Μείωση του πληθωρισμού τον Φεβρουάριο -Στο 6,1% από 7% τον Ιανουάριο

NEWSROOM
κόσμος σε πλατεία Μοναστηράκι
Φωτογραφία από EUROKINISSI/ ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ

Αποκλιμακώθηκε περαιτέρω τον Φεβρουάριο εφέτος ο ρυθμός ανόδου του πληθωρισμού, καθώς διαμορφώθηκε στο 6,1% από 7% τον Ιανουάριο, και έναντι 7,2% τον Φεβρουάριο 2022. Ωστόσο, η αποκλιμάκωση αυτή οφείλεται στις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς ο πληθωρισμός στα τρόφιμα και είδη διατροφής αυξήθηκε 14,8%.

Ειδικότερα, σε ένα έτος (Φεβρουάριος 2023 προς Φεβρουάριο 2022), οι τιμές στον ηλεκτρισμό μειώθηκαν 22,4% και στο Πετρέλαιο θέρμανσης 5,1%. Αντίθετα, αυξήθηκαν σε Φυσικό αέριο (37,1%), Υγραέριο (15%), Στερεά καύσιμα (25,3%) και Καύσιμα και λιπαντικά (2%).

Στα είδη διατροφής, ανατιμήσεις καταγράφηκαν σε:

  • Ψωμί και δημητριακά (16,8%),
  • Κρέατα- γενικά (20%),
  • Ψάρια- γενικά (2,6%),
  • Γαλακτοκομικά και αυγά (25,2%),
  • Έλαια και λίπη (22,9%),
  • Λαχανικά- γενικά (8,6%),
  • Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (9,2%),
  • Λοιπά τρόφιμα (13,1%),
  • Καφέ- κακάο- τσάι (13%),
  • Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (9%)
  • και Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (7,2%).

Επίσης, αυξήσεις τιμών υπήρξαν σε:

  • Ένδυση και υπόδηση (7,1%),
  • Ενοίκια κατοικιών (4%),
  • Επισκευή και συντήρηση κατοικίας (6,7%),
  • Υπηρεσίες κοινοχρήστων (1,9%),
  • Οικιακές συσκευές και επισκευές (6,4%),
  • Υαλικά- επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης (7,7%),
  • Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (16,7%),
  • Οικιακές υπηρεσίες (7,5%),
  • Φαρμακευτικά προϊόντα (13,8%),
  • Ιατρικά προϊόντα (2,9%),
  • Ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες (1,8%),
  • Νοσοκομειακή περίθαλψη (0,6%),
  • Αυτοκίνητα καινούργια (9,3%),
  • Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (8,4%),
  • Μοτοποδήλατα- μοτοσικλέτες (8,4%),
  • Ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου (10,7%),
  • Συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς (4,2%),
  • Μεταφορά επιβατών με ταξί (32,9%),
  • Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (47,6%),
  • Μεταφορά επιβατών με πλοίο (26,7%),
  • Μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα (4,2%),
  • Κινηματογράφους- θέατρα (18,8%),
  • Γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης (8,2%),
  • Πακέτο διακοπών (13,9%),
  • Πρωτοβάθμια εκπαίδευση (2,6%),
  • Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (2,7%),
  • Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (8,1%),
  • Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (5,9%),
  • Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (4%), 
  • Αλλα είδη ατομικής φροντίδας (10,4%),
  • 'Αλλα προσωπικά είδη (3,9%) και Ασφάλιστρα υγείας (5,7%).

Μειώσεις τιμών (1,5%) σημειώθηκαν μόνο στις Τηλεφωνικές υπηρεσίες.

Σε μηνιαία σύγκριση (Φεβρουάριος προς Ιανουάριο), ξεχωρίζει η μείωση των τιμών στο Φυσικό αέριο (21,6%), ενώ μειώσεις υπήρξαν και σε Πετρέλαιο θέρμανσης (3,9%) και Πετρέλαιο κίνησης (3,2%). Αντίθετα, ανατιμήσεις υπήρξαν σε Καύσιμα αυτοκινήτου- βενζίνη (1,4%) και Ηλεκτρισμό (0,3%).

Στα είδη διατροφής, υπήρξαν νέες ανατιμήσεις σε:

  • Μοσχάρι (1,9%),
  • Χοιρινό (1,5%),
  • Τυριά (2,1%),
  • Ελαιόλαδο (2,7%),
  • Φρούτα νωπά (1,4%),
  • Λαχανικά νωπά (14,9%),
  • Λαχανικά κατεψυγμένα (3,5%)
  • και Καφέ (2,3%).

Στον αντίποδα, οι τιμές μειώθηκαν σε Ζυμαρικά (3,2%) και Λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα (1,7%).

Στα άλλα προϊόντα και υπηρεσίες, ανατιμήσεις καταγράφηκαν σε:

  • Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (2,4%),
  • Φαρμακευτικά προϊόντα (7,1%),
  • Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (15,7%),
  • Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία (0,6%),
  • Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (1%)
  • και άλλα είδη ατομικής φροντίδας (0,6%).

Αντίθετα, οι τιμές μειώθηκαν σε Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (2,3%) και Τηλεφωνικές υπηρεσίες (0,4%).

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Φεβρουάριο προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 14,8% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ- κακάο- τσάι, μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων.
  • 2,9% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • 7,1% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 10,5% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά- επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
  • 5,3% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
  •  6,5% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα- μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
  • 3,5% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους- θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών.
  • 2,2% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 8,1% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.
  • 5,8% στην ομάδα «'Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας.

2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:

  • 4,9% στην ομάδα «Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, πετρέλαιο θέρμανσης». Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, φυσικό αέριο, υγραέριο, στερεά καύσιμα.
  • 1,6% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

Παράλληλα, ο γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 0,3% τον Φεβρουάριο 2023 σε σύγκριση με τον Ιανουάριο 2023, έναντι αύξησης 1,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός , παρουσίασε αύξηση 6,5% τον Φεβρουάριο εφέτος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Φεβρουαρίου 2022, έναντι αύξησης 6,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση το 2022 με το 2021. Ενώ, παρουσίασε αύξηση 0,2% τον Φεβρουάριο 2023 σε σύγκριση με τον Ιανουάριο 2023, έναντι αύξησης 0,9% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

ΣΧΕΤΙΚΑ