Πόσο αξίζουν οι ομάδες της F1: Οι αποτιμήσεις-ρεκόρ για το 2025

NEWSROOM
Formula 1
Formula 1 / Φωτογραφία shutterstock

Όταν την περασμένη εβδομάδα έγινε γνωστό ότι ο Τότο Βολφ, ο δισεκατομμυριούχος επικεφαλής της Mercedes στη Formula 1, βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις για την πώληση μειοψηφικού πακέτου στον συνιδρυτή της CrowdStrike, Τζορτζ Κερτς, ήταν το πιο ξεκάθαρο σημάδι ότι το άθλημα έχει περάσει σε μια νέα χρηματοοικονομική εποχή.

Μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας για την πώληση του 15% του μεριδίου του Βόλφ, η αποτίμηση της ομάδας της Mercedes έφτασε τα 6 δισεκατομμύρια δολάρια, μια αύξηση 58% σε σχέση με την εκτίμηση του Forbes πριν από δύο χρόνια.

Τα «ασημένια βέλη» αξίζουν περισσότερο από οκτώ ομάδες του NFL, 24 του NBA, ενώ ξεπερνούν και κάθε ευρωπαϊκό ποδοσφαιρικό σύλλογο πλην της Ρεάλ Μαδρίτης και της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ. Παρόλα αυτά, σύμφωνα με το Forbes, δεν είναι καν η πιο πολύτιμη ομάδα της Formula 1.

Την κορυφή κρατά η Ferrari, η ιστορικότερη ομάδα του σπορ, με αξία 6,5 δισ. δολάρια σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Forbes, λόγω της μοναδικής θέσης που κατέχει στο πρωτάθλημα.

Όλες οι ομάδες ανεβάζουν την αξία τους

Τον Σεπτέμβριο, οι ιδιοκτήτες του ομίλου McLaren Racing, που περιλαμβάνει την ομάδα της F1, αλλά και ομάδες στο IndyCar και σε άλλα πρωταθλήματα του μηχανοκίνητου αθλητισμού, εξαγόρασαν τις μετοχές μικρομετόχων. Κάπως έτσι η αποτίμηση του ομίλου έφτασε τα 4,5 δισ. δολάρια, δηλαδή 6,4 φορές τα έσοδα του 2024. Σύμφωνα με το Forbes η αξία της ομάδας στην F1 αντιστοιχεί στα 4,4 δισεκατομμύρια της συνολικής αξίας.

Λίγο νωρίτερα η Aston Martin είχε προχωρήσει σε δυο συναλλαγές οι οποίες οδήγησαν την αποτίμησή της στα αποτίμηση 3,2 δισ. δολάρια,8,6 φορές περισσότερα τα αντίστοιχα έσοδα.

Ανησυχίες για «φούσκα»

Παρά τον γενικότερο ενθουσιασμό, υπάρχουν και φωνές που έχουν εκφράσει ορισμένες ανησυχίες. Αρχικά οι ιδιοκτήτες των ομάδων F1 δεν ελέγχουν ούτε το πρωτάθλημα, ούτε τα πνευματικά δικαιώματα. Αυτά ανήκουν στη Liberty Media από το 2017.

Επιπλέον, παρότι όλοι αναγνωρίζουν ότι η F1 θα συνεχίσει να αναπτύσσεται, η εκρηκτική αύξηση των τελευταίων ετών δύσκολα θα επαναληφθεί, με αποτέλεσμα να υπάρχουν ανησυχίες ότι οι ομάδες είναι ίσως υπερτιμημένες.

Οικονομικά, αρκετές από τις ομάδες των χαμηλότερων θέσεων δεν δικαιολογούν ακόμη τις αποτιμήσεις τους και ίσως χρειαστούν χρόνια για να περάσουν σε κερδοφορία, ιδιαίτερα καθώς το ανώτατο όριο δαπανών ανεβαίνει στα 215 εκατ. δολάρια για την επόμενη σεζόν.

Κάτι που πρέπει επίσης να αναφερθεί είναι ότι η σεζόν της F1 με τα 24 Grand Prix (αριθμός ρεκόρ), θεωρείται «μικρή» σε σχέση με άλλα αθλήματα. Για να κάνει κάποιος τη σύγκριση αρκεί να δει ότι η regular season στο NFL έχει 272 παιχνίδια, ενώ σε μια χρονιά στο NBA μπορούν να πραγματοποιηθούν περίπου 1.230 παιχνίδια. Αυτόματα αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν λιγότερες ευκαιρίες για τηλεοπτικά δικαιώματα και premium εισιτήρια, ενώ και οι χορηγικές θέσεις στο μονοθέσιο είναι περιορισμένες. Από του χρόνου, μάλιστα, τα μονοθέσια θα μικρύνουν περαιτέρω με βάση τους νέους τεχνικούς κανονισμούς.

Η συμφωνία με την Apple και το μεγαλύτερο «άνοιγμα» στην αγορά των ΗΠΑ

Παρά το γεγονός ότι το Apple TV θα αποκτήσει από του χρόνου τα αποκλειστικά δικαιώματα μετάδοσης στις ΗΠΑ, με μια πενταετή συμφωνία αξίας περίπου 140 εκατ. δολαρίων τον χρόνο, αντί των 85 εκατ. της ESPN, η F1 δεν έχει κερδίσει ακόμα την πιο προσοδοφόρα αγορά media στον κόσμο. Οι αγώνες προσέλκυσαν φέτος κατά μέσο όρο 1,4 εκατ. τηλεθεατές στις ΗΠΑ ως τον Σεπτέμβριο, περίπου τους μισούς από το αντίστοιχο κοινό του NASCAR.

Παρόλα αυτά, στελέχη της F1 εκτιμούν ότι το σημείο εκκίνησης για τις αποτιμήσεις βρίσκεται πλέον σε πολύ υψηλότερα επίπεδα, ειδικά από τη στιγμή που η Cadillac πληρώνει πάνω από 1 δισ. δολάρια για να εισέλθει ως ενδέκατη ομάδα την επόμενη σεζόν. Υπάρχει, δε, συγκρατημένη αισιοδοξία ότι μια ομάδα με αμερικανικό brand μπορεί να ενισχύσει περαιτέρω το κοινό στις ΗΠΑ, το οποίο έχει ήδη διευρυνθεί χάρη στο Drive to Survive του Netflix και την ταινία F1 με τον Μπραντ Πιτ.

Οι πιο πολύτιμες ομάδες της F1 για το 2025

  1. Ferrari 6.5 δισεκατομμύρια δολάρια
  2. Mercedes 6 δισεκατομμύρια δολάρια
  3. McLaren 4.4 δισεκατομμύρια δολάρια
  4. Red Bull Racing 4.35 δισεκατομμύρια δολάρια
  5. Aston Martin 3.2 δισεκατομμύρια δολάρια
  6. Williams 2.5 δισεκατομμύρια δολάρια
  7. Alpine 2.45 δισεκατομμύρια δολάρια
  8. Sauber 2.4 δισεκατομμύρια δολάρια
  9. Racing Bulls 2.3 δισεκατομμύρια δολάρια
  10. Haas 1.5 δισεκατομμύρια δολάρια

Με πληροφορίες από το Forbes

ΣΧΕΤΙΚΑ