Φορολογικός ανταγωνισμός για την τουριστική πίτα

Φωτογραφία: Shutterstock

Η αβεβαιότητα που σκόρπισε ο πόλεμος στην Ουκρανία, αλλά και η ανησυχία που έχει προκαλέσει η νέα μετάλλαξη του κορωνοϊού, ενισχύει την άποψη ότι η ούτως ή άλλως πολύ δύσκολη φετινή τουριστική σεζόν, θα είναι ακόμα δυσκολότερη.

Από αυτήν τη μικρότερη- όπως όλα δείχνουν- πίτα, σε σχέση με τις αρχικές προσδοκίες κι εκτιμήσεις, οι ανταγωνιστές της Ελλάδας θα διεκδικήσουν μεγαλύτερο μερίδιο, ποντάροντας είτε στο ότι είναι πιο μακριά από τα “καυτά” μέτωπα (Πορτογαλία, Ισπανία) είτε στο χαμηλότερο κόστος του τουριστικού “πακέτου” (Τουρκία). Η Ελλάδα από τη μεριά της θα “πατήσει” στις σχέσεις που “έχτισε” με τους μεγάλους tour operators τους προηγούμενους μήνες, καθώς και στο εξαιρετικό προφίλ που έχει καλλιεργήσει στους διεθνείς τουριστικούς οδηγούς, με τα αφιερώματα να διαδέχονται το ένα το άλλο.

Με φόντο το στόχο για εισπράξεις ει δυνατόν και πέρα από το 80% του 2019, δηλαδή πάνω από 14 δισ ευρώ, οι επαγγελματίες των κλάδων που συνθέτουν το τουριστικό “πακέτο” βρίσκονται σε ανοικτή επικοινωνία, κι από τη Χάρτα των κοινών τους θέσεων, προκύπτει ότι θεωρούν τη μείωση της φορολογίας ως βασικό στοιχείο για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας τους.

Μέσω της Χάρτας, η Συμμαχία προτείνει:

Επαναφορά - μείωση του ΦΠΑ στη διαμονή στο 6% - όπως ίσχυε  μέχρι το έτος 2015 - ή άλλως εναρμόνιση του με τον μέσο όρο των χωρών της ΕΕ, με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας. Ενδεικτικά, ο ΦΠΑ διαμονής στην Κύπρο ανέρχεται σε 9%, στην Πορτογαλία στο 6%, στην Ισπανία σε 10%, στην Ιταλία σε 10% και στην Τουρκία σε 8%.

Μείωση ΦΠΑ στην εστίαση στο 6% ώστε, μεταξύ άλλων, να περιοριστούν οι αρνητικές επιπτώσεις του πληθωρισμού και το ιδιαίτερα αυξημένο κόστος που προκαλείται κυρίως από την υπέρμετρη αύξηση των τιμών ενέργειας.

Προσαρμογή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) των αλκοολούχων ποτών στον μέσο όρο της ΕΕ, προσεγγίζοντας αναλογικότερα τη σχέση της φορολόγησης με το εισόδημα των Ελλήνων πολιτών, καθώς και ως απάντηση α) στο κύμα ανατιμήσεων και β) στη φοροδιαφυγή και το παράνομο εμπόριο που ενισχύεται από την υψηλή φορολογία. Σήμερα, ο συντελεστής ΕΦΚ είναι ο υψηλότερος στην Ε.Ε. σε σχέση με το κατά κεφαλήν εισόδημα.

Παροχή αντισταθμιστικών μέτρων προς τις επιχειρήσεις εστίασης και ξενοδοχειακές επιχειρήσεις έναντι των επιπτώσεων από τα μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας π.χ. παράταση στην εξόφληση των επιστρεπτέων προκαταβολών για ένα εξάμηνο και επιδότηση εργοδοτικών εισφορών για τα καταστήματα εστίασης για το εξάμηνο 11-2021 έως 4-2022 με κλίμακα αναλόγως πτώσης τζίρου σε σχέση με το 2019-2020.

Άμεση έκδοση των προσκλήσεων για τα χρηματοδοτικά προγράμματα που έχουν ήδη εξαγγελθεί και στοχεύουν στην προσαρμογή των επιχειρήσεών μας στις απαιτήσεις της νέας περιβαλλοντικής νομοθεσίας (πρόγραμμα «Εξοικονομώ» κ.λπ.).

Εξυγίανση του ανταγωνισμού στη διαμονή. Υιοθέτηση ενός νομοθετικού πλαισίου που θα θέτει συγκεκριμένους κανόνες σε σχέση με τη λειτουργία της βραχυχρόνιας μίσθωσης και πρόβλεψη υποχρεώσεων ανάλογων με αυτές που ισχύουν για τα νόμιμα τουριστικά καταλύματα. Εντοπισμός των παράνομων καταλυμάτων και επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων.

Ειδικά όσον αφορά στον ανταγωνισμό με τις εταιρίες διαχείρισης ακινήτων, που διατίθενται για βραχυχρόνια μίσθωση, Το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων σχεδιάζει να καταθέσει φάκελο στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, εστιάζοντας στο γεγονός ότι τα apart hotels δεν υποχρεούνται να διαθέτουν τα ίδια πρωτόκολλα ασφαλείας, πυρόσβεσης, αγορανομίας και συνολικά 27 άδειες κι άλλα πιστοποιητικά τα οποία οι ξενοδόχοι πρέπει να εξασφαλίζουν από τους αρμόδιους φορείς.

ΣΧΕΤΙΚΑ