Έκρηξη στις ενάρξεις επιχειρήσεων -Τα logistics κρατάνε τα πρωτεία στην αύξηση νέων εγγραφών

Φωτογραφία: Shutterstock

Στους δείκτες που αποτυπώνουν όχι απλώς αντοχές της οικονομίας, αλλά επιβεβαιώνουν τη δυναμική υπέρβασης των προβλέψεων για τους φετινούς ρυθμούς ανάπτυξης, έρχεται να προστεθεί αυτός των νέων εγγραφών επιχειρήσεων.

Οι ενάρξεις λειτουργίας επιχειρήσεων, για το σύνολο των τομέων της οικονομίας, το Α’ τρίμηνο του 2023 ανήλθαν σε 34.213, παρουσιάζοντας έτσι αύξηση 25,3% σε σχέση με το Α’ τρίμηνο του 2022 που είχαν ανέλθει σε 27.301 και αύξηση 12,9% σε σχέση με το Δ’ τρίμηνο 2022 που είχαν ανέλθει σε 30.316.

Για τους τομείς οικονομικής δραστηριότητας με τη μεγαλύτερη συνεισφορά στον συνολικό κύκλο εργασιών, η μεγαλύτερη αύξηση στο πλήθος των εγγραφών νέων επιχειρήσεων, το Α’ τρίμηνο του 2023 σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο, καταγράφηκε στον τομέα «Μεταφορά και Αποθήκευση», με 53,4%. Σε απόλυτους αριθμούς, μέσα σε αυτό το τρίμηνο στήθηκαν 2.138 νέες επιχειρήσεις logistics και αυτό αν μην τι άλλο αποτυπώνει τη δυναμική του κλάδου.

Σύμφωνα με μελέτη της Geoaxis, o κλάδος των Logistics και η συνολική διαμετακομιστική βιομηχανία έχει τεράστια περιθώρια εξέλιξης και ανάπτυξης στη χώρα μας. Ο κλάδος σύμφωνα με έρευνα της Deloitte (2020) συμβάλει κατά 10,8% στο ΑΕΠ κάθε χρόνο, ποσοστό κάτω από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ανέρχεται στο 13%. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας (Δείκτης Απόδοσης Logistics) όπως δημοσιεύθηκαν σε σχετική μελέτη της Ernst & Young (EY) τον Αύγουστο 2020, η Ελλάδα καταλαμβάνει την 42η θέση παγκοσμίως. Έχει βελτιώσει σημαντικά τις υποδομές (οδικοί άξονες, σιδηρόδρομος) και το πλαίσιο λειτουργίας των εταιρειών logistics, ευρισκόμενη αρκετά πιο πάνω από ανταγωνίστριες χώρες στα Βαλκάνια (Σκόπια (81η), Ρουμανία (48η), Βουλγαρία (52η) και Τουρκία (47η), με συνέπεια να έχει βελτιώσει και την κατάταξη της σε σχέση με το 2012 κατά 27 θέσεις.

Στον κλάδο δραστηριοποιείται σημαντικός αριθμός επιχειρήσεων, οι κορυφαίες εκ των οποίων είναι οι Sarmed, Goldair, Βεϊνόγλου, Golden Cargo, ΠΑΕΓΑΕ, Διακίνησις κά. Επίσης στην αγορά δραστηριοποιούνται και μεγάλοι διεθνείς όμιλοι όπως οι DHL και GEFCO. Οι επιχειρήσεις αυτές είτε είναι (δια)μεταφορικές που παρέχουν παράλληλα και υπηρεσίες logistics, είτε αμιγείς επιχειρήσεις 3PL. Το δίκτυο logistics στην Ελλάδα έχει αναπτυχθεί γύρω από επτά διακριτά περιφερειακά κέντρα σε Θριάσιο Πεδίο, Ανατολική Αττική, Βόρεια Αττική, Πειραιά, Οινόφυτα, Σίνδος και Καλοχώρι.

Το Θριάσιο πεδίο καταλαμβάνει την μερίδα του λέοντος στις νέες αναπτύξεις σε αντιδιαστολή με τις λοιπές περιοχές (Ελευσίνα, Μεσόγεια, Οινόφυτα, Θεσσαλονίκη) όπου η πλειοψηφία του κτηριακού αποθέματος είναι αρκετά παλαιά.

Όσον αφορά στο επενδυτικό πρόσημο, σημαντικό πρόβλημα της αγοράς είναι ότι δεν υπάρχει προϊόν για ενοικίαση καθώς οι νεόδμητες αποθήκες είτε κατασκευάστηκαν από τους ίδιους τους χρήστες τους, είτε τα συμβόλαια για την μίσθωση τους κλείστηκαν πριν ακόμη ολοκληρωθεί το έργο. Με αυτά τα δεδομένα, η Geoaxis υπολογίζει ότι μια νεόδμητη αποθήκη σε κομβικό σημείο μπορεί να καταγράψει μίσθωμα μεγαλύτερο των 5,25 euro/τμ/μήνα.

“Έκρηξη” νέων εγγραφών παρατηρείται και στον κλάδο του Τουρισμού, δηλαδή σε καταλύματα και επιχειρήσεις εστίασης, χωρίς αυτό να αποτελεί, πάντως, έκπληξη. Μέσα στο Α’ τρίμηνο έκαναν έναρξη 3.623 επιχειρήσεις, καταγράφοντας αύξηση 32,5% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο και 46,1% σε σχέση με το Δ’ τρίμηνο του 2022, γεγονός που μπορεί να συνδεθεί με το πρώιμο “καλοκαίρι” του Τουρισμού. Ως προς την προτιμητέα εταιρική μορφή, οι 1.276 εγγραφές αφορούν σε Προσωπικές Επιχειρήσεις, επιβεβαιώνοντας τον πιο ευέλικτο χαρακτήρα αυτών των δραστηριοτήτων.

ΣΧΕΤΙΚΑ