ΕΛΣΤΑΤ: Στο 3% ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο - Συνεχίζονται οι αυξήσεις στις τιμές των τροφίμων

NEWSROOM
Αγορές στο Σούπερ Μάρκετ
Αγορές στο Σούπερ Μάρκετ/ Φωτογραφία Eurokinissi

Στο 3% διαμορφώθηκε ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο, όπως ανακοίνωσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), συγκρινόμενος με τον αντίστοιχο μήνα του 2022. Πρόκειται για μικρή εύρους αποκλιμάκωση, καθότι τον Οκτώβριο οι τιμές καταναλωτή είχαν ανεβάσει ταχύτητα, διαμορφούμενες στο 3,4%, ρυθμός υπερδιπλάσιος σε σχέση με το 1,6% που είχε καταγραφεί τον Σεπτέμβριο.

Σε μηνιαία βάση και εν συγκρίσει με τον Οκτώβριο, ο πληθωρισμός κατέγραψε αρνητικό ρυθμό μεταβολής της τάξεως του -0,4%, υποχωρώντας αισθητά σε σχέση με τον Οκτώβριο όταν είχε «τρέξει» με ρυθμό 0,6%.

Υπενθυμίζεται, ότι στην προκαταρτική ανάγνωση της επίσημης στατιστικής υπηρεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Eurostat, οι τιμές καταναλωτή διαμορφώθηκαν στο 3% και είναι μία από τις ελάχιστες φορές που οι εκτιμήσεις της προαναφερθείσας υπηρεσίας και της ΕΛΣΤΑΤ συμβαδίζουν.

Γι άλλον ένα μήνα οι τιμές των τροφίμων συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία, καθώς από τις βασικές ομάδες προϊόντων και υπηρεσιών, ήταν αυτές που κατέγραψαν τη μεγαλύτερη θετική μεταβολή και συγκεκριμένα ενισχύθηκαν κατά 9%.

Στον αντίποδα η μεγαλύτερη υποχώρηση (-3,2%) σημειώθηκε στις τιμές των επικοινωνιών, κυρίως εξαιτίας της μείωσης των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες, όπως αναφέρεται στο δελτίο της ΕΛΣΤΑΤ.

Στα επιμέρους προϊόντα και υπηρεσίες, οι τιμές στην κατηγορία έλαια και λίπη πραγματοποίησαν «άλμα» 31,4%, ενώ μεγάλου εύρους ήταν η μείωση στις τιμές του φυσικού αερίου, καθώς «κατρακύλησαν» κατά 53,2.


Αναλυτικότερα η ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ αναφέρει:

Η εξέλιξη του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ) του μηνός Νοεμβρίου 2023 (έτος αναφοράς 2020=100,0) έχει ως εξής: Από τη σύγκριση του Γενικού ΔΤΚ του μηνός Νοεμβρίου 2023 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Νοεμβρίου 2022 προέκυψε αύξηση 3,0% έναντι αύξησης 8,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2022 με το 2021.

Ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον μήνα Νοέμβριο 2023, σε σύγκριση με τον Οκτώβριο 2023 παρουσίασε μείωση 0,4%, έναντι μηδενικής μεταβολής που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 2022 - Νοεμβρίου 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 2021 - Νοεμβρίου 2022, παρουσίασε αύξηση 3,8%, έναντι αύξησης 9,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 2021 - Νοεμβρίου 2022 με το δωδεκάμηνο Δεκεμβρίου 2020 - Νοεμβρίου 2021.

Σύγκριση Νοεμβρίου 2023 με Νοέμβριο 2022

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 3,0% τον μήνα Νοέμβριο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Νοεμβρίου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

• 9% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.

• 2,6% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).

• 6,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

• 1,5% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες. • 5,5% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.

• 2,8% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας.

• 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης

• 4,7% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία καφενεία-κυλικεία. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα ξενοδοχεία-μοτέλ πανδοχεία.

• 1,9% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.

2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:

• 1,2% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στο φυσικό αέριο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρισμό, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.

• 2,7% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

• 3,2% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες

Σύγκριση Νοεμβρίου 2023 με Οκτώβριο 2023

Η μείωση του Γενικού ΔΤΚ κατά 0,4% τον μήνα Νοέμβριο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Οκτωβρίου 2023, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

• 1,8% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω μείωσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης. • 0,7% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις οικιακές συσκευές και επισκευές.

• 1,5% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

• 0,6% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία καφενεία-κυλικεία.

• 0,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

2. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

• 0,1% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: χοιρινό, νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, κατεψυγμένα λαχανικά, ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμοί φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: αυγά, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά.

• 0,3% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στο πετρέλαιο θέρμανσης.

ΣΧΕΤΙΚΑ