ο χάρτης στο λιανικό εμπόριο
Πώς ανατρέπει ο κορωνοϊός τις καταναλωτικές συνήθειες- Η τιμή των προϊόντων το “κλειδί” σύμφωνα με έρευνα της McKinsey.
Αλλάζει ο χάρτης στο λιανικό εμπόριο