Το νέο όπλο εναντίον των λαθρεμπόρων καυσίμων

Φωτο: Shutterstock

«Πειραγμένες» αντλίες, «μαϊμού» ταμειακές μηχανές, αδήλωτες δεξαμενές, παράνομα φορτία, ψεύτικα τιμολόγια είναι τα ευρήματα των ελεγκτικών υπηρεσιών, που όλο και πυκνώνουν στο χώρο της διακίνησης των καυσίμων, ενώ οι ουκ ολίγες περιπτώσεις όπου άνθρωποι της νύχτας εμπλέκονται σε κυκλώματα λαθρεμπορίας, δίνουν το χαρακτήρα του κατεπείγοντος στη λήψη μέτρων.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών, οι ετήσιες απώλειες εσόδων από το λαθρεμπόριο πετρελαίου και βενζίνης ξεπερνά τα 250 εκατ. ευρώ, δηλαδή πόροι με τους οποίους το Κράτος θα μπορούσε να δώσει επίδομα ενοικίου σε 150.000 επιπλέον νοικοκυριά! Στον αντίποδα, τα εισπρακτικά αποτελέσματα από τους ελέγχους που διενεργούν οι συναρμόδιες υπηρεσίες, είναι κατώτερα των προσδοκιών, καθώς το νομικό πλαίσιο παραμένει διάτρητο.

Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία από το υπουργείο Οικονομικών, το 2013 βεβαιώθηκαν 22,163 εκατ. ευρώ για παραβάσεις στο πεδίο των καυσίμων, το 2014 άλλα 18,216 εκατ., το 2015 έπεσαν στα 12,085 εκατ., το 2016 στα 6,432 εκατ. (όχι βέβαια επειδή πατάχθηκε το λαθρεμπόριο), ενώ το 2017 οι βεβαιώσεις εκτινάχθηκαν στα 15,206 εκατ. ευρώ. Αυτό σημαίνει πολύ απλά ότι συνολικά μέσα σε μια 5ετία, οι βεβαιώσεις παραβάσεων δεν έφτασαν ούτε στο 1/3 των εσόδων που χάνει κάθε χρόνο το Δημόσιο, ενώ είναι προφανές ότι αυτά που τελικά μπαίνουν στα κρατικά ταμεία είναι σταγόνα στον ωκεανό.

Η τελευταία- έστω με καθυστέρηση- παρέμβαση έγινε με την υποχρεωτική σύνδεση των αντλιών υγραερίου με τις ταμειακές μηχανές των πρατηρίων και τη λειτουργία συστημάτων εισροών- εκροών. Η νέα, συντονισμένη κίνηση των συναρμόδιων υπουργείων Περιβάλλοντος, Οικονομίας, Μεταφορών και Οικονομικών αφορά στη μοριακή ιχνηθέτηση των καυσίμων, έτσι ώστε οι έλεγχοι να γίνουν αποτελεσματικότεροι.

Τι εστί μοριακή ιχνηθέτηση; Όπως ορίζει η σχετική απόφαση, είναι ο φορολογικός δείκτης, ο οποίος συνίσταται σε συγκεκριμένο συνδυασμό χημικών προσθέτων, βελτιωμένων ιδιοτήτων, σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες απαιτήσεις, ο οποίος προστίθεται πριν τα υγρά καύσιμα τεθούν σε ανάλωση ή παραδοθούν για εφοδιασμό πλοίων. Ποια καύσιμα ιχνηθετούνται; Το πετρέλαιο θέρμανσης, το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης πλοίων και το ντίζελ πλοίων. Ποιες είναι οι ελεγκτικές μέθοδοι με ιχνηθέτηση;

  • Ιχνηθέτηση σε δεξαμενές αποθήκευσης, είτε με αυτόματο ή ημιαυτόματο εξοπλισμό είτε χειροκίνητα όταν υπάρχει βλάβη του αυτόματου ή ημιαυτόματου εξοπλισμού, ή οι λειτουργικές συνθήκες της εγκατάστασης αποθήκευσης το επιβάλουν.
  • Ιχνηθέτηση με εγχυτήρα κατά την παράδοση πετρέλαιου εσωτερικής καύσης πλοίων και ντίζελ πλοίων από τις εγκαταστάσεις των διυλιστηρίων:
    i. σε πλωτά εφοδιαστικά-μεταφορικά μέσα ναυτιλιακού καυσίμου, (σλέπια),
    ii. στις εγκαταστάσεις εταιρειών εμπορίας υγρών καυσίμων, μέσω αγωγού, εφόσον υπάρχει συμφωνία των εμπλεκόμενων μερών για την αποδοχή χρήσης αυτής της μεθόδου.

Όπως ορίζει η Απόφαση, που έχει ήδη τεθεί σε ισχύ, το εξεταζόμενο δείγμα θεωρείται μη κανονικό ως προς τους ιχνηθέτες της παρούσας όταν:
α) η συγκέντρωση του εθνικού ιχνηθέτη μοριακής τεχνολογίας είναι διαφορετική της προκαθορισμένης,
β) προσδιοριστούν άλλοι ιχνηθέτες που προορίζονται για διαφορετικό τύπο καυσίμου,
γ) διαπιστωθεί απουσία εθνικού ιχνηθέτη μοριακής τεχνολογίας που πρέπει να περιέχει ο ελεγχόμενος τύπος καυσίμου,
δ) προσδιοριστεί εθνικός ιχνηθέτης μοριακής τεχνολογίας σε καύσιμα που δεν ιχνηθετούνται π.χ. σε πετρέλαιο κίνησης.

Και τι γίνεται αν βρεθεί μη κανονικό το δείγμα; Το υγρό καύσιμο θεωρείται παράνομο έστω και αν διαθέτει σχετικά παραστατικά, και εφαρμόζονται οι κυρώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 119Α του Τελωνειακού Κώδικα, δηλαδή πρόστιμα ως 15.000 ευρώ ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης. Επιπλέον επιβάλλονται οι κυρώσεις που προβλέπονται στην φορολογική και ποινική νομοθεσία, καθώς και στις λοιπές κείμενες διατάξεις που αφορούν στον τύπο και την ποιότητα των υγρών καυσίμων, στην προστασία της ανθρώπινης υγείας και ασφάλειας και στην προστασία του περιβάλλοντος.

ΣΧΕΤΙΚΑ