fbpx“Πράσινες” μεταφορές: Στην “ουρά” της ευρωπαϊκής κατάταξης | Economistas.gr
Skip to main content

“Πράσινες” μεταφορές: Στην “ουρά” της ευρωπαϊκής κατάταξης

“Πράσινες” μεταφορές: Στην “ουρά” της ευρωπαϊκής κατάταξης
Φωτογραφία: SOOC

Μπορεί να μην έπεσαν ως κεραυνός εν αιθρία, ωστόσο τα στοιχεία της Eurostat για το μερίδιο των “πράσινων” μετακινήσεων στην Ελλάδα προκαλούν απογοήτευση και βάζουν εκ των πραγμάτων πολύ ψηλά τον πήχη των απαιτήσεων για την επόμενη 6ετία.  

Το 2021 το μερίδιο των μεταφορών με καύσιμο από Ανανεώσιμες Πηγές διαμορφώθηκε στο 9,1%, δηλαδή 1,2 μονάδες κάτω από τα επίπεδα του 2020. Αναμφίβολα η “έκρηξη” των μετακινήσεων μετά το απαγορευτικό της πανδημίας συνέβαλε καθοριστικά σε αυτό, ωστόσο δεν αναιρεί το γεγονός ότι πρέπει να καλυφθεί μεγάλη απόσταση μέχρι τον ευρωπαϊκό στόχο του 14% ως το 2030.  

Ειδικά όσον αφορά στην Ελλάδα, τα πράγματα είναι ακόμα πιο δύσκολα. Όπως προκύπτει από τα συγκριτικά στοιχεία, η χώρα μας μαζί με την Ιρλανδία βρίσκονται στον “πάτο” της σχετικής κατάταξης, με μόλις 4,3% των μετακινήσεων να γίνονται με “πράσινη” ενέργεια. Κι αν η διαφορά από το μέσο ευρωπαϊκό όρο του 9,1% φαντάζει μεγάλη, πώς μπορεί να χαρακτηρίσει κανείς την απόσταση μέχρι τη Σουηδία και τη Φινλανδία, όπου οι μετακινήσεις γίνονται σε ποσοστό 30,4% και 20,5% αντιστοίχως;  

20230123_renewabletransport_web_v2.png

Βασικός άξονας του επικαιροποιημένου Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα, είναι ο εξηλεκτρισμός των ελαφρών μεταφορών, δηλαδή ηλεκτροκίνηση στα ελαφρά/ μεσαία οχήματα με ταυτόχρονη ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης και αλληλεπίδρασης με το δίκτυο. Μεγάλο κομμάτι των απαιτούμενων επενδύσεων θα είναι σε οχήματα και τις μπαταρίες τους, ενώ μια ολόκληρη οικονομία ανακύκλωσης μπαταριών θα πρέπει να δημιουργηθεί με πιθανό περιφερειακό ρόλο στα Βαλκάνια. 

screenshot_814.png

Ενδεικτικό του πόσο φιλόδοξοι και απαιτητικοί είναι οι στόχοι του νέου ΕΣΕΚ, είναι το ότι ενώ το προηγούμενο Σχέδιο υπολόγιζε ότι ως το 2030 το 16% των νέων επιβατικών αυτοκινήτων θα ήταν ηλεκτρικά, πλέον ο πήχης έχει τεθεί στο 32%, δηλαδή τουλάχιστον 3 στα 10 νέα οχήματα!  

Ακόμα πιο αποκαλυπτικό είναι το γράφημα που αποτυπώνει τους στόχους ανά καύσιμη ύλη ως το 2050. Για την τρέχουσα τριετία, δηλαδή ως το 2025, το 90% του στόλου θα κινείται με συμβατικά καύσιμα, ωστόσο στην πενταετία που θα ακολουθήσει, δηλαδή ως το 2030, το 20% θα είναι ηλεκτρικά και υβριδικά. Ως το 2050, ο στόχος είναι μόλις το 2% των οχημάτων να κινείται με ορυκτά καύσιμα, το 85% να είναι ηλεκτρικά/ υβριδικά και το 13% να χρησιμοποιούν υδρογόνο.  

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Συνεχίζεται το θρίλερ με το πετρέλαιο - Η Ευρώπη αγοράζει με 20 δολάρια ακριβότερα
Συνεχίζεται το θρίλερ με το πετρέλαιο - Η Ευρώπη αγοράζει με 20 δολάρια ακριβότερα
Αντοχές επιδεικνύουν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου ακόμα και στα σενάρια για σημαντική επιβράδυνση ή και ύφεση.  
Συνεχίζεται το θρίλερ με το πετρέλαιο - Η Ευρώπη αγοράζει με 20 δολάρια ακριβότερα
Υποχώρησαν αλλά παραμένουν «φουσκωμένες» οι τιμές των καυσίμων
Υποχώρησαν αλλά παραμένουν «φουσκωμένες» οι τιμές των καυσίμων
Κάλλιο αργά παρά ποτέ. Η διεθνής τιμή του πετρελαίου έχει υποχωρήσει από τα υψηλά επίπεδα του Ιουνίου, ωστόσο χρειάστηκε περίπου ένας μήνας για να φτάσει και στις αντλίες των πρατηρίων αυτή η μείωση, επιβεβαιώνοντας εν πολλοίς όσα είχε θίξει και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός στο Υπουργικό Συμβούλιο περί δυσανάλογων ρυθμών αυξομείωσης των λιανικών τιμών στην Ελλάδα, σε σχέση με τις διακυμάνσεις των διεθνών τιμών.  
Υποχώρησαν αλλά παραμένουν «φουσκωμένες» οι τιμές των καυσίμων
Ξεφεύγει η κατάσταση με τα καύσιμα -Ράλι της βενζίνης και εκτίναξη του πετρελαίου κίνησης
Ξεφεύγει η κατάσταση με τα καύσιμα -Ράλι της βενζίνης και εκτίναξη του πετρελαίου κίνησης
Στις αρχές του καλοκαιριού, η διεθνής τιμή του πετρελαίου “έπαιζε” μεταξύ 72 και 76 δολαρίων, όταν τον Ιούνιο του 2022 “έπιανε” τα 119 δολάρια.  
Ξεφεύγει η κατάσταση με τα καύσιμα -Ράλι της βενζίνης και εκτίναξη του πετρελαίου κίνησης