Αγωνία για το πετρέλαιο θέρμανσης

Shutterstock

Η ΕΚΤ εκτίναξε τα επιτόκια στο 4% επικαλούμενη τον επίμονο πληθωρισμό και την ανοδική πορεία των τιμών της Ενέργειας. Κι αυτό λέει πολλά γι’ αυτά που έχουμε μπροστά μας.

Η βενζίνη “καλπάζει” και ήδη βρίσκεται στα 2,012 ευρώ Πανελλαδικά, με μόλις 7 Νομούς οριακά κάτω από τα 2 ευρώ μέση τιμή. Το τελευταίο crash test της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έδειξε ότι η Ελλάδα ξανανέβηκε στο 3ο υψηλότερο σκαλοπάτι της ευρωπαϊκής κατάταξης και είναι ενδεικτικό ότι μόνο εμείς, οι “πρωταθλητές” Ολλανδοί και οι Δανοί κινούμαστε πάνω από τα 2 ευρώ.

Ωστόσο, ήδη η μέση τιμή της αμόλυβδης στην Ευρωζώνη ξεπέρασε τα 1,90 ευρώ κι όλα δείχνουν ότι το ράλι των διεθνών τιμών πάνω από τα 93 δολάρια, παρασύρει όλη τη Γηραιά Ήπειρο σε μια νέα ενεργειακή δίνη ανατιμήσεων.

Δεν είναι, όμως, μόνο η βενζίνη που προκαλεί “πονοκέφαλο” στο οικονομικό επιτελείο και εφιάλτες στους καταναλωτές. Είναι και το πετρέλαιο, σε πρώτη φάση το κίνησης, καθώς επηρεάζει και επιβαρύνει όλη την εφοδιαστική αλυσίδα. Ήδη η μέση τιμή Πανελλαδικά έσπασε το “φράγμα” των 1,80 ευρώ.

Μεγάλη είναι η αγωνία, όμως, για το πετρέλαιο θέρμανσης, παρά το ότι απέχουμε ακόμα ένα μήνα από την επίσημη έναρξη της περιόδου διάθεσης, ενώ και οι καιρικές συνθήκες δείχνουν ότι θα φτάσουμε στο Νοέμβριο για να αρχίσουμε να συζητάμε για θέρμανση. Ακόμα κι έτσι, όλες οι αναλύσεις καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι λόγω διεθνών τιμών δεν θα πρέπει να αναμένεται αποκλιμάκωση των λιανικών τιμών. Τουναντίον.

Αν ξεκινούσε σήμερα η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης, η μέση τιμή εκκίνησης θα ήταν γύρω στα 1,60- 1,65 ευρώ. Προφανώς όσο θα ανεβαίνει η χονδρική τιμή από εδώ και πέρα, τόσο θα ανεβαίνει και η τελική τιμή, με συνέπεια να μη θεωρείται ακραίο το σενάριο για τιμή εκκίνησης στα 1,70 ευρώ, που προφανώς είναι απαγορευτική για τα περισσότερα νοικοκυριά.

Η περσινή τιμή εκκίνησης ήταν 1,41 ευρώ, ενώ η ταχεία αποκλιμάκωση των διεθνών τιμών είχε “σπρώξει” το πετρέλαιο θέρμανσης στα 1,31 ευρώ στα μέσα του περσινού Νοεμβρίου, ενώ τα νοικοκυριά έκαναν Πρωτοχρονιά με μέση τιμή 1,13 ευρώ. Σε αυτό συνέβαλαν, όμως, η κρατική επιδότηση των 25 λεπτών στην αντλία, η επιδότηση των 6 λεπτών από τα διυλιστήρια, όπως επίσης η ειδική εκπτωτική πολιτική που ακολούθησαν οι εταιρίες εμπορίας.

Φέτος, με τα σημερινά δεδομένα τουλάχιστον, δεν προβλέπεται κρατική επιδότηση- αν και υπάρχουν ακόμα σκέψεις για στοχευμένες παρεμβάσεις στα πιο ευάλωτα νοικοκυριά- ενώ και οι εταιρίες εμπορίας δεν έχουν ανοίξει ακόμα τα χαρτιά τους, αναγνωρίζοντας φυσικά ότι όσο πιο ψηλή είναι η τιμή διάθεσης, τόσο μικρότερη θα είναι η κατανάλωση.

Το μόνο σίγουρο είναι στο ΥΠΕΘΟ αναζητούν ήδη τρόπους για να καταβληθεί με πιο γρήγορες και αυτοματοποιημένες διαδικασίες το επίδομα θέρμανσης, καθώς αλλαγές επί της ουσίας δεν σχεδιάζονται μετά τις ανατροπές που προκάλεσαν στον οικονομικό σχεδιασμό οι καταστροφικές πλημμύρες. Ένα θέμα που ψάχνουν το ΥΠΕΘΟ με την ΑΑΔΕ είναι να αλλάξει το σύστημα της προκαταβολής και οι εκ των υστέρων διασταυρώσεις, ωστόσο υπάρχουν τεχνικές δυσκολίες στην αναμόρφωση της ειδικής πλατφόρμας και υπάρχει εύλογος προβληματισμός για το αν θα είναι εγκαίρως έτοιμη και λειτουργική η εφαρμογή στο Taxis.

Τα κριτήρια- εισοδηματικά και περιουσιακά- θα παραμείνουν εκτός απροόπτου ίδια και το επίδομα θα κλιμακώνεται από τα 100 ευρώ ως τα 1.000 ευρώ για τις απομακρυσμένες- ορεινές περιοχές. Το μόνο βέβαιο είναι ότι δεν θα υπάρχει το διπλό επίδομα, που δόθηκε πέρσι στους νέους δικαιούχους, οι οποίοι επέλεξαν το πετρέλαιο αντί του φυσικού αερίου, για θέρμανση. Με αυτό το δεδομένο, το κονδύλι για το επίδομα θέρμανσης της περιόδου 2023/2024 υπολογίζεται γύρω στα 200 εκατ. Ευρώ, από τις πληρωμές των 270 εκατ. Ευρώ που δόθηκαν στην περσινή περίοδο.

ΣΧΕΤΙΚΑ